התפרצות קשה במגזר הערבי: ממונה הקורונה הלאומי פרופ' נחמן אש הזהיר היום (ראשון) מפני נתוני התחלואה המדאיגים וקרא לכל בני ובנות המגזר להיבדק, ואילו ראש הממשלה בנימין נתניהו התריע במהלך ישיבת הממשלה כי "אם יהיה צורך, נעצור את המשך ההקלות ואף נהדק את הקיימות".

פרופסור אש בנצרת: "סגר הוא לא עונש". צילום: מזאווי פרסומאים- מטה הסברה משרד הבריאות

כאמור, ממונה הקורונה הלאומי פרופ' נחמן אש הזהיר כי יש לראות את נתוני התחלואה בחברה הערבית בצורה מדאיגה. "אנחנו עושים מאמצים גדולים להוריד את התחלואה במגזר. המצב לא טוב, חולים קשים בגילאים נמוכים מעידים על תחלואה שפושה במגזר באופן מסוכן. אני קורא לכל בני ובנות המגזר – לכו להיבדק, הקפידו על ההנחיות, אם אתם נדרשים להיכנס לבידוד – היכנסו. זה למענכם ולמען המשפחות שלכם".

לפי תמונת המצב שפרסם המטה לביטחון לאומי, מתוך 572 חולי הקורונה שאותרו אתמול, 367 היו מהמגזר הערבי - כלומר 64% מהמאומתים אמש. שיעור התוצאות החיוביות באוכלוסייה הכללית עמד על 2.2%, אך במגזר הוא זינק ל-7% מהבדיקות. עוד עלה בנתונים כי מקדם ההדבקה במגזר הערבי עומד כעת על 1.18, כאשר במגזר הכללי הוא עומד על 1.16. 

כמו כן, החברה הערבית נמצאת בדירוג גבוה מאוד בקרב החולים הקשים, ובגיל צעיר יחסית. כך, במחלקת הקורונה בבית החולים העמק מאושפז חולה בן 41 בלבד במצב קשה, בהדסה עין כרם חולה בן 48, בפוריה חולה בת 40, בבית החולים המשפחה הקדושה בן 68, בבית החולים הסקוטי חולה בן 54, בבית החולים הכרמל חולה בן 57, ובשיבא חולה בת 52. 

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר מפני העלייה בתחלואה בקורונה ואמר בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו נאבקים במגיפה מאוד קשה שגבתה מאיתנו עד עכשיו כ-2,800 בני אדם וחייבים לעשות הכל כדי למנוע החרפה של המצב, שיכול להביא אותנו למחוזות קשים בהרבה, אפילו יותר קשים ממה שספגנו עד עכשיו. מצב התחלואה שלנו, יחסית למדינות ה-OECD הוא טוב. יש לנו 9,500 חולים פעילים, זה הרבה פחות לנפש כמעט מכל המדינות הללו, אבל אנחנו חייבים לשמר את זה".

"אני אומר לכם ביושר שאנחנו בסכנה שלא נשמור על זה אם לא נפעל מיד, כי בימים האחרונים אנחנו רואים עלייה ברורה בתחלואה. אנחנו כל הזמן בוחנים את הנתונים ואת ההקלות שביצענו. אם יהיה צורך, נעצור את המשך ההקלות ואף נהדק את אלה שכבר נתנו. אני מבקש מהאזרחים להמשיך לשמור על הכללים ולהישמע להוראות משרד הבריאות". 

"נדון השבוע במתווה חלוקת החיסונים. בשבוע שעבר הייתי במרכז הלוגיסטי המרשים של חברת טבע. אנחנו ערוכים לקלוט את החיסונים הללו, מיליוני חיסונים, להקפיא אותם וגם לחלק אותם. המדיניות שלי הייתה ועודנה להביא כמה שיותר חיסונים מכמה שיותר מקורות לכמה שיותר אזרחים וכמה שיותר מהר. אנחנו רואים שהמדיניות הזאת מוכיחה את עצמה, על רקע דיווחים שונים על טיב תהליך בדיקות החיסונים, לפחות באחת החברות. ובכן, המדיניות היא להביא כמה שיותר חיסונים מכמה שיותר מקורות. אנחנו נמשיך במאמץ הזה יחד עם שר הבריאות ומשרדו".

בני גנץ בפתח ישיבת הממשלה
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ ציין במהלך הישיבה כי גם השבוע לא הובא התקציב לאישור הממשלה והעריך כי סביר שגם לא יובא בהמשך. כזכור, רק לפני ימים ספורים איים גנץ כי "אם נראה שאין תקציב לשנת 2021, נפזר את הכנסת". למרות זאת, נראה כי בכחול לבן עומדים פעם נוספת להתפשר בעניין העברת לוח הזמנים להעברת התקציב, על מנת למנוע מנתניהו את נקודת היציאה לבחירות. 

בצמרת כחול לבן מדברים תקופה ארוכה על כך שבהיעדר העברת תקציב 2021, תצא המפלגה מההסכם הקואליציוני שנחתם עם נתניהו והליכוד. רק השבוע טען גנץ בראיון לחדשות 12 כי במידה ויראה כי אין בכוונת הממשלה להעביר את התקציב, כחול לבן תצביע בעד פיזור הכנסת אפילו לפני ה-23 בדצמבר, התאריך בו על פי חוק מועבר תקציב המדינה.