מחקר חדש בקרב צעירים בארה"ב חשף בורות עמוקה בהיקף הידע על ממדי השואה. לפי הסקר של ועידת התביעות, שמטפלת בין השאר בהעברת פיצויים מגרמניה לניצולי שואה ובהשבת רכוש יהודי, 63% מהנשאלים בארה"ב בגילי 18 עד 39 - דור המילניום ודור ה-Z - אמרו שהם לא יודעים כי מספר הנרצחים היהודים בשואה עמד על 6 מיליון בני אדם. יותר משליש מהנשאלים, 35%, חשבו שהמספר הסתכם בלא יותר מ-2 מיליון יהודים.

11% אמרו כי הם מאמינים שהיהודים הם שגרמו לשואה, ו-23% אמרו כי הם מאמינים שהשואה הייתה מיתוס, שהייתה הגזמה לגבי ממדי השואה או שאינם בטוחים כלל. %12 הודו כי הם מעולם לא שמעו על השואה, או שהם לא חושבים ששמעו על כך.

קרוב למחצית מהמשתתפים בסקר, 48%, לא היו יכולים לציין שם של מחנה ריכוז או גטו במהלך מלחמת העולם השנייה, כשרק 44% זיהו את מחנה אושוויץ ורק 3% את מחנה ברגן בלזן.

הסקר גם בחן את המודעות לשואה במדינות בארה"ב. ויסקונסין הייתה המדינה עם הציון הגבוה ביותר, כאשר 42% מהצעירים שמעו על השואה, הצליחו לציין שם של מחנה השמדה, מחנה ריכוז או גטו וידעו ש-6 מיליון יהודים נספו. במקום השני הייתה מינסוטה, עם 37%, ואחריה מסצ'וסטס, עם 36%. הנתונים הנמוכים ביותר היו בפלורידה (20%), מיסיסיפי (18%) וארקנסו (17%). 

תפילת הזיכרון לנספי השואה בתיאטרון הבימה. צילום: מצעד החיים

“התוצאות מזעזעות ומעציבות, ומדגישות מדוע עלינו לפעול כעת, בזמן שניצולי השואה עדיין איתנו, ולהשמיע את סיפוריהם. עלינו להבין מדוע איננו מצליחים ללמד את הדור הצעיר יותר על השואה ועל לקחי העבר", אמר נשיא ועידת התביעות, גדעון טיילור. "הסקר צריך לשמש קריאת השכמה לכולנו, וכמפת דרכים עבור גורמים ממשלתיים באשר לדרכי הפעולה הדרושות". 

לעומת זאת, גורמים בממשל ובקהילה היהודית בצרפת הגדירו כ"מרגיעות" תוצאות סקר דומה שערך המכון הצרפתי לסקרי דעת קהל בקרב
צעירים בני 15 עד 24.

מהסקר עולה כי 87% מהם יודעים מהי השואה ומגלים בקיאות מפתיעה בנושא. אומנם 53% סבורים כי בשואה הושמדו פחות מחמישה מיליוני יהודים, אבל 95% ידעו מה היו תאי הגזים, 92% שמעו על אושוויץ, וקצת פחות על מחנות אחרים, ו-68% שמעו על המצוד שערכה משטרת משתפי הפעולה של צרפת אחר היהודים.