הערכה מחודשת של תפריט/ ליאור נעים

"אנחנו חמישה אחים, שבבעלותם אולם אירועים וכן מסעדת 'נינה ביאנכה', שפתחנו לפני שנה וחצי, שהייחוד שלה הוא גם התפריט הכשר, חלבי ודגים, וגם העיצוב המושקע. כשהחל המשבר, היינו בשיא - תפוסה מלאה לאורך השבוע, ואני מדבר על מקום ליותר מ־150 איש, ועם צוות של 22־24 עובדים שעברו הדרכות רבות, השתפשפו ומכירים את הדרישות שלנו ואת התפריט. היו שמועות שעומדים לסגור, והיה קשה להאמין, אבל בשבוע לפני הסגירה כבר ראינו שפחות אנשים מגיעים, שהלקוחות שואלים בטלפון המון שאלות ושיש ביטולי הזמנות.

"ברגע שסגרנו, הוצאנו את כל העובדים לחל"ת אחרי שכינסנו אותם והסברנו להם את המצב. הבטחנו שברגע שיתאפשר, נחזיר אותם למעגל העבודה. לאורך כל תקופת הסגירה קיימנו איתם ישיבות ושיחות בזום כדי שיישארו מגובשים, וגם הרצנו רעיונות לתפריטים כדי להחזיק אותם בעניינים. באופן אישי, אני לא יצאתי מפתח הבית כמעט חודשיים. זה כאב לראות עסקים שמגלגלים מיליונים ולא עובדים. אי־ודאות זה הדבר שהכי מטריד בעלים של עסק, והממשלה לא נתנה לנו עד היום תשובות ברורות למה שהולך לקרות.

"ב־1 ביוני פתחנו מחדש, אחרי שבוע היערכות לפי הוראות התו הסגול. ביצענו כמה שינויים כדי להביא יותר לקוחות, ובהם פתיחה של מרפסת שלא הייתה בשימוש, שהתקנו בה הצללה, תאורה, מאווררי תקרה ומחיצות שנותנות אינטימיות וביטחון. כרגע אנחנו ב־50% מהמחזור שמלפני המשבר. עובדים כדי להתגלגל ולהחזיק את העובדים ואת המקום. מבחינה שיווקית, זה להתחיל מחדש, עם השקעה של עשרות אלפי שקלים בעתיד הקרוב כדי להחזיר את הלקוחות, שרוצים לבוא אבל חוששים. במקביל, ביצענו הערכה מחודשת לתפריט והוזלנו איפה שיכולנו".

ליאור נעים (צילום: גיל אבירם)
ליאור נעים (צילום: גיל אבירם)

הכותב הוא מהבעלים והמנהל של המסעדה החלבית הכשרה "נינה ביאנכה". צומת ביל"ו, 050־5624104

מחכים שהשמיים ייפתחו/ עובדיה סאבא

"אחרי החורף הקשה שעברנו, עד סוף פברואר המסעדה שלנו עבדה יפה מאוד, עם צוות מלא של 43 עובדים על משכורות. 50% מהלקוחות שלנו הם תיירים, והשאר ישראלים וגם סוחרים ואנשי הרשות הפלסטינית מהשטחים, שיודעים להעריך את האירוח ואת המנות שלנו. כשמשרד הבריאות הודיע שעל המסעדות להיסגר ב־15 במרץ, חשבתי שזה עניין של כמה ימים בלבד. בהתחלה שמרנו את הסחורה במקררים - דגים, פירות ים וקצת בשר, אבל אחרי שבוע נאלצנו לחלק או לזרוק הכל.

"מיד עם הסגירה הוצאתי את העובדים לחל"ת, ונפגשנו עם רואה החשבון שלנו כדי לנסות למזער את הנזקים. אני מדי פעם קפצתי למסעדה הסגורה כדי לסדר ולנקות ולהכין לפתיחה. במקביל, הייתי צריך לשבת עם הספקים, שהיו לחוצים מהכסף, ואף לקחתי הלוואות מהמדינה ומהבנק. החזרתי כמעט לכולם את מה שהגיע להם, בידיעה שאלה שאכזבו אותי בגישה שלהם כלפינו, כבר לא יזכו לקבל מאיתנו פרנסה.

"ב־27 במאי פתחנו את המסעדה, אחרי 75 יום, ובשבועיים וחצי שעברו מאז אנחנו רצים עם 21־22 עובדים בלבד, חצי ממה שהיה לפני הקורונה. הרבה אנשים מגיעים לטייל בנמל, אבל מעטים נכנסים למסעדות. מכיוון שהשמיים עדיין סגורים ואין תיירים, אנחנו פועלים ב־30%־40% מהיקף העבודה שהיה לפני המשבר. במצב רגיל, נתונים כאלה משמעותם סגירה של העסק. הנמל הלך לקראתנו והוריד לנו חודשיים ואף יותר מדמי השכירות, אבל המצב לא מבשר טובות. אני חושש שאם יהיה גל שני, הוא יביא לנו את הנוק־אאוט. לא נותר אלא לאחל לנו ולכל עם ישראל שהנגיף הזה ייעלם כבר מחיינו ושהכל יבוא בסוף על מקומו בשלום".

עובדיה סאבא (צילום: פרטי)
עובדיה סאבא (צילום: פרטי)

הכותב הוא המקים והמנהל של מסעדת "הסוכה הלבנה". נמל תל אביב, 0323228-350

שלומי לחנה/ הלקוחות מצפים לביטחון היגייני

"המסעדנות חוזרת אט אט לנורמליות, כשיש תחום אחד שאין חולק על כך שחל בו שינוי בהיבט הלקוחות - היגיינה ותברואה. הלקוחות יוצאים מהמשבר הססנים, חשדנים ורגישים, והם זקוקים לכך שתקרינו להם ביטחון בתחום. כדי להחזיר ולשמר אותם, הלקוחות צריכים להבין, לראות ולשמוע אותך בנושאים האלה. הלקוח לא יודע שביצעתם חיטוי בתחילת יום העבודה, אבל הוא כן רוצה לראות עמדות של אלכוהול ג'ל וכיורים וטואלטים נקיים ואסתטיים.

"הם גם רוצים לשמוע אתכם מעירים ללקוחות שאינם חובשים מסיכה, ולראות אתכם ואת העובדים שלכם מקפידים על ניקיון המשטחים. אני ממליץ לספר להם, באמצעות הנכסים הדיגיטליים, על מהלכים בתחום הזה שעשיתם לאחרונה. לדוגמה, שהחלטתם לארוז מוצרים שנמכרו עד היום בתפזורת או ללא אריזה. זכרו - הלקוחות ידרגו אתכם על סמך התחושות שלהם בנושא הזה, אז כדאי מאוד מאוד להקפיד עליו". 

הכותב הוא יועץ אסטרטגי עסקי ומרצה לשיווק במכללה למינהל 

אליעזר בן שוהם/ בידול - תנאי להצלחת מסעדה

"מסעדות מצליחות הן אלה שהשכילו לבדל את עצמן מהמתחרות, ובכך יצרו נאמנות לקוח חזקה יותר. הבידול יכול לבוא לידי ביטוי באווירה שהמסעדה משרה על הסועדים, בגישה לכשרות, בסגנון הקולינרי ובבחירת קהל היעד. בידול נוסף אפשרי ברוח התקופה, הוא ליצור שינוי בעסק על ידי חשיבה מחוץ לקופסה. המשבר הוא גם הזדמנות לצמיחה, ועסקים השכילו להמציא את עצמם מחדש על מנת לשפר את כושר התחרות שלהם. למשל, במסעדת 'נינה ביאנכה' ניצלו את תקופת הקורונה לשפץ את המרפסת, להצליל אותה ולעצב אותה באופן רך ונעים, שמזמין את הלקוחות. מסעדות מסוימות בחרו לאפשר ללקוחות משלוחים באריזות מיוחדות וממותגות, או לערוך שינויים והתאמות בתפריט. אין ספק שהמשבר, ובעקבותיו גם הצורך בבידול, מחייבים גיוס מקורות מימון להשקעה. אז תחשבו באופן יצירתי, שתפו מנהלים ועובדים, ואחרי שתגבשו רעיון - שתפו גם את הבנקאי שלכם ורתמו אותו לשינוי".

הכותב הוא מנהל סניף בנק הפועלים במזכרת בתיה

על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים בתהליך החזרה לשגרה, ולתת כלים מעשיים, ידע והכוונה ליציאה מיטבית מתקופת המשבר ולצמיחה מחודשת במציאות החדשה. מדי שבוע נציג בפניכם כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה זו. המידע המופיע לעיל הינו כללי בלבד ונכון ליום פרסומו. המידע יכול להיות חלקי או לא מעודכן, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ מומחים פיננסיים או עו"ד, המתחשב בנתוניו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.