רעידת אדמה, בעוצמה של 6.7,  הורגשה היום (שישי) ביוון וחופי טורקיה. רעידת האדמה ביוון פגעה באזור האיים הספורדיים הדרומיים, איים תיירותיים בדרך כלל, וביניהם האי רודוס והאי קוס. בטורקיה נפגעה משמעותית עיר החוף איזמיר. שר הבריאות של טורקיה מסר שלפחות 14 בני אדם נהרגו ועוד 400 נפצעו. במקום פועלים צוותי חילוץ רבים והמספרים אף צפויים לעלות.

בדיווחים המתפרסמים בכלי התקשורת הטורקיים, עולה כי רעש אדמה נוסף התרחש כשעתיים לאחר רעש האדמה הראשון. על פי אותם דיווחים, מדובר ברעידת אדמה בעוצמה 5.1 בסולם ריכטר שהתרחשה באזור סמוך לאזור הרעש הראשון.

תיעוד חילוץ ניצולים בהריסות רעש האדמה בטורקיה. צילום: רויטרס

מרבים מהדיווחים מאזור הרעש, ביניהם של ראש עיריית איזמיר בעצמו, עולה כי עשרות בניינים קרסו. כמו כן, ככל הנראה גרם רעש האדמה לצונאמי קטן שהביא לשטפונות ברחובות. ראש עיריית איסטנבול מסר שרעש האדמה לא הגיע לעירו.

צה"ל, בהנחיית שר הביטחון בני גנץ, הציע לממשלת טורקיה סיוע בפינוי ההריסות, חיפוש ניצולים וטיפול בנפגעים. גנץ אמר כי "מדינת ישראל וכוחות הביטחון תמיד יושיטו את ידם לסייע הומניטרית לאזרחים שנפגעים בכל מקום, תוך שימוש ביכולות ובניסיון שנצברו בצה"ל לאורך שנים להתמודדות עם מצבי חירום".

גם צרפת ויוון, המצויות בתקופה האחרונה במתיחות עם טורקיה, הציעו סיוע הומניטרי. מעבר לכך, ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי שוחח עם נשיא טורקיה ארדואן, והביע את צערו. נשיא טורקיה, הודה לראש ממשלת יוון ובירך על היחסים הטובים, לדבריו, בין שתי המדינות. מדינה נוספת המצויה בתקופה האחרונה בעימות עם טורקיה והביעה את תנחומיה בעקבות הדיווחים היא סעודיה.

רעידת האדמה באיזמיר, טורקיה (צילום: Reuters/TUNCAY DERSINLIOGLU)
רעידת האדמה באיזמיר, טורקיה (צילום: Reuters/TUNCAY DERSINLIOGLU)

מקור רעידת האדמה הוא הים האגאי, כ-33 קילומטרים מקו החוף של טורקיה, בעומק של כחמישה קילומטרים מתחת לפני הים. עד כה, אין דיווחים על נפגעים מרעש האדמה.

זו רעידת האדמה החזקה השנייה בחצי השנה האחרונה. בחודש מאי האחרון הורגשה רעידת אדמה בעוצמה של 6.5 באי כרתים. לפי מספר דיווחים, רעידת האדמה הורגשה גם באזורים מסוימים בישראל.

הפטיאמיוס לקאס, ראש הארגון היווני להתכוננות לרעידות אדמה אמר: "זו הייתה רעידת אדמה עוצמתית מאוד, קשה מאוד להאמין שיהיו רעידות חזקות יותר מזו".