לא הזמין את היו"ר - בכוונה? מבוכה סביב פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי הרשויות ביהודה ושומרון היום (רביעי). במסגרת אירוע חתימת ההסכם על הרחבת שיתוף הפעולה המדעי עם ארצות הברית, החליט נתניהו לחזק את קשריו עם ראשי מועצת יש"ע. לשכת ראש הממשלה אירגנה מפגש בין נתניהו לראשי הרשויות ביהודה ושומרון, כאשר שני חברי המועצה, ראש המועצה האזורית ערבות הירדן המכהן גם כיו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני, וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, מצאו את עצמם מחוץ לרשימת המוזמנים.

אחרי דיון סוער בקרב בכירי מועצת יש"ע סביב השאלה האם להשתתף בפגישה כאשר שני חברי המועצה, כולל יושב הראש, לא הוזמנו אליה, חלק מראשי הרשויות קיבלו החלטה שלא להגיע לאירוע. גורמים במועצת יש"ע אמרו בשיחה עם "מעריב" כי: "נתניהו כינס מפגש של ראשי הרשויות ביהודה ושומרון באוניברסיטת אריאל והחליט להזמין את כולם חוץ מאלחייני ודגן. מכיוון שזה לא נראה להם הגיוני שיו''ר מועצת יש''ע לא יוזמן לפגישה כזו, החליטו חלק נכבד מראשי הרשויות לא להגיע למפגש". גורמים אחרים במועצה טענו כי "מדובר ביחס פרסונלי כלפי אלחייני ודגן ולא בסכסוך אידאולוגי איתם".

יוסי דגן (צילום: אריאל בשור)
יוסי דגן (צילום: אריאל בשור)

בעקבות ההזמנה הסלקטיבית, לטענת אנשי מועצת יש"ע, חברי הכנסת ממפלגת ימינה תקפו את ראש הממשלה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה: "ההחרמה של ‎נתניהו את חלק מראשי הרשויות ביו"ש הוא עוד שלב בזלזול שלו בציונות הדתית. הוא לא היה עושה את זה בחיים מול ראשי רשויות חרדים, למרות שחלקם ביקרו אותו במילים מאוד קשות סביב הסגרים על הערים החרדיות, וגם לא בסיור בעוטף עזה, גם שם הוא סופג ביקורת קשה לא פעם מראשי הראשויות. ‏רק לציונות הדתית ולהתיישבות הוא מרשה לעצמו להתנהג באדנות כזו. טוב עושים רוב ראשי הרשויות שמסרבים בתגובה להשתתף במפגש. או כולנו או אף אחד".

ח"כ מתן כהנא (ימינה) טען כי: "נתניהו ממשיך להוכיח שאצלו הכל פוליטי. אחרי שוויתר על הריבונות, נתניהו מנסה לעשות הפרד ומשול במועצת יש"ע. רק ראשי מועצה שתומכים בו פוליטית מוזמנים לאירועים יוקרתיים. ההתנהלות הקטנונית הזו מביישת את תפקיד ראש ממשלת ישראל. גם ראשי ממשלה מהמשמאל ידעו לכבד את הנהגת המתיישבים".

בצלאל סמוטריץ' בדיון על הצעתו לוועדת חקירה לשופטים (צילום: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה)
בצלאל סמוטריץ' בדיון על הצעתו לוועדת חקירה לשופטים (צילום: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה)

בליכוד העדיפו לא להגיב כלל על האשמות בהזמנה הסלקטיבית. בהודעת הליכוד על המפגש נכתב: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון. ראשי הרשויות בירכו את ראש הממשלה על פעילותו למען חיזוק מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון".

נתניהו הדגיש בפני המשתתפים: "יש לי מחויבות עמוקה ומלאה לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון. הסכם שיתוף הפעולה יאפשר לאוניברסיטה באריאל ולמוסדות חינוך נוספים ביהודה, בשומרון וברמת הגולן להנות מתמיכות ע״י קרנות ממשלתיות דו לאומיות מארה״ב וישראל ולהנות משיתוף פעולה מדעי ותקציבי עם מוסדות אמריקאים. זהו תיקון היסטורי. בלי יהודה ושומרון קיומנו היה בסכנה. זו הזהות והמורשת שלנו וכאן העתיד שלנו. אנחנו כאן וכאן נישאר לנצח. אנחנו נמשיך לעבוד יחד בשיתוף פעולה הדוק למען בניין ארצנו ומולדתנו".

סכסוך מתארך - על רקע אישי?

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון, אלחייני התבטא באופן חריף נגד מדיניותו של נתניהו באשר להבטחות הסיפוח שנגוזו בשל הסכמי השלום. כידוע, המועצה בראשה אלחייני עומד היא זו שעמדה בפני סיפוח - בקעת הירדן. בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" בחדשות 12 כי הוא לא יצביע יותר לנתניהו, בעקבות הוויתור על תוכנית הסיפוח והחלת הריבונות בתמורה להסכם נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות.

"נתניהו הוליך אותנו שולל כל השנה האחרונה, את תושבי בקעת הירדן שהבטיח להם סיפוח", אמר אלחייני בראיון המדובר. "אם היה רוצה לעשות טוב למדינת ישראל הוא היה מחיל את הריבונות".