3 באוקטובר הוא החג הלאומי החשוב ביותר בגרמניה, היום שבו התאחדה המדינה מחדש לראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה. גם בסוף השבוע הקרוב, כאשר המדינה תציין 30 שנה למאורע ההיסטורי, יתקיימו שורה של אירועים חגיגיים, הפעם בצל מגבלות מגיפת הקורונה. 

לכל אורך החודש יתקיימו אירועים חגיגיים ברחבי גרמניה, ובהם תערוכות, ירידים ומופעים. גם סיום ה"אוקטוברפסט" במינכן נדחה ביום כדי להתרחש במקביל ליום האיחוד. השיא יגיע בשבת, בטקס רשמי באולם "מטרופוליס" בעיר פוטסדם, ליד ברלין, בהשתתפות הנשיא פרנק־וולטר שטיינמאייר, הקנצלרית אנגלה מרקל ושורה של אומנים מובילים. 

אף שגרמניה עדיין נחשבת לסיפור הצלחה בהתמודדות עם מגיפת הקורונה ביחס לשאר מדינות אירופה, הם לא מסתכנים, והמארגנים של אירועי יום האיחוד הוציאו את הסיסמה "תשמרו על מרחק ועדיין תהיו שם - כך מתנהל יום האיחוד הגרמני ב־2020".

האיחוד בין גרמניה המערבית לגרמניה המזרחית סיים יותר מארבעה עשורים של פילוג. הוא הגיע קרוב לשנה לאחר שהופלה חומת ברלין ב־9 בנובמבר 1989, אחד האירועים המכוננים של המאה ה־20, שסימן את סיומה של המלחמה הקרה וחלוקתה של אירופה בין הגוש המזרחי לגוש המערבי. 

15 שנה לאחר האיחוד נבחרה מרקל לקנצלרית ובכך קבעה היסטוריה כפולה - האישה הראשונה שעומדת בראשות הממשלה הפדרלית והאדם הראשון בתפקיד שגדל בגרמניה המזרחית. למרות זאת, הדרך לאיחוד מלא עדיין לא הושלמה, וישנם פערים בין המערב המבוסס לבין המזרח, שסובל מאחוזי אבטלה גדולים יותר ומהכנסות נמוכות יותר.