יש להניח שבין שני ניסיונות הנקמה של חיזבאללה בגבול הצפון בחצי השנה האחרונה, היו עוד ניסיונות שלא צלחו. לאחר שפעיל בכיר של ארגון הטרור הלבנוני נהרג בחודש יולי בשנה שעברה בסוריה, ניסה חיזבאללה פעמיים להרוג חיילים ישראלים – ללא הצלחה.

האירוע הראשון התרחש בסוף חודש יולי, כשחוליה של חיזבאללה ניסתה להזדחל לעבר מוצב בגבול הצפון. צה"ל, לאחר שעקב אחרי החוליה לאורך כל הדרך, הבריח אותה באש לשטח לבנון. האירוע כזכור עורר ויכוח ציבורי סביב ההחלטה הזו. חודש לאחר מכן נכשל צלף של חיזבאללה בניסיון לפגוע בחיילי צה"ל, אף שהיה ממוקם סמוך מאוד לגבול באזור מנרה. 

תיעוד ירי של חיזבאללה על רכב צה"ל

בין שני האירועים הללו, וככל הנראה גם לאחר האירוע השני, חששו במערכת הביטחון מניסיונות נוספים לביצוע פיגוע נקמה, שבסופו של דבר לא יצאו אל הפועל. מאז ירדה תחושת המתיחות בגבול הצפון, אבל במערכת הביטחון סבורים כי המציאות עדיין נפיצה. הערכת המצב המחמירה היא שמבחינת חיזבאללה - החשבון על האירוע בסוריה עדיין לא נסגר וכי ייתכן בעתיד ניסיון נקמה נוסף. עם זאת, בישראל מעריכים כי בשל שיקולים שונים והמצב הפנימי הקשה בלבנון, המציאות בגדר הגבול פחות נפיצה מבעבר, אבל גם השנה הקרובה תמשיך לעמוד בסימן המתיחות בצפון. 

במקרה שבו חיזבאללה יבצע פיגוע נוסף ואם ייפגע בו חייל, תוכנית התגובה הצה"לית אמורה להיות כזו שתביא להרוגים רבים לארגון השיעי. מדובר בתוכניות מגירה שכבר מוכנות מראש, כאשר הוצאתן לפועל תלויה באישור הדרג המדיני והמלצת הצבא בזמן אמת. 

בכל מקרה, הנחת המוצא של ישראל היא שמלחמה יזומה מצד חיזבאללה היא תרחיש עם סבירות נמוכה ביותר. עם זאת, לאור המתחים הפנימיים ונקודות החיכוך בין ישראל וחיזבאללה בסוריה, אפשרות של הידרדרות להסלמה לא מתוכננת היא תרחיש שצריך לקחת בחשבון. 

מעבר לאתגרים של ישראל בסוריה וההתבססות האיראנית באזור, מבחינת מערכת הביטחון פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה הוא כנראה האתגר המשמעותי ביותר שאיתו תצטרף ישראל להתמודד. הדילמה המאוד משמעותית כאן היא אם לפעול נגד פרויקט זה על אדמת לבנון. 
בשנים האחרונות פעלה ישראל נגד הפרויקט בפעולות שונות על אדמת סוריה, כאשר אל מול לבנון יוחסה לישראל פעולה אחת ברובע דאחיה בביירות באמצעות רחפנים באוגסט 2019. שאר הפעילות הייתה בחשיפת מידע מודיעיני על פרויקט הטילים באופן פומבי, מתוך מטרה לעכב אותו.

אולם למרות הפעולות של כוחותינו שמעכבות ומשבשות אותו, בישראל מזהים כי חיזבאללה על אדמת לבנון ממשיך בניסיונותיו לקדם את הפרויקט. זאת, תוך שהוא מבזר את תהליכי הייצור למקומות שונים בשטחי המדינה, על מנת לשמור על הפרויקט תחת מעטה של חשאיות ולהקשות על המודיעין הישראלי לזהות אותו. במערכת הביטחון יש גורמים הסבורים שכבר השנה תעמוד ישראל בפני צומת החלטה אם לפעול נגד הפרויקט גם בשטח לבנון, כאשר פעולות מסוג זה יכולות גם להוביל למלחמה מול חיזבאללה.