עידן מרדכי

ממציאים את עצמנו מחדש
"אני ושותפיי לקבוצת נלסון, מולי ציון וכפיר מויאל, מחזיקים כמה בתי קפה ואוכל באזור תל אביב והמרכז, בהם הפאב 'זוט אלורס' שפועל בגבעתיים שלוש שנים וחצי וכבר צבר קהל לקוחות מקומי נאמן, שמרגיש חופשי להגיע אליו גם בנעלי בית. היו לנו ציפיות לגל טוב בתקופת החגים והאביב, אבל אז הגיעה הקורונה. את הנפילה הרגשנו קודם במקומות בתל אביב, כשהתיירים ושוכרי הדירות הצעירים הפסיקו לבוא, ורק אחר כך בגבעתיים.

"לעצור ענף כמו שלנו זה אסון, כי קשה מאוד להתניע אחר כך. למזלנו, לנו יש ניסיון רב־שנים בתחום. ביציאה לסגר היו לנו 35 עובדים, לפחות מחציתם על משכורת. מיד הוצאתי את כולם לחל"ת. ישבנו בסגר חודשיים וחצי, ובמקביל - הפעלנו שירותי טייק אוויי במקומות אחרים שלנו. מאחר שאשתי רופאה, הייתי גם צריך להשגיח על שלושת הילדים בבית. שלושת השבועות הראשונים באו לי טוב, אולם אחר כך כבר ראיתי ששום דבר לא מתקדם ואף אחד באמת לא יודע מי נגד מי - גם הרופאים.

עידן מרדכי ושותפים
עידן מרדכי ושותפים

"את הבר פתחנו ביום הראשון שהיה מותר - 27 במאי - לפי הוראות 'התו הסגול': שמירה על מטר וחצי בין שולחן לשולחן, ישיבה גב אל גב, חיטוי השולחנות, תפריטים חד־פעמיים, מדידת חום לכל לקוח ועוד. מבין 35 העובדים חזרו חצי, וההכנסות הן 40% מלפני המשבר. הרבה מזה נובע מאי־ודאות, כי אף אחד לא יודע מה יהיה מחר. אתמול קיבלתי את הפעימה השלישית, אבל אין כאן תמיכה אמיתית של המדינה. עכשיו אנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש, להצטמצם ולהתייעל. כבר עכשיו אני והשותפים שלי עובדים בעסקים שלנו כדי לחסוך במשכורות. בעיניי המבחן יהיה בספטמבר ואוקטובר. רק אז כל אלה שפתחו את המקומות שלהם כדי להציל אותם, יידעו אם הם הצליחו".

הכותב הוא מבעלי בר־מסעדה "זוט אלורס". כצנלסון 67, גבעתיים. 050־5619249

אופיר צמח

לראשונה, הגבלנו שולחנות בזמן
"שותפי ואני הקמנו את הבר־מסעדה בהשקעה כספית יוצאת דופן לפני חמש שנים, והכל רץ טוב, כולל החורף האחרון, עם צוות ותיק שמונה 19 עובדים ולקוחות מרוצים שמאוד אוהבים את המנות והקוקטיילים שלנו. את משבר הקורונה הרגשנו עוד לפני שהודיעו על סגר, כשהתחילו לבטל אירועים וחלה ירידה ברורה בפעילות. בלילה שבו נתניהו הודיע שצריך לסגור התברר שמתוך מאה מוזמנים הגיעו רק שני שולחנות - ונכנסו לחודשיים וחצי של הקפאה.

"קודם כל ישבנו עם רואה החשבון ובמקביל - הודענו לעובדים על יציאה לחל"ת, אבל אצלנו רק התחיל הסיפור. בסוף מרץ אתה צריך לשלם את ההוצאות של פברואר, כולל לספקים, ובתחילת אפריל את שכר הדירה ומהמשכורות, וזאת כשהפסקת לייצר הכנסות כבר באמצע החודש. הטלפונים הבאים שלנו היו לספקים כדי לבקש מהם להיות נוחים איתנו בתשלומים. הייתה הענות גבוהה, וגם הבנק ליווה והרגיע אותנו. לי הייתה תקופה מטורפת בזמן הסגר, כי אשתי הייתה בחודש השמיני להריון.

אופיר צמח
אופיר צמח

"חזרנו לעבודה ב־27 במאי, כי היה חשוב לנו להראות שאנחנו חיים ונושמים, גם אם אין הזמנות. העובדים פשוט התייצבו ואמרו שהם פה בשבילנו גם בלי משכורת, כדי לעזור להחזיק את המקום שמחזיק אותם. אצלנו לכל משמרת יש אחראי קורונה, שמעביר תדריך לעובדים על תקנות 'התו הסגול'. עד כה חזרנו לכ־50% מהמחזור, כשלראשונה גם החלטנו להגביל שולחנות בזמן והוספנו קצת שעות עבודה, כדי להצליח להכניס את האנשים שרוצים לבוא. לדעתי, מי שלא יצליח לייצר לעצמו תזרים למחיה ואין לו קצת כסף בצד, יתקשה לשרוד. מבחינת ההתפתחות העסקית המשבר הזה החזיר אותנו שנים אחורה, אבל אני מאמין שעד סוף הקיץ הכל יחזור להיות כמו שהיה. אנשים כבר עכשיו מתחילים לברר בקטנה על אירועים ואני אופטימי".

הכותב הוא מבעלי "ארט סטריט", בר־מסעדה חלבי כשר. האומנות 6, נתניה. אזור תעשייה ספיר (פולג דרום). 052־5557171

איתמר אברהם

חשיבה מחודשת של מודל העסק
"עולם המסעדנות השתנה, ואנחנו חיים במציאות חדשה. דרישות 'התו הסגול' משפיעות על מספר הסועדים במסעדה או בבר, על סידורי הישיבה ועל הרכב התפריט. כל אלה משפיעים באופן ישיר על תזרים המזומנים ומבנה ההוצאות של העסק. לפיכך, מומלץ להכין תוכנית תזרים מזומנים עדכנית, אשר תותאם להנחיות כאמור ותיקח בחשבון צפי לקיטון במספר הסועדים וההכנסות ביחס לתקופה שלפני משבר הקורונה. כמו כן, מומלץ שבעלי עסקים בתקופה זו יבצעו חשיבה מחודשת על מודל העסק, לדוגמה פנייה לפלחי שוק נוספים באמצעות תפריטי משלוחים".

הכותב הוא מנהל המחלקה העסקית בסניף כפר יונה בבנק הפועלים

איתמר אברהם
איתמר אברהם

דן קריסטל

חברו מחדש את השבים מחל"ת
"בתנאים של אי־ודאות כמו בתקופה זו, ניהול מוצלח של ההון האנושי הוא משמעותי ביותר לשיקום העסק ולצמיחתו מחדש, וזה נוגע בין היתר לשאלה כיצד להחזיר עובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו. ראשית, תקשרו ישירות בגילוי לב ובאמפתיה עם האנשים, הם יזכרו לכם זאת לטובה. חשוב גם לשמור על שקיפות. למשל, הוציאו הודעה לכלל אנשי הצוות שחוזרים לפעילות באופן מדורג, אבל שלא בטוח שכולם יחזרו, וגם אם כן – לא בבת אחת. זה יעזור לחבר מחדש את האנשים. במקביל, צרו רשימת קריטריונים ותעדפו את הצוות בהתאם להם. למשל, מי הוציא את ההזמנות הרווחיות ביותר? ומי מחזיק במיומנויות, בידע ובניסיון המשמעותיים ביותר לעסק? עמידה בכללים אלה תסייע לכם בקבלת החלטות עסקיות, המשלבות בין שיקולים פיננסיים להערכה מדויקת של ההון האנושי ותרומתו לעסק".

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי, מומחה בפיתוח ההון האנושי בארגונים 050-6416633

דן קריסטל
דן קריסטל