דווקא עכשיו, בשיא הגל השלישי של הקורונה בישראל, אבי, ארין ורוס, שלושה צעירים אמריקנים, החליטו לעזוב את הבית ולהגיע לישראל. הם עשו זאת באמצעות ארגון "מסע" כדי ללמד אנגלית בפריפריה. אלא שבעקבות סגירת שערי בתי הספר והמעבר ללמידה מרחוק, הם נותרו מול הזום בבית, ללא הקשר האישי והבלתי אמצעי עם התלמידים. לאחרונה החליטו שלושתם, ועוד עשרות כמוהם, לפתוח ביוזמה ללמד את אלה שנותרו ללמוד פיזית בבתי הספר: תלמידי החינוך המיוחד. בתי הספר חיבקו את היוזמה בשתי ידיים.

אבי פאולינו, במקור מהרפובליקה הדומיניקנית וכיום מניו יורק, וארין אלבז מטקסס, החליטו כאמור לעזוב את הבית, להגיע לישראל וללמד אנגלית בבית ספר ברמלה. "במקום להישאר בבית מול הזום ולהעביר שיעורים בלמידה מקוונת בלבד, החלטנו להתנדב ללמד גם ובעיקר בחינוך המיוחד" ,הם סיפרו. "השינוי שעבר על התלמידים הוא לא יאומן: בתחילה הם בקושי ידעו לומר 'מה נשמע' באנגלית, והיום הם כבר מספרים לי בדיחות. אנחנו מדברים אליהם בגובה העיניים, ומנגישים להם את לימוד השפה בצורה חווייתית".

אבי בכיתה עם תלמידי החינוך המיוחד בעיר רמלה. צילום: באדיבות ארגון "מסע"

בכל שנה מגיעים לישראל מאות צעירים וצעירות יהודים בוגרי קולג' ממדינות דוברות אנגלית, כמו ארה"ב, קנדה ובריטניה, במטרה ללמד אנגלית בבתי ספר בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל. זאת, באמצעות ארגון "מסע", מיסודן של הסוכנות היהודית וממשלת ישראל, אשר על פי נתוניו, כ-30% מבוגרי התכנית בוחרים לעלות למדינת ישראל ואף חלקם ממשיכים לעסוק בעשייה חינוכית במסגרות שונות. במסגרת תכנית "מסע" מורים מלמדים כיום עשרות עמיתי הוראה בכיתות חינוך מיוחד, שזוכות לשעות אנגלית רבות יותר מאז החל הסגר.

גם רוס קייזר, 32, במקור ממרילנד, ששירת בצבא האמריקני ולאחר מכן עבד כמנהל כספים, אבל תמיד רצה להגיע לישראל לחוויה משמעותית, מספר על שינוי משמעותי בקרב הילדים בביה"ס הירושלמי בו הוא מלמד. "אני מוציא את הילדים המיוחדים האלו מהכיתות ומלמד אותם אנגלית אחד על אחד, דרך משחקים, קומיקס, סרטונים ברשת ועוד. זה מדהים לראות כיצד התלמידים מסוגלים לומר משפטים שלמים ולהביע את עצמם בשפה שזרה להם", הוא סיפר. 

עופר גוטמן, מנכ"ל ארגון "מסע", מסכם: "משבר הקורונה הוליד עבורנו הזדמנויות רבות, כמו סיוע בקידום חינוך ילדינו בדרך יצירתית ע"י מיטב צעירי יהדות התפוצות שהגיעו ארצה לתוכנית 'מסע מורים'. צעירים אלו הגדילו ראש, ומלבד לימוד התלמידים מרחוק, הם מסייעים בפעילות חינוכית אקטיבית לילדי החינוך המיוחד, ועושים זאת מכל הלב. חלק נכבד מן המשתתפים אף עתיד לעלות באופן רשמי ארצה ולהמשיך ולעסוק בתחום החינוך". 

מנכ''ל ארגון מסע, עופר גוטמן (צילום: רן בירן)
מנכ''ל ארגון מסע, עופר גוטמן (צילום: רן בירן)