הבחירות בארצות הברית עתידות להיערך בשבוע הבא, ועל פי הסקרים מסתמן כי 75 אחוזים מיהודי ארה"ב תומכים במועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן. פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארה"ב וחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן שוחח הערב (שלישי) עם גיא פלג ואריה אלדד ב-103FM על הנושא. "יהדות ארה"ב היא מיעוט ותמיד הרגישה שהיחס של המפלגה הדמוקרטית למיעוטים הוא הרבה יותר חיובי ותומך", הסביר והוסיף: "יהודי ארה"ב מצביעים כמו האמריקנים, מה שמעניין זה הקורונה, אח"כ הכלכלה והבריאות ואז האנטישמיות. הנושא הישראלי במקום אחרון".

טראמפ וביידן נשאלים על גזענות בעימות האחרון (צילום: רויטרס)

יש יהודים בארה"ב, אולי הקהילה השנייה בגודלה בעולם והם מתייצבים באופן מסורתי, קיצוני ממש, 75 אחוז מהם על פי הסקרים השונים תומכים במועמדים הדמוקרטים.
"יש שלושה זרמים ביהדות ארה"ב, היהודים הוותיקים, האורתודוקסים שמהווים 20 אחוז מיהדות ארה"ב ואת הישראלים לשעבר. בקרב היהודים הוותיקים באמת 70 אחוז מהם בממוצע מצביעים דרך קבע עבור מועמדים דמוקרטים לנשיאות ולקונגרס אבל האורתודוקסים ההפך, 70 אחוז עבור רפובליקנים וגם הישראלים לשעבר, כמה מאות אלפים מצביעים עבור הרפובליקנים.

היהודים העיקרים הם ליברליים, ולכן תומכים במפלגה שהיא ליברלית בעקרונותיה ומצביעים עבורם. יהדות ארה"ב היא מיעוט ותמיד הרגישה שהיחס של המפלגה הדמוקרטית למיעוטים הוא הרבה יותר חיובי ותומך, וקשה לשכוח שהיהודים עיצבו במידה רבה את הליברליזם האמריקני. הם היו השותפים הכי חשובים במאבק של השחורים לזכויות אדם, לזכויות נשים, להט"בים, הפרדה בין דת למדינה ואלה העקרונות של המפלגה הדמוקרטית".

היחס לישראל לא כל כך משנה להם גם כשיש נשיא שנחשב עוין.
"רק בארץ חושבים שאם טראמפ הוא הנשיא הכי פרו-ישראלי שהיה אי פעם בבית הלבן, ואני חושב שעל זה קשה להתווכח, אז יהודי ארה"ב צריכים להצביע כתוצאה מכך. גם טראמפ אמר שיהודי אמריקני שלא מצביע עבורו הוא לא נאמן. למחרת היה צריך להגיד שהוא לא נאמן לישראל.

בסקרים שנעשים במשך שנים כאלה שהם אמינים יותר מסקרי הבחירות, יהודי ארה"ב נשאלים מהו הגורם הכי חשוב בבחירה שלהם ויש שם כל מיני נושאים ויהודי ארה"ב מצביעים כמו אמריקנים, מה שמעניין זה הקורונה, אח"כ הכלכלה והבריאות ואח"כ האנטישמיות. הנושא הישראלי במקום אחרון".

את הנתונים האלה אתה יכול להשוות לנתונים במערכת בחירות קודמת? הם פחות או יותר דומים להתפלגות של יהודי ארה"ב בתמיכה לטראמפ במערכת הקודמת?
"יש לי נתונים מאז תחילת המאה הקודמת והיהודים התחילו להצביע באופן מסיבי עבור מועמדים דמוקרטים עם רוזוולט, 90 אחוז הצביעו בעדו. זה נע בין 69 אחוזים ל-73 אחוזים. בפעם הקודמת הצביעו 70 אחוז להילרי ורק 24 אחוז עבור טראמפ ובסקר האחרון 72 אחוזים לביידן ולטראמפ 25 אחזים, כך שהדפוס קבוע לאורך המון זמן".

השאלה של תמיכה בישראל היא לא נושא מרכזי או שיקול בהצבעתם?
"צריך לעשות את ההבחנה. זה שיקול חשוב לאורתודוקסים כי ככל שאתה יותר דתי בארה"ב, אתה יותר מחובר לישראל. עשיתי מחקר שיתפרסם עוד מעט בו אתה מוצא קורלציה ברורה ביחס לישראל לבין הזרם הדתי וגם מעורבות ומחוברות לקהילה היהודית, אז לאורתודוקסים חשוב היחס לישראל והם הכי הרבה עולים מארה"ב ולישראלים זה מאוד חשוב ואני צופה שאחוז מאוד גבוה, אולי 80 אחוז יצביעו עבור טראמפ".

אתה שומע קולות שמבקרים את המדיניות של ישראל?
"אני שומע את זה הרבה מאוד בשנים האחרונות, במיוחד כאשר נתניהו התייצב לצד מועמדים רפובליקנים לנשיאות והחיבור שלו עם טראמפ יצר ניכור עם יהדות ארה"ב. יהודי ארה"ב רואים את טראמפ מועמד גזען, שמרן, קיצוני שבז למיעוטים ולשוויון, שתרם לעליית האנטישמיות ולאלימות נגד יהודים. לכן גם אם יש כאלה שקשורים יותר לישראל, כל אלה גוברים מבחינתם על כל המהלכים הגדולים שעשה למען ישראל".