יפעת שאשא ביטון, שותפתו של גדעון סער במפלגת תקווה חדשה, שוחחה הערב (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM. בדבריה מתחה ביקורת על התנהלות הממשלה ועל הארכת הסגר, הדגישה את תמיכתה במודל הסגר הדיפרנציאלי ואמרה: "אחרי זמן כל כך ארוך בתוך האירוע הזה בהחלט יכולנו למצוא את המודל המתאים".

גדעון סער ויפעת שאשא ביטון במסר משותף לאחר הודעת ההצטרפות

ראש הממשלה דורש להאריך את הסגר בעוד שבוע, בעוד כחול לבן של בני גנץ אומרים לא. בינתיים, אין ממשלה עד שלא יאושרו התקנות להגדלת הקנסות ודנים עם החרדים על כך שרק קצין בכיר יוכל להטיל קנס ולא יהיה אפשר לסגור מוסדות בסגירה מנהלתית וכולי. איפה את עומדת בכל זה?
"אני לא נכנסת בתוך הקטטה הפוליטית, אני שואלת שאלות אחרות - מה המשמעות של הארכת הסגר? מה אנחנו באמת נשיג בו? ב־27 בדצמבר אנחנו נכנסנו לסגר שלישי, לאחר מכן הדקו את הסגר, אחר כך האריכו אותו, אבל זה לא עבד לא אחרי ההידוק ולא אחרי ההארכה. גם עכשיו אנחנו לא יודעים מה נשיג בהארכה נוספת. בינתיים, יש כאן מסחר שקורס ומפעלי חיים שקורסים, אנשים שאיבדו את הפרנסה שלהם, ילדים שנמצאים כל כך הרבה זמן מחוץ למערכת, ואני שואלת אם לא הגיע הזמן לעשות את הדברים בצורה קצת יותר נכונה. להתחיל לבחון בצורה דיפרנציאלית, מה שאמרנו במשך חודשים על גבי חודשים, ובמקומות בהם אין תחלואה לאפשר לרשויות לנהל שגרת חירום בעוד במקומות בהם יש תחלואה חשוב למנוע את ההתפשטות של הנגיף, ולתת סיוע למי שצריך. הגיע הזמן שאנחנו נעשה את הדברים נכון כי מה שקורה היום זה שבמקומות שבהם לא צריך סגר אנשים נמצאים בסגר בעוד במקומות בהם צריך סגר אנשים מנהלים חיים בשגרה ללא אכיפה וללא בקרה". 

את מדברת על אוטופיה. את מדברת על לסגור ערים במגזר החרדי ששם זורקים בקבוקים בוערים או במגזר הערבי ששם יורים. אף אחד לא יכול לאכוף. אז מה את אומרת בעצם? צריך לפתוח את הכל או להדק את הסגר יותר?
"קודם כל אני לא חושבת שזו אוטופיה, זה מה שצריך לקרות במדינה מתוקנת - שבכל מקום בו עוברים על החוק יש אכיפה. יש אכיפה שוויונית, ואם ממשים סגר, אז גם אותו יש לממש בצורה שוויונית. זה מה שאמור להיות במדינת חוק. לא המצאנו פה משהו. לגביי עניין הידוק הסגר אני רוצה לספר לכם שעוד לפני שנכנסנו לסגר השלישי, אפילו אנשי המסחר באו ואמרו 'בואו תעשו סגר מהודק', סגר של יום כיפור מלא במשך עשרה ימים, אבל אחר כך תייצרו איזושהי פתיחה של המשק ותייצרו איזושהי וודאות. האם עשו את זה? גם את זה הם לא עשו. למה? בגלל שיקולים פוליטיים. בגלל שהם לא היו מסוגלים לעשות את הדברים כמו שצריך מההתחלה ועד הסוף".

שאשא ביטון הוסיפה: "העניין הוא שזה רק מחדל אחד משורה של מחדלים שהיו בממשלה הזו לאורך כל החודשים האחרונים. אם זה המחדל של נתב"ג, מערכת החינוך, ומערכת הבריאות, ואני מדברת על בתי החולים כמובן, שלא מקבלים שום חיזוק של המערך הרפואי. אנחנו אמרנו בצורה מפורשת שהדבר הראשון שנעשה יהיה להקים וועדת חקירה ממלכתית שתבחן את כל המחדלים שהיו כאן, אבל לא רק בכדי להצביע על המחדלים, אלא בכדי שנוכל ללמוד ולראות איך בפעם הבאה, בתקווה שלא תהיה כזו, ינהלו את האירוע הזה טוב יותר". 

איך את עושה את זה בפועל? איך סוגרת את בני ברק ומשאירה את רמת גן פתוחה? ומה תעשה הסייעת שגרה בבני ברק וצריכה להגיע לגן בגבעתיים? איך זה יתנהל?
"אחרי זמן כל כך ארוך בתוך האירוע הזה בהחלט יכולנו למצוא את המודל המתאים. כן, אני בהחלט חושבת שזה ריאלי. לא עשו שום דבר מהדברים שהוצעו על ידי אנשי מקצוע שייעצו לממשלה ולקבינט, ובסופו של דבר אף אחד מהדברים שהציעו לא קרה. אפשר לתת מעטפת לעיר מבודדת, לבצע בדיקות, ולאפשר למי שבריא לנהל שגרת חיים, ולהעניק את הסיוע למי שצריך".