הכנסת דנה היום (שלישי) בדיון בוועדת החוקה בהצעות החוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה (הצעה שהוגשה ע״י ח״כ קרן ברק כהצעה פרטית, וע״י שר המשפטים והשרה לשוויון חברתי כהצעה ממשלתית). החוק נועד להגן על בני ובנות זוג מפני שליטה כלכלית - חובות על שם הקורבן, מניעת גישה לאשראי וכו׳.

אלא שהדיון גלש לפסים סוערים כאשר כמה מחברי הכנסת ממפלגות הימין התבטאו כנגד החוק. ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) אמר: "אולי הוא הטיל עליה אימה כלכלית כשלא נתן לה לקנות ב-10 אלף שקל בגדים? או אולי היא הטילה עליו אימה כשהיא הלכה וקנתה בעשרת אלפים שקל ורוששה אותו? והוא לא יכול היה ללכת לכדורגל? אם הכל משפטי, אנה אנו באים?".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) תקף את הצעות החוק: "מהר מאוד זה יהפוך כלי לשופטים השמאלנים הנאורים שיבואו לחנך את 'החשוכים הפטריארכליים' כמוני - זה יפרק משפחות".

מנגד, השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, הביעה תמיכה בהצעות החוק: "המסר שצריך לצאת מהוועדה לכל אותן נשים, אנחנו כאן, אנחנו הגב שלכן תרימו את הראש, אנחנו כאן בשבילכן".

גם ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם) הביע תמיכה בחוק: "יום לאחר רצח עוד שתי נשים על ידי בני זוגן, נמצאו הנשים האשמות באלימות נגדן... הקשיבו לדעות השוביניסטיות והחשוכות, שהשמיעו נציגי (מה שהיתה פעם) תנועת הליכוד, בדיון בוועדת החוקה. די! צריך מנהיגות אחרת".

יו"ר נעמת, חגית פאר, הגיבה על ההתבטאויות: ״ההתבטאויות של חלק מחברי הכנסת מבטאות בורות מוחלטת והופכות את הקורבנות לנאשמות. חלק מנבחרינו מתנהגים כמו אחרוני הטוקבקיסטים וזה עוד יום אחרי רצח של שתי נשים בישראל. אלימות כלכלית היא אלימות לכל דבר ועניין ולעיתים היא מלווה גם באלימות פיזית ונפשית. אני מציעה לאותם חברי כנסת להגיע למרכז נעמת למשפחה בכדי ללמוד יותר ולהתגבר על בורותם״.

לדברי עו"ד מירב שמואלי, מקדמת מדיניות בעמותת "רוח נשית - עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות": "כמי שפוגשת נשים רבות שנפגעו מאלימות כלכלית בפועל ורואה מקרוב את ההשלכות הקשות שלה, תמהתי על האמירות שעלו הבוקר בדיון על הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית בועדת החוקה. האמירות מבטאות חוסר הבנה בסיסי של תופעת האלימות הכלכלית. אלימות כלכלית היא התנהגות מתמשכת, המלווה בכפייה והטלת אימה, וממש לא ויכוח קטנוני על דמי כיס".