פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארצות הברית וחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן, שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן ב-103FM על החשש הרב בקרב היהודים בארצות הברית מגל אנטישמיות שעתיד לפקוד את המדינה לאחר הבחירות ואמר כי "50 אחוז לא יודעים מה זה אנטישמיות. היה סקר נוסף לפני כמה זמן שכ-50 אחוז לא יודעים שהייתה שואה. זה מראה על בורות". על תוצאות הבחירות הוסיף: "בשונה מ-2016 שטראמפ הפתיע בניצחונו על הילרי קלינטון, המשתנה יכול להיות המכריע וזה ההצבעה המוקדמת שמשרתת את הדמוקרטים". 

טראמפ וביידן נשאלים על גזענות בעימות האחרון (צילום: רויטרס)


נעשה סקר בנושא אנטישמיות, מה אתה יכול לספר לנו עליו?

"עשו כמה וכמה סקרים שבדקו מה הציבור חושב על אנטישמיות. הסקר הזה משווה בין העמדות של הציבור היהודי לציבור הכללי ואין הפתעות. יש פערים גדולים, לדוגמה, היהודים אומרים שהאנטישמיות היא בעיה רצינית בשיעור של 88 אחוזים. בציבור הכללי רק 63 אחוזים. 50 אחוז לא יודעים מה זה אנטישמיות. היה סקר נוסף לפני כמה זמן שכ-50 אחוז לא יודעים שהייתה שואה. זה מראה על בורות".

אנחנו רואים בקשר לבחירות בארה"ב, כשאנחנו בישורת האחרונה, לחץ של הציבור החרדי לטובת טראמפ לנסות לסייע לו. 
"הקול היהודי הולך בד"כ למפלגה הדמוקרטית אבל יהודים אורתודוקסיים מצביעים הפוך מהיהודים בכלל, 70 אחוז מצביעים עבור הדמוקרטית, 74 אחוז מהחרדים עבור המפלגה הרפובליקנית, ויש אחוז של ישראלים לשעבר שמצביעים עבור טראמפ אבל זה טיפה בים. זה לא משהו שיכריע".

האסטרטגיה של ביידן ברורה, לרכב על גלי הקורונה, אי ניהול המשבר והכישלון הגדול. טראמפ תוקף את הבן של ביידן.
"הוא לא מצליח, מה שקורה מבחינת המסרים של הימים האחרונים, רואים את זה באופן ברור שביידן התמקד בקורונה, מכה בה כל הזמן ומאשים את טראמפ בכישלון הטיפול וטראמפ מדגיש את הכלכלה ואת ההתפרעויות על רקע משבר היחסים הבין גזעיים. רק לפני יומיים שוב נהרג שחור בפילדלפיה והיה מעניין לראות את התגובות של שני הצדדים.

ביידן מגנה את ההרג של שחורים בידי שוטרים לבנים וטראמפ התייחס לפרעות שהיו באותו יום, שוב בזזו חנויות ושברו חלונות ראווה. זה נובע מכך שבסקרים, זה לא סקרי בחירות אלא הנושאים שמעניינים את הציבור, ואנשים נשאלים מי יטפל יותר טוב בקורונה. 65 אחוז אומרים ביידן, מי בכלכלה? 65 אחוזים אומרים שטראמפ. לכן הם מנסים לנהל את אסטרטגית הבחירות שלהם".

מכיוונו של טראמפ הסקרים לא מחמיאים לו. כמה מצביעים יהיו הפעם?
"המשתנה שכנראה שונה מאוד מהבחירות הקודמות של 2016 שטראמפ הפתיע בניצחונו על הילרי קלינטון, המשתנה יכול להיות המכריע וזה הצבעה מוקדמת. נכון להיום 75 מיליון אנשים כבר הצביעו, שלחו מעטפות בדואר ויש מדינות, המדינות שולטות על שיטות ההצבעה אבל יש מדינות שפתחו קלפיות ויכולנו לראות בימים האחרונים שיש תורים ארוכים של אנשים שמנסים להגיע להצבעה המוקדמת, כי כך שיעור ההצבעה יהיה גבוה יותר. זה משרת את הדמוקרטים.

בבחירות ובשנים האחרונות זה נע סביב ה-25 אחוזים, כבר עכשיו אנחנו יודעים שזה יהיה הרבה יותר על פי התחזיות 68-65 אחוזים. השיא של שיעור ההצבעה בארה"ב נקבע ב-1908 וזה היה 65 אחוזים, ומאז לא הגיעו למספרים האלה. יש סיכוי שיגיעו עכשיו למספר הזה וזה עובד לטובת הדמוקרטים כי בבחירות הקודמות עשו מחקר וראו שבין 60-63 אחוזים בהצבעה המוקדמת היו של הדמוקרטית והיו כמה מדינות שהתחילו לספור. לכן ככל שיצביעו יותר הצבעה מוקדמת זה עובד לטובת ביידן".