ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשותו של חבר הכנסת יעקב אשר התכנסה היום (שלישי) להכנת חוק הקנסות לקריאה שנייה ושלישית. ראשי המפלגות החרדיות התחייבו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החוק יעבור לפי מתווה "גפני-לוין", שקובע שהקנסות יעלו בהדרגה ושרק שוטר בדרגה בכירה יוכל לתת אותם. בליכוד מבהירים "נתמוך רק בהצעת הפשרה שהצענו". הדיון בוועדה הופסק לפרק זמן ממושך, ועל פי גורם בליכוד, נמסר: "אנו מנסים לקדם את חוק הקנסות כפי שהממשלה הביאה אותו לכנסת". הדיונים יתחדשו מחר בשעה 9:00.

יו"ר הוועדה טען בפתחה: "הסוגיות הן קשות, אנחנו מדברים פה על הכבדה על הציבור, על כלל המגזרים. הקנסות צריכים להינתן במידתיות, כל עליית מדרגה היא על חשבון הציבור - וזה לא משנה איך נראה הציבור הזה". לדבריו, "החוק הזה בא כיוון שאין אכיפה עקבית, אלא רנדומלית, אנחנו נדרשים להעלות קנסות בגלל שהשיטה לא עובדת. אז איך נרתיע? בסוף גם נגיע להצעה ההזויה של קנסות בגובה 20-25 אלף שקלים".

חה"כ מיקי זוהר, טען כי יש להגביר את הקנסות מתוך פיקוח נפש, והציע פשרה הנוגעת לסגירת מוסדות הפועלים בניגוד להנחיות: "הסגירה תגיע רק לאחר מספר קנסות, כלומר לכל הפחות אחרי שניים או שלושה קנסות. בפשרה כזו נוכל להשיג את מטרת החוק וגם לא נגיע למצב שבחברה החרדית יתעורר שיח לפיו רוצים לפגוע בתלמודי התורה". כמו כן, זוהר תמך ברעיון שגורם משטרתי בכיר, בדרגת סגן ניצב, יטיל את הקנסות המשמעותיים, ואף הציע שבמקרה כזה - הקנס יהיה גבוה אף יותר. לפיכך, שבראש הצעתו של זוהר עומדים הכפלת הקנסות, יחד עם התרעה אחרונה של 24-48 שעות, לפני סגירת מוסד חינוכי.

בתגובה לכך, כחול לבן כתבה: "'כבוד, כוח, כסף'. זוהר מנסה להתחנף למפלגות החרדיות, לא יעזור לו. נאבק בתחמנות של הליכוד ונשיג אכיפה שוויונית. דין בני ברק כדין הרצליה".



יו"ר ועדת החוקה אמר בדיון: "הכי קל לסתום את החור בלהביא עוד שישה גרזנים. זה מחייב אותנו לבדוק טוב מה אנו עושים, כי בסוף זה להוציא כסף מהכיס של האנשים. יש לנו אחריות". הוא הוסיף: "יש פה לקונה כחברי ועדה. ישבנו פה חודשים על החוק. פתאום אתם מקדשים את ההצעה של הממשלה?".

הוא הדגיש: "אם יוחלט על פתיחת החינוך ושאפשר לקחת סיכון מחושב ביישובים ירוקים וצהובים, צריך למצוא פתרון גם ליישובים כתומים ואדומים, כך שיעבדו חלקית". 

יו''ר ועדת החוק, ח''כ יעקב אשר (צילום: צילום מסך)
יו''ר ועדת החוק, ח''כ יעקב אשר (צילום: צילום מסך)


עו"ד לילך וגנר ממשרד המשפטים, אמרה: "חשוב לנו שהקנסות יהיו מתואמים לעבירה המנהלית. כרגע במחשבה מחודשת, אנחנו מעלים את הקנסות לגובה של עד עשרת אלפים שקלים, וזהו גבול שלא נרצה לחצות אותו כרגע, וההצעה מדברת על אירועים, חתונות ומוסדות. אנחנו הלכנו לנקודות בעייתיות בהן הקנסות יכולים להיות יעילים. קנס של 5,000 שקלים לגן אירועים שמקבל מאות אלפים עבור אירוע בערב אחד, זה לא דבק שמתמרץ אותו שלא לעשות אירוע, הוא יהיה מוכן לספוג אותו. מאידך, אנו לא רוצים לעלות לקנסות מאוד גבוהים, כי הנקנס יעדיף לקבל ביטול, או לבקש להישפט ולדחוק את הקץ – ואז אין הרתעה. קנס גבוה מדי לא משולם ולא אפקטיבי, לכן הגובה של עשרת אלפים הוא עדיין נחשב הפרה יעילה". 

"הקנס הוא קנס פוטנציאלי, ולכן חשבנו שהדיפרנציאציה צריכה לבוא לידי ביטוי בתקנון. זה המקום לעשות את העבודה הזו, ולקחת בחשבון את גודל העסק, מספר העובדים בו, ובנוגע למוסדות לימוד – מספר התלמידים, גודלו של המוסד", הוסיפה. "משמעות הדבר, שקנס בגובה של עשרת אלפים הוא אינו אבסולוטי, וינתן על פי מנעד שיקבע ויעוגן בתקנון, בעיקר לעסקים הגדולים המרוויחים מפתיחת עסקיהם", היא הסבירה. כמו כן, משרד המשפטים מתנגד לתיקון שמציע ח"כ אשר, לפיו את הקנס המרבי יטיל רק קצין בכיר במשטרה.

חה"כ תהילה פרידמן טענה: "הטענה המרכזית היא לאכיפה לא שווינית, מה יעזור לנו גובה הקנס אם נאכוף אותו בצורה לא הוגנת?".

חה"כ אחמד טיבי דיבר בוועדה וטען, "האכיפה היא סלקטיבית ומפלה. בכל פעם שיש כפל קנסות – אנחנו 'קופצים' כדי למנוע את האכיפה הסלקטיבית במגזר הערבי".

בכחול לבן דורשים לאשר בוועדה את אותו הנוסח שאושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. בנוסח שהוגש כעת לוועדת החוקה, הקנס יעמוד על סך 10,000 שח לכל היותר ורק שוטר יכול לתת קנס ואין צווי סגירה למוסדות.

הצעת המתווה עלתה כבר בתחילת הדיונים על החוק. יו"ר הכנסת יריב לוין הציע ויו"ר ועדת הכספים וחבר הכנסת משה גפני גיבש זאת מולו בהתייעצות עם היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפק. אמש הדברים סוכמו באופן סופי.

לקראת הדיון אמר ח"כ אשר כי "הצעת החוק שהוגשה בעבר על 20/25 אלף שקלים לפיה כל שוטר יכול להסתובב עם פנקס על כמעט כל הפרה, היא דבר לא נורמלי והייתה על כך ביקורת חריפה מחברי הוועדה. בגלל שהייתה מופרזת ואולי בגלל שנעשתה כדי לרצות לחץ הגענו לכל הסאגה הזו".

אתמול אישרה מליאת הכנסת את הצעת החוק להגדלת הקנסות ולסגירת עסקים ומוסדות חינוך הפועלים בניגוד למגבלות הסגר בקריאה ראשונה, ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים. בין היתר כוללת ההצעה את הגדלת סכום הקנסות מ-5,000 ל-10,000 שקלים וכן מתן סמכות לקציני משטרה או רופא מחוזי לסגור מוסדות הפועלים בניגוד להנחיות. חברי הכנסת החרדים והערבים התנגדו להצעה. על פי דיווח מכאן 11, בהמשך לאישור ההצעה, נתניהו שוחח עם ראשי המפלגות החרדיות ואמר: "העלאת הקנסות - רק בהסכמתכם".

שר הביטחון והמשפטים, בני גנץ, הציב אולטימטום למפלגתו של רה"מ: "לא אאשר להעלות לדיון את תקנות הסגר עד להעברה מלאה של מתווה הקנסות במליאה. המשמעות היא שאם עד מחר בערב לא עובר מתווה הקנסות - ההחלטה על המשך הסגר תועבר למליאת הכנסת שבה אין לקואליציה רוב ללא כחול לבן".

בעקבות פנייה זו של גנץ, לאחר שאישר את חוק הקנסות בקריאה ראשונה, נתניהו שוחח עם יו״ר הכנסת וראשי הקואליציה ודרש להעביר את חוק הקנסות באופן מידי בקריאה שנייה ושלישית.

לפי ההצעה, כדי ליצור סנקציה אפקטיבית שתהווה הרתעה הולמת, מוצע להעלות את סכום הקנס המינהלי המרבי הקבוע לפתיחת עסקים או מוסדות חינוך בניגוד להנחיות כך שיעמוד על 10,000 שקלים חדשים במקום 5,000 עד כה. העלאת סכום הקנס המרבי תאפשר קביעת מדרג קנסות בתקנות בהתאם למספר המשתתפים באירוע.

בנוסף, מוצע כי קצין משטרה בדרגת סגן־ניצב ומעלה או רופא מחוזי יוכלו להוציא צווי סגירה מינהליים למוסדות המקיימים פעילות חינוך לתלמידים, בניגוד לאיסור. לפי המוצע, הגורם המורשה יוכל לצוות בכתב על הגורם האחראי על המוסד כהגדרתו המוצעת, מנימוקים שיירשמו בצו, לסגור את המוסד או חלק ממנו לתלמידים.

התיקון המוצע נועד לתת כלים נוספים להתמודדות עם הפרות כאמור לעיל של מוסדות חינוך הפועלים בניגוד לאיסור על פתיחתם, באופן שיאפשר את סגירתם הפיזית גם אם אינם נענים להוראה הנורמטיבית האוסרת את הפעלתם.