שגריר ארצות הברית בישראל, דיויד פרידמן, אמר היום (חמישי) במסגרת ראיון מיוחד לחברי אגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב, כי "הפלסטינים צריכים לחדול להיאחז בנרטיב הקורבנות. זה שירת אותם נאמנה במשך כמה דורות, אבל אני חושב שהזמנים האלו מגיעים לסיומם". 

הריאיון התקיים במסגרת אירוע מקוון לחברי האגודה, בראשות הנשיא אמנון דיק והמנכ"לית עו"ד עדי אולמרט. במסגרתו, סיפר פרידמן בין היתר, על יחסי ארצות הברית-ישראל, על השינויים הצפויים מצד מדינות ערביות בעקבות הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין. כמו כן, קידם את שיתוף הפעולה האקדמי הצפוי בין אוניברסיטת תל אביב-ארצות הברית ואבו דאבי. את הריאיון הנחה פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב.

פרידמן טען בנושא ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין כי לדעתו "עם הזמן, אם ירצה האל, נראה סוף לקונפליקט הערבי-ישראלי כפי שאנו מכירים אותו. הרעיון של 22 חברי הליגה הערבית שמאוחדים תחת ההתנגדות לישראל, הסירוב להכיר בה, ייגמר". עם זאת הוא ציין כי זה יהיה הדרגתי, אך הוסיף כי "אין לי ספק שזה יקרה".

 בעניין יחסי ארצות הברית עם איראן, אמר כי "אני חושב שהם נותקו ביעילות מהכלכלה העולמית ויש לזה השפעה". כזכור, בשנה האחרונה הוחרפו העיצומים נגד איראן מצד ארה"ב, לאחר שבוטלו בהסכם הגרעין. פרידמן אף הוסיף כי ישנה נסיגה מסוימת מצד איראן ושאמנם עדיין זהו לא הסוף, אך "זה נע בכיוון הנכון". פרידמן הביע תמיכתו בהמשך שיתוף הפעולה עם ישראל על מנת למקסם את הלחץ כי כך "הם (האיראנים) רואים שאלו הבוחרים בנתיב לשלום עם ישראל ומחזקים את מערכת היחסים שלהם עם אמריקה, הופכים לחזקים יותר". לדבריו, ההסכם עם איחוד האמירויות ובחריין הוא אסטרטגיה שמשלימה את עצמה.

"מאז אוסלו השקענו סכום כסף עצום בניסיון לבנות את החברה הפלסטינית ולא יצא מזה שום דבר. ההנהגה מילאה את כיסיה. אבו מאזן עשיר, חבריו עשירים", אמר פרידמן. "הרשות הפלסטינית דחתה את ההצעה לעזרה כלכלית אמתית. אני לא מדבר על נדבות, אני מדבר על השקעה, השקעה אמתית, תשתית בגדה המערבית. זה על השולחן שלוש שנים, הם לא רוצים בזה, כי עבורם זה נרמול יחסים דיפלומטיים". יתרה מכך, פרידמן טען כי "המציאות היא שאין הנהגה, אין עם מי ללחוץ ידיים, אף אחד לא מסוגל לייצג את העם הפלסטיני כי הם שגשגו מעימות". 

פרידמן ברך בגאווה על היחסים בין ישראל לארה"ב וחיזק זאת: "אני חושב שתמיכתה של אמריקה בישראל רק תגבר, כי נוכחותה של ישראל תרומתה לביטחון ארה"ב הופכות לאף חיוניות יותר". 

הסכם הטיסות עם האמירויות (צילום: לע''מ)
הסכם הטיסות עם האמירויות (צילום: לע''מ)