דני איילון, שהיה סגן שר החוץ ושגריר ישראל בארה"ב, שוחח הערב (רביעי) עם ניסים משעל ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM על הבחירות הקרבות בארה"ב. בין השאר סקר איילון את תמונת המצב במדינות המפתח נכון לעכשיו, והעריך את סיכויי שני המועמדים לזכות. בנוסף, התייחס לאפשרות שבשל הפער הקטן שצפוי לדעתו, "יתכן ויספרו את הקולות עד דצמבר". עוד התייחס איילון למדיניות החוץ הצפויה של ביידן, ומה יהיו משמעויותיה למדינת ישראל.

בקצרה, מי ינצח, טראמפ או ביידן?
"רציונלית אם אני צריך להחליט ברגע זה, עדיין יש מובהקות בסקרים לטובת ביידן למרות שיש צמצומים בפער, אינטואיטיבית עדיין יש בי איזושהי הרגשה שטראמפ שוב יכול להפתיע".

זה מה שקרה ב-2016, בשבועיים האחרונים הוא סגר פער בסקרים בצורה דרמטית.
"נכון. הוא גם באמת פועל כאילו הוא באמת ביידן. דווקא ביידן והקמפיין שלו מרגיעים, הם רוצים שקט והוא פועל כאילו הוא באופוזיציה. אני חייב להגיד ויש פה משהו מעניין, הבחירות בשבוע הבא בשלישי תהיינה הבחירות הראשונות במדינה דמוקרטית מערבית בתקופת הקורונה ואנחנו עדיין לא יודעים, לכן גם הסקרים לא בטוח מנבאים במדויק, מכיוון שעדיין אנו לא יודעים איך הקורונה משפיעה".

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

מה גם במיוחד שקראתי בשעות האחרונות שהתחלואה עולה בארה"ב.
"נכון, אז זה משפיע גם על דעות של אנשים וזה משפיע גם על ההתנהגות, האם הם יופיעו בקלפי".

70 מיליון כבר הצביעו בדואר. עכשיו מה עם השמועות שאומרות שאם זה לא ימצא חן בעיניו, טראמפ לא יקבל את ההצבעה ויטען לזיופים בדואר?
"אני לא מאמין שזה אפשרי, אבל אני בהחלט רואה אפשרות שבמדינות מסוימות, מדינות מפתח, הפערים יהיו כל כך קטנים שאחד מהצדדים, זה יכול להיות גם ביידן, שיארגן את התוצאות ואז אנחנו יכולים להמשיך בשבועות על שבועות של ספירה חוזרת וקודם כל החלטה של ביהמ"ש אם יש מקום לספירה חוזרת ויכול להיות שבאמת עד דצמבר אולי לא יהיה נשיא נבחר".

אני רוצה להטיל עליך משימה, תן לי את המפתחות לנצחונו של טראמפ, מה צריך להיות כדי שהוא ינצח?
"מבחינה גאוגרפית, מה שצריך להיות זה שהוא מנציח את היתרון שלו שהוא באמת כרגע בשברירי אחוזים - באוהיו, בפלורידה, בשתי מדינות מפתח מבחינתו, שהוא מצמצם את הפערים בפנסילבניה וזוכה שם, ואולי אפילו מישיגן. אם יש לו את ארבעת המדינות האלה, לדעתי הוא זכה".

כמה הוא רחוק מזה?
"תראה, בפנסילבניה הוא רחוק 7% זה די הרבה, אבל הוא עובד שם כמו מטורף ובשלושת הימים האחרונים הוא כמעט ביקר בכל קילומטר רבוע. אני חושב שגם האירוע, אני שואל מה עוד צריך טראמפ, האירוע שהיה אתמול, יש שם דברים כל כך בלתי צפויים, אתם זוכרים שאתמול שוב היה מקרה ששחור אלים נהרג על ידי שוטרים לבנים בפילדלפיה. זה שוב עורר שם אלימות ואנשים יצאו לרחובות, בזזו ושברו. הדבר הזה יכול לדעתי דווקא לעזור לטראמפ מכיוון שבסופו של דבר המעמד הבינוני אוהב שקט וחוק וסדר ואכיפת הסדר וזה דווקא יכול לעבוד לטובת טראמפ, ונגד האנרכיסטיים, סוג הבוחרים של אליזבת וורן וברני סנדרס למשל".

אריה אתה יודע שיכול להיות שהמבחן הגדול הוא גם מבחן הסקרים שיכול להיות ששם הסקרים עוד פעם הולכים ליום כיפור משלהם. כי רוב או 80% מהסקרים, ואני עוקב אחרי זה בדקדקנות, נותנים לביידן את היתרון, ותאר לך שהם קמים ורואים שהנה טראמפ ניצח. אף אחד מהם לא יתאבד, אבל זו פגיעה באמון. אנחנו מכירים את זה ממדינת ישראל.
"החשש הזה מה שניסים העלה, אני לא יודע אם ראיתם אבל יש סוקרים דמוקרטיים שכבר אומרים שזה יותר מדי טוב כדי להיות אמיתי, הם ממש חוששים. הם גם מעלים את ההשערה שהרבה מתומכי טראמפ מתביישים שהם תומכים בו בגלל ההתנהגות המוזרה שלו ולכן הסקרים הם מוטים".

זה קורה גם אצלנו לפעמים. סוד גלוי שנתניהו הוא האיש של טראמפ הוא בעדו וחושב שהוא הנשיא הכי טוב שהיה לנו מאז ומעולם. מה קורה אם חס וחלילה ביידן מנצח, הלך עלינו?
"לא. קודם כל אני חייב להגיד, אני מכיר את ביידן אישית עוד כשהוא היה חבר בוועדת החוץ של הסנאט, הוא אמר כמה פעמים גם בפומבי וגם בפניי שהוא ציוני. אני לא יודע מה ההגדרה שלו כציוני אבל הוא בהחלט מרגיש כתומך ישראל. אם אתם זוכרים בפריימריז של הדמוקרטיים, שהיו כל הראיונות הנלוזים של וורן וסנדרס שאמרו שצריך להפעיל לחץ על ישראל ואפילו לאיים עליה בהפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני והסיוע הצבאי, ביידן יצא נגד זה".

קראתי השבוע ציטוט סיפור שבו אותו ביידן שהיה סנאטור צעיר כשמנחם בגין היה רה"מ, איים ש'אם לא תפסיקו אנחנו נקצץ בסיוע הצבאי' ובגין אמר 'לא אף אחד לא יאיים עלינו, אנחנו עצמאים ומדינה דמוקרטית, אנחנו לא רפובליקת בננות'. אני נזכר בזה כשאתה אומר שהוא בעד ישראל, היו לו קטעים כאלה.
"היו לו, הייתי בכמה אירועים שהוא דיבר על זה ואמר שמאז כמובן הוא התבגר. אי אפשר לדעת עד שהוא לא ייכנס לתפקיד, מה שמאוד משנה הוא מי האנשים שהוא יבחר. כי אני לא בטוח גם לפי כרגע כמות האנרגיה שיש בו, שהוא יהיה אחד שירד לפרטים וזה מאוד תלוי באנשים שהוא יבחר. אם הוא יבחר באנשים כמו הסגל שהיה לאובמה, הלך עלינו. יש שם איש אחד באמת יקר, היחיד שם שבאמת הייתי סומך עליו זה אנתוני, יהודי מניו יורק, מאוד בכיר, והוא הועמד להיות או היועץ לביטחון לאומי אם ייבחר או אפילו שר החוץ. אבל אין ספק שזה יהיה סגנון לגמרי אחר מכיוון שיש גם לחצים פנימיים. היום המפלגה הדמוקרטית היא לא מה שאנחנו יודעים. יש גם אגף פרוגרסיבי שהוא לא רק לא נטרלי אלא עוין של ישראל ואנחנו רואים את זה עם אילהאן עומאר וראשידה טאליב ועוד כמה. שימו לב שאלכסנדרה אופזיו אורטז סירבה ללכת לאירוע לזכרו של יצחק רבין שהוא קונצנזוס בארה"ב".

כי הוא ישראל והיא נגד ישראל. לסיום, הימור מי מנצח?
"עוד פעם, אתן שתי תשובות, רציונלית ביידן, אמוציונלת טראמפ".

פוליטיקאי אמיתי ייתן שתי תשובות, תגיד טראמפ, תגיד ביידן ואנחנו נשדר את השנייה ביום של הבחירות. ניסים: פרופ' אלדד מה אתה אומר? אריה: אני אומר שביידן ינצח כנראה.
"זה שניים נגד אחד פה".

אריה: זה ההימור שלי כי... ניסים: אני הימרתי על טראמפ בואו נראה, כי אתה תמיד אדם הגיוני. אריה: תמיד אני מעדיף להתאכזב לטובה.