רשויות אכיפת החוק נערכות להתנגשויות בין המחנות: האם הבחירות לנשיאות יעוררו גל אלימות ברחבי ארה"ב? זהו החשש הגובר בקרב המצביעים, כאשר רשויות אכיפת החוק נערכות להתפרצות של עימותים אלימים בשל חוסר שביעות רצון של המחנות היריבים מתוצאות ההצבעה בשבוע הבא.

סקר שפורסם אתמול בקליפורניה הראה כי 88% מהנשאלים חושבים שיש סבירות גבוהה או מסוימת להתפרצות של אלימות אם יהיו מחלוקות סביב זהותו של המנצח. 53% מתומכיו של הנשיא דונלד טראמפ הביעו חשש שיש סיכוי גבוה לאלימות, לעומת 40% בקרב תומכיו של ג’ו ביידן.

המועמד לנשיאות ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
המועמד לנשיאות ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר החודש פורסם סקר של יו־גוב שהראה כי 55.84% מהאמריקאים הסכימו עם הסבירות לעלייה באלימות בעקבות הבחירות, מול 10.83% שלא הסכימו להערכה. גם הפעם, החשש היה גבוה יותר בקרב הרפובליקנים מאשר אצל הדמוקרטים - 59.47% לעומת 53.42%.

דוח של הפרויקט למיקום סכסוך מזוין ומידע אירועים (ACLED), ארגון שעוקב אחרי אלימות פוליטית ברחבי העולם, הזהיר כי המדינות המועדות ביותר להתפרצות אלימות הן ג’ורג’יה, מישיגן, פנסילבניה, וויסקונסין ואורגון, וזאת בשל נוכחות גבוהה של מיליציות, כאשר גם קרוליינה הצפונית, טקסס, וירג’יניה, קליפורניה וניו מקסיקו עלולות להיות עדות לאירועים אלימים.

טראמפ וביידן נשאלים על גזענות בעימות האחרון (צילום: רויטרס)

אף שעדיין אין התרעות ממשיות על כוונה להפעיל אלימות, רשויות אכיפת החוק בערים ובמדינות רבות בארה”ב לא לוקחות סיכון. נציב משטרת בולטימור מייקל הריסון מסר כי מתקיימים “תכנון, אימונים ויצירת פרוטוקולים כדי להציב את המשאבים שלנו ביום הבחירות, לפניו ואפילו אחריו”.

ראש עיריית שיקגו לורי לייטפוט סיפרה ביום שלישי כי לאחרונה התקיים תרגיל שעסק ב"סכנות מכל הסוגים” כדי להגיב לאיומים שעלולים להתפרץ בעקבות הבחירות. “בהתחשב במה שעברנו באביב ובקיץ, אנחנו לא יכולים להניח שמה שיקרה יהיה שקט”, אמרה לייטפוט בהתייחסה למחאה הגזענית ששטפה את ארה”ב. “אנחנו נערכים לגרוע ביותר. לכן אנחנו עושים תרגילים רבים”.

משטרה בארה''ב (צילום: רויטרס)
משטרה בארה''ב (צילום: רויטרס)

גם בפורטלנד, שהייתה אחד המוקדים המרכזיים של המחאה הגזעית בחודשים האחרונים, עם עימותים אלימים בין פעילי “חיים שחורים נחשבים” לתומכי טראמפ ופעילי ימין קיצוני - לא לוקחים סיכון. ראש העיר טד ווילר מסר השבוע כי העירייה עובדת עם רשויות אכיפת חוק מדינתיות ופדרליות על תוכנית שנועדה לצמצם את הסיכונים.

בתוך כך, העיר פילדלפיה ממשיכה לסעור אחרי ששוטרים ירו למוות בגבר שחור. התקרית התרחשה ביום שני, כאשר שוטרים פתחו באש לעבר וולטר וולאס ג’וניור (27), שסבל מהפרעה דו־קוטבית, אחרי שלטענת המשטרה הוא נראה אוחז בסכין ומתנהג באופן בלתי צפוי.

הפגנות נגד אלימות שוטרים בארה''ב (צילום:  FREDERIC J. BROWN  Getty Images,REUTERS/Nicholas Pfosi)
הפגנות נגד אלימות שוטרים בארה''ב (צילום: FREDERIC J. BROWN Getty Images,REUTERS/Nicholas Pfosi)

מתפרעים השליכו אבנים לעבר שוטרים ובזזו חנויות ביום שלישי בלילה, זה היום השני ברציפות, וזאת על אף שמשפחתו של וולאס הפצירה במפגינים למחות בשקט. כוחות של המשטר הלאומי הוזעקו לעיר והתושבים בשבע שכונות נקראו להישאר בבתיהם.

הנשיא דונלד טראמפ ניסה לקשור בין המפגינים לבין יריבו הדמוקרטי. "אמש, פילדלפיה נקרעה על ידי קיצונים תומכי ביידן", אמר בעצרת בחירות בוויסקונסין. “ביידן ניצב לצד המתפרעים, ואני עומד לצד גיבורי אכיפת החוק".