בדרך להישג מדיני נוסף? יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, הודיע היום (חמישי) שלבנון וישראל צפויות לקיים משא ומתן ישיר על סוגיית הגבולות היבשתיים והימיים ביניהן. על פי דיווחיו, ארצות הברית צפויה להיות המתווכת היחידה בשיחות. שר החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו אמר כי "וושינגטון מברכת על קידום המשא ומתן בין ישראל ללבנון". 

לפני זמן קצר אמר ברי כי "לבנון וישראל מעוניינות לפתור את הסכסוך ארוך השנים ביניהן בעניין מיקום הגבולות". עוד אמר ברי כי השיחות צפויות להיערך באזור הגבול בין שתי המדינות, תחת פיקוח האו"ם וארצות הברית "וכי הן מבקשות להגיע לפתרון בעניין מוקדם ככל הניתן". על פי גורמים רשמיים בישראל, שיחות המשא ומתן צפויות להיערך לאחר חג הסוכות בבסיס יוניפי"ל שבעיירה הלבנונית נקורה.

נתניהו חשף בנאום באו"ם אתר אמצעי לחימה של חיזבאללה בביירות. צילום: רויטרס

שר החוץ גבי אשכנזי אמר על שיחות המשא ומתן הצפויות בין שתי המדינות כי הן "תוצאה של מאמץ דיפלומטי בן שלוש שנים". עוד אמר השר אשכנזי כי "המהלך לא היה מתאפשר ללא הסיוע של ממשלת ארה"ב".

"אני מאמין שהצלחת השיחות תשפיע משמעותית על יציבות האיזור ותקדם את השגשוג של אזרחי שני העמים בישראל ובלבנון. אני מודה לשר האנרגיה יובל שטייניץ על שיתוף הפעולה המוצלח בין המשרדים בקידום הסוגייה", סיכם שר החוץ.

שר האנרגיה יובל שטייניץ אישר את הדברים והודיע כי ישראל ולבנון תקיימנה מגעים ישירים בתיווך אמריקאי על גבולות המים הכלכליים שביניהן. עוד אמר השר כי הוא "מברך על ההסכמות לפתיחה במו"מ אשר הושגו בעקבות משא ומתן עקיף בתיווך אמריקאי שמתנהל מזה כשנתיים. מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור".

עוד אמר השר שטייניץ: "אני מודה למזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו ולאנשי צוותו ולשליחים דיוויד סאטרפילד ודיוויד שנקר על התגייסותם לנושא. אנו מצפים לפתיחתו של המו"מ הישיר כבר במהלך התקופה הקרובה. מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור. אני מודה לשר החוץ גבי אשכנזי ולאנשי משרדו ולמאיר בן שבת ולצוות המל"ל שמלווים את התהליך מקרוב. התיווך האמריקאי והמסגרת הטכנית של המשא ומתן סוכמו על דעתה ולשביעות רצונה של מדינת ישראל".

נסראללה קורא לנתניהו שקרן ומזמין את התקשורת לבקר באתר בג'אנח (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר השבוע, בנאום בעצרת המרכזית של האו"ם, האשים רה"מ בנימין נתניהו את חיזבאללה ומנהיגו, חסן נסראללה, בהסלקת טילים ונשק רב בסביבת אוכלוסיה אזרחית בביירות. נתניהו קישר זאת לאסון הפיצוץ בנמל ביירות לפני כחודשיים ואף קרא לתושבי העיר לצאת ולהפגין נגד נוכחות חיזבאללה במקום.

נסראללה מיהר לפרסם נאום תגובה לנאום נתניהו, ובו הכחיש את האשמותיו ואף הזמין עיתונאים מקומיים לערוך סיור ולהיווכח כי אין אמת בדברים. עוד באותו הערב פורסמו תמונות מהסיור שערך חיזבאללה.