חילופי שגרירים, שיתופי פעולה במגוון תחומים, מאבק משותף בטרור וכיבוד הריבונות: אלו חלק מעיקרי ההסכם שנחתם אתמול בין ישראל לבין בחריין על ידי המשלחת הישראלית בראשות ראש המל"ל מאיר בן שבת. ההסכם המלא משרטט את אופי היחסים אליו שואפות המדינות ואת העקרונות עליהם הוא מבוסס.

נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

"כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות הוא האינטרס המשותף של שתי המדינות ויעצים את התפתחותן הכלכלית, יקדם קשרים אנושיים ותרבות של שלום, יקדם את היציבות האזורית ויחזק עוד יותר את השלום והביטחון הבינלאומיים", נכתב בהסכם. "הצדדים הסכימו לאמור: הם מכוננים בזאת קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות מלאים ביניהם, ויחסים דו צדדים מלאים, החל מתאריך החתימה על הודעה משותפת זו". 

"הצדדים יונחו ביחסיהם ע"י מגילת האומות המאוחדות ועקרונות המשפט הבינלאומי המסדירים יחסים בין מדינות. בפרט, הם יכירו ויכבדו את הריבונות והזכות לחיות בשלום ובביטחון, יקדמו ביטחון בר קיימא ויוקיעו את האיום בכוח והשימוש בו, יפתחו קשרי ידידות של שיתוף פעולה ביניהם ובין עמיהם, ויישבו את כל המחלוקות ביניהם בדרכי שלום מוסכמות, בהיותן מונחות על ידי נכונותן לפתח קשרי ידידות, שלום ושיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחומים הפוליטי, הכלכלי, הביטחוני, החברתי, ההומניטרי, התרבותי, המדעי ובתחומים אחרים".

חתימת ההסכם בבחריין (צילום: רויטרס / רונן זבולון)
חתימת ההסכם בבחריין (צילום: רויטרס / רונן זבולון)

עוד נקבע בהסכם כי "הצדדים יקימו שגרירויות הדדיות ויחליפו שגרירים תושבים בהקדם האפשרי, וינהלו קשרים דיפלומטים וקונסולריים בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי. הם יקדמו תרבות של שלום הבנה הדדית דו קיום וכבוד הדדי בין עמיהם ברוח האב הקדמון המשותף, אברהם, והעידן החדש של קשרי דיפלומטיה שלום וידידות ביניהם. ברוח זו הם יקדמו דו שיח, קשרי גומלין ותוכניות בין העמים, וכן יפעלו יחד כדי להיאבק בקיצוניות, טרור, הסתה, אפליה והקצנה". 

"הסכם זה משקף את רצונן של המדינות ליצור עתיד שבו כל העמים וכל האמונות יוכלו לחיות יחד ברוח שיתוף הפעולה וליהנות משקט ושגשוג, כאשר המדינות מתמקדות בקידום אינטרסים משותפים ובניית עתיד טוב יותר, מתוך כבוד לעקרונות השוויון בין המדינות, הריבונות הלאומית, העצמאות, השלמות הטריטוריאלית ואי-ההתעברות בעניינים הפנימיים של מדינות אחרות", נכתב בהסכם. 

חתימת ההסכם בבחריין (צילום: רויטרס / רונן זבולון)
חתימת ההסכם בבחריין (צילום: רויטרס / רונן זבולון)

בתוך כך, נרשמת התקדמות גם ביחסים עם איחוד האמירויות: מחר ייערך בנתב"ג טקס חתימת הסכמים כלכליים בין המדינות. המשלחת שתגיע מהאמירויות תיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין. לאחר מכן תיערך סדרת מפגשים בילטראליים כאשר כל שר ייפגש עם מקבילו. השרים שישתתפו בפגישות מהצד הישראלי הם, ככל הנראה, שר האוצר ישראל כ"ץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר הכלכלה עמיר פרץ וייתכן שגם שרת התחבורה מירי רגב.

הסכם השלום בין ישראל ובחריין by maariv on Scribd