המשלחת הישראלית למנאמה, בירת בחריין, בהובלת היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, חתמה הערב (ראשון) על סדרת ההסכמים הבילטרליים עם מקביליהם המקומיים. הסכמי שיתוף הפעולה צפויים לעסוק במגוון תחומים צבאיים ואזרחיים כאחד. מוקדם יותר בשעות הצהריים, נחתה המשלחת בליווי שורת בכירים אמריקאים במנאמה.

שר החוץ, גבי אשכנזי, צייץ בטוויטר: "לפני שעה קלה חתמה המשלחת הישראלית בבחריין על ההסכמים שמניחים את היסוד לשלום אמיתי. שלום שיציג לישראלים, לבחריינים ולעמי האזור, שההווה, וגם העתיד, הם מציאות של שיח ועשייה משותפת ושל כבוד הדדי. זהו רגע גדול לכולנו ורגע מרגש עבורי אישית. אני מבקש להודות לעמיתי שר החוץ של בחריין ולממשל האמריקאי על תרומתם שאין בלתה להישג הגדול הזה".

במסגרת טקס החתימה נחתמו גם כן מזכרי ההבנה הבאים בין מנכ"לי המשרדים הרלוונטיים של שתי המדינות:

  • שיתוף פעולה כלכלי: מזכר הבנות בין ממשלת מדינת ישראל לבין ממשלת ממלכת בחריין בדבר שיתוף פעולה כלכלי ומסחרי
  • תעופה אזרחית: מזכר הבנות בדבר תעופה אזרחית בין המשלחת של ממשלת מדינת ישראל לבין המשלחת של ממשלת ממלכת בחריין
  • שיתוף פעולה בין משרדי האוצר: מזכר הבנות בין משרד האוצר של מדינת ישראל לבין ממלכת בחריין
  • תקשורת ודואר: מזכר הבנות בין ממשלת מדינת ישראל לבין ממשלת ממלכת בחריין בדבר שיתוף פעולה בתחומי הטלפוניה, טכנולוגיות המידע ושירותי הדואר
  • חקלאות: הצהרה משותפת בדבר שיתוף פעולה בתחום החקלאות בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר של מדינת ישראל לבין משרד העבודה, העניינים המוניציפאליים והתכנון העירוני של ממלכת בחריין
  • שיתוף פעולה בין משרדי החוץ: מזכר הבנות בין משרד החוץ של מדינת ישראל לבין משרד החוץ של ממלכת בחריין בדבר שיתוף פעולה ביניהם
  • פטור מאשרות לדיפלומטים: הסכם בין ממשלת מדינת ישראל לבין ממשלת ממלכת בחריין בדבר פטור מדרישות אשרה למחזיקים בדרכונים דיפלומטיים, מיוחדים או דרכוני שירות.
  • מזכר הבנות אודות שת"פ בין איגודי לשכות המסחר בשתי המדינות.

ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר בשדה התעופה בבחריין בשפה הערבית: "מודים למלך אאל ח'ליפה על הנהגתו באומץ. מקווים שזה ייצור חברות חמה בינינו. ישראל מושיטה ידה לשלום אמיתי לעם הבחרייני. ביחד נשנה את פני האזור לטובת עמינו. אני מודה לאמריקנים על מאמציהם, אנשאללה נארח אתכם בישראל בקרוב". סגן ראש ממשלת בחריין אמר כי "הסכם השלום עם ישראל מותנה בפתרון שתי המדינות". pic.twitter.com/YAHExBfGY5

בראש המשלחת הישראלית, לצד בן שבת, עומדים מ"מ מנכ"ל רה"מ רונן פרץ ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. בביקור משתתפים מספר מנכ"לים של המשרדים הישראלים שידונו עם מקביליהם הבחריינים בהסכמים הבילטרליים. למשלחת הצטרפו שר האוצר של ארה"ב, סטיב מנוצ'ין והיועץ הבכיר של נשיא ארה"ב, אבי ברקוביץ'.

ראש המל''ל מאיר בן שבת לפני ההמראה לבחריין (צילום: מארק ישראל סלם)
ראש המל''ל מאיר בן שבת לפני ההמראה לבחריין (צילום: מארק ישראל סלם)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למשלחת בפתח ישיבת הממשלה: "היום יצאה לבחריין משלחת ישראלית בראשות ראש המל"ל, מאיר בן שבת. היא יוצאת יחד עם משלחת אמריקנית בראשות שר האוצר האמריקני מנוצ'ין. זו התקדמות מרשימה, ואנחנו כמובן מקדמים איתם ועם האמירויות את הסכמי השלום הללו. שלום אמיתי".

"המשלחות עכשיו יעבדו על הסכמי שיתופי פעולה ועל כינון הסכם השלום עם בחריין. פריצת דרך נוספת ביחסינו עם העולם הערבי בזכות המדיניות השונה, החדשה שאנחנו מובילים. היא לא כל כך חדשה, כי אנחנו מובילים אותה כבר 25 שנים, אבל היא נותנת את פירותיה היום - שלום תמורת שלום, כלכלה תמורת כלכלה. זה יום מאוד מרגש. אני מקווה שנוכל לבשר לכם בקרוב על מדינות נוספות".

ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה

לדברי גורם מדיני, האמריקאים נותנים דגש רב לביקור הזה ועל כן שולחים את בכירי הבית הלבן ומקורבי טראמפ, מנוצ'ין וברקוביץ' - בעיצומן של הבחירות. השיחות מוגדרות כבילטרליות, אך עדיין יש מעורבות מאוד מודגשת של האמריקאים. לדבריו, "בישראל מעריכים מאוד את המעורבות האמריקאית. היא איפשרה לישראל להוציא לאור את היחסים שהיו לנו עם בחריין מתחת לרדאר ב20 השנית האחרונות ולהפוך אותם ליחסים רשמיים לכל דבר ועניין".

הביקור יימשך כשבע שעות בלבד, כאשר במרכזו עומד טקס חתימת ההסכמים הבילטרליים בין ישראל לבחריין. שר החוץ של בחריין , עבד א-לטיף א-זיאני, קיבל את פני המשלחת. במסגרת ההסכמים תינתן הצהרה משותפת שתהווה הסכם מסגרת להסכם השלום בין שתי המדינות. ההצהרה תדבר על כינון יחסים בין ישראל לבחריין, על פתיחת הנציגויות ועל קידום יחסים בשלל תחומים.

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

בישראל מבהירים כי ההצהרה המשותפת הינה הסכם שלום בפועל. "זה הנוהל המקובל בבחריין, בשנים האחרונות הם כיננו יחסים עם כמה מדינות ובכל פעם זה בא על ידי ביטוי בטקס ההצהרה וזה גם מה שיהיה היום. זה הפורמט המקובל בבחריין"- מבהיר גורם מדיני ישראלי, "מהרגע שחותמים על ההסכם היחסים יוצאים אל הפועל ונחשבים להסכם שלום. משמעות הדבר: החל מהערב יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבחריין, מיד אחרי שתיחתם ההצהרה המשותפת".  עד לאחרונה לא היה ברור : מי מהצד הישראלי יחתום על ההצהרה ההיסטורית: ראש המל"ל או מנכ"ל משרד החוץ.

בנוסף להצהרה המרכזית ייחתמו שבעה הסכמים בילטרליים בתחומים שונים, כגון : התקשורת, החקלאות, התיירת ועוד. לדברי גורם מדיני ישראלי, אחרי הטקס בוושינגטון התקיימו שיחות עבודה רבות בין נציגי ישראל ובחריין והוכנו שורה של הסכמים שעתידים לצאת אל הפועל אחרי החתימה החגידית הערב (ראשון).

נציין כי עד הרגע האחרון לא הוחלט מי בין הבכירים הישראלים יחתום על ההצהרה. הוויכוח על כך מתנהל בין ראש המל"ל לבין מנכ"ל משרד החוץ. לדברי הגורמים במשרד החוץ, " אין כלל חשיבות למי יחתום על המסמך, העיקר הוא הסכם השלום ההיסטורי שנחתם היום בבחריין וזה מה שחשוב באמת".

עוד אומר גורם מדיני כי הצדדים עובדים על הסכם האשרות שיאפשר לישראלים ובחריינים לבקר בשתי המדינות כבר מתחילת השנה הבאה, כך על פי הערכות במשרד החוץ. כמו כן, במשרד החוץ מעריכים כי השגרירויות תיפתחנה בחודשים הקרובים.  

אחרי התייעצות עם משרד הבריאות, הוחלט כי כל חברי המשלחת הישראלים ייחשבו לקפסולה וזאת כדי להימנע מחובת הבידוד אחרי חזרתם ארצה. בתור חברי הקפסולה כל אנשי המשלחת יחויבו להישאר בבית המלון במהלך היום ולהימנע ממגע עם גורמים מקומיים, כולל איסור על ארוחות משותפות שלא במסגרת הקפסולה.

זאת ועוד: במסגרת הביקור הקצר חברי המשלחת הישראלית יבקרו בבית הכנסת המקומי ויפגשו את ראשי הקהילה היהודית. לדברי גורמים מדיניים  יתכן שראש הממשלה נתניהו יבקר בבחריין בזמן הקרוב, אך נכון לעכשיו טרם סוכם על מועד ביקורו.