קבוצה של מרצים ומורים ללימודי מוזיקה בישראל פנו אתמול לשר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ בבקשה לנצל את הקשרים הביטחוניים עם וייטנאם כדי לקרוא למנהיגי המדינה האסייתית לפעול לשחרורו של המורה למוזיקה והפעיל הפוליטי נגויין ננג טין, שנידון אשתקד ל־11 שנות מאסר לאחר שהורשע בהפצת תעמולה נגד המדינה.

טין (44), מורה בקולג' לאומנויות ולתרבות בניי אן, היה מוכר בשל האקטיביזם הפוליטי שלו בשנים האחרונות. הוא נהג ללמד בשיעורים שלו שירים של מתנגדי משטר אשר נחשבו לטאבו וגם היה מעורב בהפגנות נגד הוויתורים לסין באזורים הכלכליים של וייטנאם בים סין הדרומי ונגד חברה שגרמה לזיהום במספר מחוזות.

בחודש מאי אשתקד, הוא נעצר אחרי שלטענת המשטרה הוא פרסם ושיתף פוסטים בפייסבוק עם תכנים נגד המשטר הקומוניסטי. בנובמבר, נידון טין בהליך מהיר ל־11 שנות מאסר בכלא ועוד חמש שנות מעצר בית אחרי שהורשע בעבירות של הכנה והפצה של תעמולה נגד המדינה, זאת על אף שטען כי דף הפייסבוק לא היה שלו.

בני גנץ בישיבת הסיעה (צילום: צילום מסך)
בני גנץ בישיבת הסיעה (צילום: צילום מסך)

עשרים מרצים ומרצות למוזיקולוגיה ומורים ומורות למוזיקה מישראל שלחו אתמול לשר הביטחון בני גנץ מכתב בקשה להתערב למענו של טין, כאשר הם ציינו כי הדיווחים על הקשרים הביטחוניים ההדוקים בין המדינות מאפשרות לישראל להפעיל לחץ על המשטר בהו צ'י מין סיטי.
"אנו מבקשים ממך להשתמש בקשרים ההדוקים בין משרד הביטחון הישראלי למשטר הקומוניסטי בווייטנאם ולבקש את שחרורו המיידי של הקולגה שלנו, העצור הפוליטי נגויין ננג טין", נאמר במכתב שהוכן בסיוע פרופ' ורוניקה כהן מהאקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים ובתיאום עם פעילי אופוזיציה בווייטנאם ובני המשפחה של טין.

במכתב נטען כי "מוזיקה וחירות כרוכות זו בזו לבלי הפרד, כפי שהמחיש ליאונרד ברנשטיין בדצמבר 1989, כאשר ניצח על הסימפוניה התשיעית של בטהובן כחלק מחגיגות נפילתה של חומת ברלין. בשירת ה'אודה לשמחה', למילותיו של המשורר פרידריך שילר, ברנשטיין החליף את המילה שמחה במילה חירות. טין זכאי אף הוא לחירות, נבקשך להעביר מסר זה ללא דיחוי לעמיתיך בווייטנאם".