"לילה אחד בלבד. הקרב שאמריקה צריכה. שניים במשקל כבד מוושינגטון: ג'ו ביידן המשוגע, דונלד 'האוחז' טראמפ. הבית הלבן. בית קרב. פוטוס נגד ג'וטוס" - כך קרא תשדיר היתולי בתוכנית הלילה של ג'ימי קימל. "הם באמת צריכים לעשות את זה. כל הרווחים לצדקה. מי שמנצח - נשיא", צחק הקומיקאי.

הקטע הסאטירי שודר במרץ 2018, אחרי יממה שבה ביידן וטראמפ החליפו מהלומות מילוליות על מי ינצח בעימות פיזי ביניהם. שנתיים וחצי מאוחר יותר קיבלו ארה"ב והעולם את הגרסה הקרובה ביותר לאותה הצעה לקרב אגרוף, עם העימות הטלוויזיוני הראשון לקראת בחירות 2020, שנראה יותר כמו היאבקות והטלת בוץ ורפש לכל עבר.

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

זה היה מחזה מביש. שני המתמודדים על הנהגתה של המעצמה החשובה והחזקה ביותר על פני כדור הארץ (עדיין), שני גברים קשישים בני יותר מ־70, התנהגו במשך 90 דקות כמו שני בריוני מקלדת שתוקפים זה את זה בטוויטר או בפייסבוק, רק הפעם מול פניה של אומה המומה שנמצאת באחד הרגעים הקשים בתולדותיה ומחפשת באופן נואש את האדם שיצליח להחזיר אותה לגדולתה.

העימות הזה לא יכריע את המרוץ לנשיאות. הבייס של טראמפ בוודאי צפה בשמחה בהתנהלות הבריונית של הנשיא כמי שמפגין עוצמה, ואולי אפילו היה שבע רצון מחוסר הגינוי של טראמפ לאלימות הלבנה. מנגד, ביידן הצליח לשמור על קור רוח יחסי, ואף שהיו רגעים שבהם קפץ לו הפיוז (בשיאם קרא לטראמפ לשתוק), הוא לא הראה סימנים לבעיות מנטליות, כפי שטוענים הנשיא ותומכיו, והוא צלח את המבחן הראשון ללא אירועים חריגים.

בעוד שבועיים שוב ייפגשו השניים לעימות נוסף, ונותר לראות אם מישהו מהם ישנה את הטקטיקה וינסה גם לענות על שאלות מהותיות שעומדות על הפרק כדי לתת אפשרות בחירה אמיתית למי שעדיין מתלבטים. בכל מקרה, סטיב סקאלי, העורך הפוליטי של C-SPAN, שינחה את העימות, חייב להתחיל להתכונן כבר עכשיו לכל תסריט. כי כמו שכבר למדנו, עדיין לא בטוח שהגענו לתחתית הבור.