כמה ימים לפני חג הפסח, ומשקי בית ועסקים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים לא רק עם שגרה חדשה אלא עם הסתגלות למצב כלכלי חדש. מהי הדרך הטובה ביותר להתנהלות כלכלית נכונה בימים אלה? כיצד העצמאים שבינינו יוכלו לקזז הוצאות בצורה מיטבית בתקופה שבה איש לא יוצא מהבית? וכיצד עסקים יוכלו לשרוד את התקופה הקשה? שלושה מומחים בתחום הפיננסים מסבירים כיצד ניתן בכל זאת להפוך את הלימון ללימונדה.

זה הזמן לדרוש החזרי כספים/ קרין מאיר

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט, המשק הישראלי מושבת ברובו, וכולנו נאלצים להסתגל למציאות החדשה. כדי לצלוח את המשבר בשלום, מומלץ לאמץ מספר פעולות להתנהלות נבונה במשק בימים הללו:

  • תכנון תקציב משפחתי חדש לחודשים הקרובים - זה הזמן לסדר את הניירת, לעבור על החשבונות, הביטוחים, האשראי, ולערוך מיפוי הכנסות והוצאות צפויות. המטרה היא ליצור תמונת מצב ברורה ככל האפשר של המצב הפיננסי החדש.
  • חיסכון בהוצאות - אומנם הנחיות ההסתגרות גורמות לנו לצמצום הוצאות בילויים, נסיעות וכיוצ"ב, אך מעבר לכך, חשוב שתעברו על מרכיבי ההוצאות שלכם ותמצאו היכן ניתן לחסוך למשל - מינויים, חוגים. נצלו את הזמן לבצע השוואות מחירים ולחפש פתרונות זולים יותר להוצאות: חבילות סלולר, טלוויזיה וכד'. מומלץ להמתין עם הוצאות שאינן דחופות עד לסיום המצב הנוכחי.
  • רשימת קניות - עשו רשימה של כל מה שיש לכם בבית. תכננו את מכסת מלאי המוצרים שאתם רוצים להחזיק בבית ובצעו את הקנייה על פי רשימה מסודרת. מומלץ לקנות מוצרי מזון שחיי המדף שלהם ארוכים, ולבשל בעצמכם מחומרי גלם. מזון המבושל בבית חוסך כסף, בריא יותר, והבישול יספק תעסוקה לכם ולילדים.
  • בדיקת החזרים כספיים - עקבו אחר הפרסומים הממשלתיים ולמדו את ההקלות הניתנות בתקופה זו על ידי המדינה. בדקו האם מגיע לכם כסף, כגון החזרי מס לשכירים או מענק עבודה. דרשו החזרים המגיעים לכם, למשל מהביטוח על בדיקה רפואית שביצעתם.
  • התמקצעות - הזמן בבית יכול להיות הזדמנות להתמקצע בניהול כספכם. זו הזדמנות ללמד את הילדים איך להתנהל פיננסית נכון. אנו מזמינים אתכם להיכנס לאתר "המרכז לצמיחה פיננסית", וליהנות מהמדריכים והקורסים וממגוון הפעילויות לילדים.

הכותבת היא מנהלת המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים

קרין מאיר (צילום: תמר מצפי)
קרין מאיר (צילום: תמר מצפי)

גביית חובות והסדרי מחיקה/ רו"ח אריה פונדק

בימים אלה מסיימים רואי החשבון לערוך את הדוח השנתי לשנת 2019. אומנם השנה החולפת הסתיימה, ועל פי רוב ברווח לצורכי מס, אולם אם לא יוחלט על איחוד שנה זו עם שנת 2020, כפי שביקשו בלשכת רואי החשבון, הרי שלאור ההפסדים הצפויים בשנת 2020, יש לדחות הכנסות מהשנה החולפת לזו הנוכחית, ובמקביל להקדים הוצאות צפויות ב־2020 ל־2019.

כדי לפשט את העניין: מדובר בסיווג שונה של שיעורי הפחת בגין רכוש קבוע, למשל, מחשבים הזוכים לשיעור פחת גבוה, הפחתת ציוד בטופס פחת שכבר לא קיים, החלת הוראות סעיף 27 לפקודה, הוצאה שוטפת כאשר שכירות הופסקה, חובות בעייתיים ועוד. בנוסף, רצוי לרכז את ההוצאות ההוניות שהוצאו עקב המגיפה, כגון ציוד לעבודה מהבית, שכן ייתכן שתתקבל חקיקה להפחתה מהירה.

לגבי שנת 2020, הרי שמגזרים ששילמו מקדמות רגילות והיקף הפעילות שלהם פסק או ירד מאוד, צפויים, ככל שתתקבל בקשת לשכת רואי חשבון, לקבל החזר של אותן מקדמות, כולן או מרביתן.

כמו כן, מימוש מושכל של ניירות ערך יביא לקיזוז הפסדים מיטבי, לרבות כנגד רווחים שהתרחשו ב־2020 לפני תחילת המגיפה. ככלל, רק מכירת ני"ע באמצעות אותו מוסד כספי מביאה להחזר מס מיידי. אולם ייתכן שיאושר החזר מהיר גם בגין קיזוז כנגד רווחים מנכסים, שאינם ני"ע, ואולי גם קיזוז כנגד רווחים מ־2019. לבסוף, כדאי לקחת בחשבון כי חשוב לגבות חובות או להגיע להסדר מחיקה על מנת שהחוב יהיה אבוד גם לצורכי מע"מ.

הכותב הוא יו"ר ראשות ועדת המסים בלשכת רואי החשבון

רו''ח אריה פונדק (צילום: לשכת רואי החשבון)
רו''ח אריה פונדק (צילום: לשכת רואי החשבון)

דחיות, החזרים והקלות/ רו"ח ועו"ד ליאת נויבירט

ימים קשים מנשוא עוברים עלינו בהתמודדות עם נגיף הקורונה. בקו החזית מצויים מאות אלפי בתי עסק בישראל שנקלעו למשבר תזרימי אדיר, כאשר הם משוועים לא לקרוס כלכלית ולהמשיך להעסיק את עובדיהם ולדאוג לרווחתם. אנו ניצבים, בלשכת רואי חשבון, מאז פרוץ המשבר מול כל משרדי הממשלה. פנינו בבקשה לדחייה גורפת של כל התשלומים (מע"מ ומס הכנסה) עד לחודשי הקיץ, למעט לגבי עסקים שהמשיכו בפעילות סדירה. בנוסף, הקפאת הטלת קנסות ועיקולים בגין איחורים בדיווח, טיפול מיידי בכל ההחזרים המעוכבים במע"מ ומתן עדיפות לטיפול בהחזרים השוטפים, וכן הקלה בהכרה בחובות אבודים לצורכי מע"מ.

רשות המסים נקטה מספר דחיות, ובכלל זה מתן ארכה לאישורים על ניכוי מס במקור שתוקפם יפוג בסוף מרץ עד סוף אפריל ואישורי תיאומי מס, וכן דחייה של מועד הגשת דוחות לשנת 2018 לכל מי שהיתה לו ארכה מרוכזת או בודדת להגשת דוח או הצהרת הון לסוף מרץ, וכן ניתנו הקלות בעניין חיוב שווי שימוש ברכב לעובדים שיצאו לחל"ת.

מהו המענק של עד 6,000 שקל לעצמאי? המענק מיועד לחלק מהעצמאים לפי שורה של תנאים, כאשר מדובר בעוסק פטור או מורשה, ולא חל על חברות ועמותות. בין התנאים: מעל גיל 20 ובכפוף למבחן הכנסות ותנאים נוספים אשר עברו בתקנות לשעת חירום. יש להיכנס לאתר רשות המסים ל"רישום לקוחות לשירותים מקוונים" כבר עכשיו, ולהירשם לצורך קבלת ההטבה. מומלץ לבדוק כי במס הכנסה מעודכנים פרטי חשבון הבנק הרלוונטי.

מהן ההמלצות לעצמאים בעלי שליטה? יש לשקול בזהירות רבה הקטנת שכר של בעלי השליטה החל מחודש מרץ. שימו לב, הקטנת שכר משמעותה כי העובד מבוטח בסכום נמוך לעניין פגיעה בעבודה או במקרה של אובדן כושר עבודה.

הכותבת היא סגנית נשיאה ויו"ר משותף בראשות ועדת המסים למע"מ בלשכת רואי החשבון

רו''ח ועו''ד ליאת נויבירט (צילום: אופיר אייב,לשכת רואי החשבון)
רו''ח ועו''ד ליאת נויבירט (צילום: אופיר אייב,לשכת רואי החשבון)

על רקע משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו מתן עצות וכלים לחברות ולבעלי עסקים להתמודדות עם המצב החדש. לאן פונים השווקים? וכיצד נערכים ומתנהלים בתקופת אי־ודאות בארץ ובעולם? מומחים מתחומים שונים ישתפו אתכם בעצות ובתובנות מניסיונם העשיר. האמור לעיל ניתן כמידע כללי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ או הצעה לקבלת חיסכון/פיקדון. תנאי החיסכון ייקבעו בהסכם בין הבנק ללקוח. האמור אינו מהווה הצעה למתן אשראי. מתן ההלוואה כפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל, בכפוף לתנאי הבנק ושירות הערוצים הדיגיטליים.

בעלי עסקים ועצמאים, יש לכם שאלות? טובי המומחים של להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, מכל התחומים - עונים על שאלות בזמן אמת (א'־ה' 08:00 עד 19:00). facebook.com/onlifeIL