לשדר רוגע לעובדות וללקוחות/ אלינור אנג'ל

"המכון שלי מחולק לשניים - בצד אחד עמדות מניקור ופדיקור, ובצד השני, ספא שאותו פתחתי לפני שמונה חודשים ושמושתת על טיפולי מגע - פנים, מסאז'ים, הסרת שיער בלייזר, שיזוף ועוד. כשהקורונה הופיעה בסוף החורף, היא תפסה אותי ואת 30 העובדות הנהדרות שלי בשבועות מאוד חזקים, וכבר התחלנו לקצור את ההשקעה של פתיחת הספא. הוצאתי מיד את העובדות לחל"ת. מכיוון שרבות מהן מחבר העמים ולא מבינות את השפה, מצאתי את עצמי עוזרת להן למלא מסמכים, לביטוח הלאומי למשל, ואחר כך בודקת אם הם נקלטו במערכת.

"לאורך הסגר שמרתי על קשר עם הלקוחות דרך הרשתות החברתיות - בייעוץ ובעידוד, וזה גם הוכיח את עצמו כשחזרנו לפעילות. גם עשינו מסיכות ביתיות כדי לשמור על הדופק של הלקוחות וקצת בשביל הבידור. ברגע שאפשר היה להגיש בקשה לערבות מהמדינה - עשינו את זה, אני מנוהלת טוב, יש לי יחסים טובים עם הבנק, ואני עובדת עם חברת כלכלנים שמלווה אותי כל השנה. קיבלתי מענק מהמדינה, שהוא בעצם הלוואה לכל דבר, אבל הוא לפחות נתן להרים את הראש ופחות לפעול מלחץ כלכלי.

"כשהגיע האישור לחזור לעבוד, התקנו מיגון, רכשנו ציוד ועשינו הפרדה ברורה בין המכון לספא. כל הבנות חזרו לעבודה. כשפתחנו מחדש היה טירוף. לקוחות חיכו בתור על המדרכה. עד עכשיו אנחנו עובדות חזק וטוב. בדיעבד, הקורונה נתנה לי את הניעור שהייתי צריכה - הידקתי את החגורה, ואני שומרת על קשר טוב מאוד עם המספרים ועם הבנקים. גם פתחתי חוזים עם כל הספקים שלי והורדתי מחירים, נכנסתי למלאים. מה הסוד? לשדר רוגע לשני הצדדים - הלקוחות והעובדות - כי בסוף מישהו צריך להשיט את הספינה הזו אל חוף מבטחים".

הכותבת היא הבעלים והמנהלת של מכון היופי "לאק בוטיק", דיזנגוף 290, תל אביב. 054־5222141

אלינור אנג'ל (צילום: אביב חופי)
אלינור אנג'ל (צילום: אביב חופי)

מחכה לאירועים שאחרי ספירת העומר/ שלומית קורסיה

"הקורונה תפס אותנו בשיא העונה - יצאנו מהחורף, והיומן כבר היה מלא בגלל החתונות והאירועים של האביב, ליל הסדר ועונת הטיסות. עבדו כאן תשע בנות בתפוקה גבוהה, ואז הגיע פקח והורה לנו לסגור מעכשיו לעכשיו. הלכתי מיד לרואה החשבון שלי והבאתי לבנות אישורי חל"ת. אחר כך עצרתי כמה שיותר הורדות, כי שם הבעיה. השכירות, המע"מ, הביטוחים - כל מה שיורד בשוטף. כנ"ל לגבי הספקים שלי - עברתי אותם אחד אחד, הסברתי והם הבינו".

"במהלך הסגר שמרתי על קשר עם הלקוחות, שרצו לדעת אם אנחנו עובדות בכל זאת - אבל הודענו שאנחנו שומרות על הנהלים. אז ישבתי בבית וחיכיתי כל יום מה יהיה. גם השתתפתי במפגן המחאה של כל תעשיית היופי, כולל ספרים. בדיעבד זה היה מנוף לחץ שעזר, כי אחרי שבוע 'שחררו' אותנו.

"איך שקיבלנו את אישור הפתיחה, היינו צריכים למגן את המכון - אשנבים והפרדה בין לקוחה ללקוחה, מסיכות מיוחדות לבנות וכן הלאה. וזאת עוד השקעה כספית שנופלת עלייך. בשבוע הראשון לפתיחה הגיעו הרבה לקוחות שחיכו לרגע הזה בלחץ, אבל בשבוע השני כבר נהיה מתון הרבה יותר. יש הגבלה על מספר הלקוחות שיכולות להיות במקום, וגם יש עדיין כאלה שחוששות ואומרות 'נחכה שבוע־שבועיים ואז נראה'. כרגע עובדות כאן רק שלוש בנות, השאר עדיין בחל"ת, וזה כאב לב. מענק מהמדינה קיבלתי, אבל הוא היה מזערי. עם זאת, אני תמיד מסתכלת על חצי הכוס המלאה, ואני מאמינה ומקווה שאחרי ספירת העומר וחג שבועות יתחדשו האירועים והשמחות ונתחיל לחזור למחזורים של לפני המשבר. זה תלוי מאוד במענה שנקבל מהמדינה ושימנע את הקריסה שלנו". 

הכותבת היא הבעלים והמנהלת של מכון היופי "מטופחות", נחלת יצחק 18, מגדלי תל אביב. 050־5588377

שלומית קורסיה (צילום: פרטי)
שלומית קורסיה (צילום: פרטי)

הלקוחות צריכות אתכן עכשיו/עודד אונגר

"משבר הקורונה הוא בריאותי, כלכלי וגם פסיכולוגי, ובכל זאת נושא בחובו הזדמנויות. הסתכלו למשל על הלקוחות שלכן - הן הרי לא יסעו לפריז בקרוב, ויש להניח שאצל חלקן אתן תזהו 'חגיגה של פיצוי עצמי'. לקוחות אחרות צריכות אתכן, למשל לפגישות חשובות או לראיונות עבודה, אבל כרגע לא יכולות להרשות את זה לעצמן. זאת הזדמנות להשקיע בעתיד של העסק שלכן ולתת ללקוחות האלה, דווקא עכשיו, את מה שהן צריכות. תנו להן את זה גם ב־50% ואפילו 80% הנחה - הן יעריכו את זה. כשייגמר המשבר, הן יהיו שלכן לנצח. בהצלחה וחג שמח".

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי

זה זמן טוב להתייעל/ אורי שלזינגר

"משבר הקורונה יצר הזדמנות לכל עסק או יזם להתבונן ב־360 מעלות על העסק ולנתח אותו מבחינות שונות, ובהן הוצאות, הכנסות, שיווק ושירות. כך למשל מבחינת המוצר שאותו אנו מוכרים - שווה לבחון אם הוא דורש שינוי או חיזוק. גם בחינת מבנה ההוצאות של העסק והפירוט שלהן יאפשרו לדעת באילו מקומות ניתן לצמצם או לייעל אותן. זה גם הזמן לבחון שוב את תמהיל ההתחייבויות וההלוואות של העסק ולראות איפה ואיך ניתן לשפר אותו. במקביל, חשוב כמובן להיערך לכל תרחיש בלתי צפוי בעתיד, לרבות הוספת סעיף של הוראות קבע לחיסכון במבנה ההוצאות.

הכותב הוא מנהל מחלקת בנקאות עסקית בבנק הפועלים

על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים בתהליך החזרה לשגרה, ולתת כלים מעשיים, ידע והכוונה ליציאה מיטבית מתקופת המשבר ולצמיחה מחודשת במציאות החדשה. מדי שבוע נציג בפניכם כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה זו. המידע המופיע לעיל הינו כללי בלבד ונכון ליום פרסומו. המידע יכול להיות חלקי ו/או לא מעודכן ואינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ מומחים פיננסיים או עו"ד המתחשב בנתוניו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.