פרופ' עוזי רבי, מומחה למזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, שוחח היום (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM וסיפר על השפעת חיסול מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה על תוכנית הגרעין האיראנית: "זה אדם שהיה באמת הקברניט של הספינה הגרעינית הזו, יש כאן מכה מאוד חזקה מבחינה אופרטיבית, אבל לאורך זמן האיראנים יתגברו כי אין להם שום כוונה לסגת מנושא הגרעין".

ארונו של המדען האיראני שחוסל פרחיזאדה מובא לטהרן (צילום: רויטרס)

אתה חושב שהאירוע בשישי הוא משנה את כללי המשחק?
"אם אתה שואל אותי אם הדבר יחבל בנושא של המרוץ שלה לגרעין, אולי יאט אותו, יש כאן הרבה מאוד בעיות לוגיסטיות והיררכיות שצריכות להיפתר, אבל? זה כמו שקרה עם סולימאני, מכה מתחת לחגורה מטלטלת באמת את העניין. הארגונים האלה נבנים דווקא מתוך אותו ניסיון בצורה כזאת שגם אם הנעליים הגדולות נותרות מאחור, יש בנמצא מחליפים ואני מניח שהאיראנים ימצאו את המחליפים הללו".

"היה פה אדם שבאמת מוציא ומביא בעשר אצבעות, בנה לא רק את השיטה ואת המהות אלא את כל ההתנהלות מול העולם ובתוך איראן, זה אדם שהיה באמת הקברניט של הספינה הגרעינית הזו. בוא נקרא לזה כמו שהאיראנים קוראים לו, קאסם סולימאני של תעשיות הביטחון ולכן יש כאן מכה מאוד חזקה מבחינה אופרטיבית. אם אתה שואל אותי לאורך זמן האיראנים יתגברו כי אין להם שום כוונה לסגת מנושא הגרעין, מבחינתם ככל שמצבם מבית קשה יותר, הפרדוקס אומר שהם הולכים חזק יותר על זירות חוץ, בכלל זה הנושא של הגרעין".

האם אירוע כזה לא דווקא מחזק את המשטר האיראני מבית, מכיוון שהוא מייצר אולי תחושה שהרגתם חיסלתם, מבחינתם אפילו רצחתם אדם מדען, איש משלנו, אז אולי אנשים שהיו יותר מתונים בצד איראני אולי ייקחו את הצד הקיצוני ויגידו כן, הפכתם את הנושא הזה לנושא דגל ואנחנו רוצים ללכת עליו בכל הכוח.
"הייתי נוטה להסכים או להתייחס בכובד ראש לקביעה שיש בשאלה שלך לו זה היה נשאל לפני 10 שנים. אך אנו מדברים על מדינה שבעצם זנחה חלק ניכר מהציבור שלה, שיש כאן כיסים מאוד גדולים של התנהגות שהיא יותר מילולית ופחות אקטיבית משום שאין מספיק כוח כדי להפיל את המשטר הזה, אבל יש מחאות על כל צעד ושעל, יש מחזות מכמירי לב באיראן בכל מה שקשור למשק הבית ולכלכלה המקומית".

לכן האיראנים תמכו בהסכם הגרעין. הרי גם באיראן הייתה מחלוקת לגביו כי גם החלק היותר קיצוני רצה ללכת לפצצה, והיותר מתון להסכם עם האמריקניים. אני שואל אם חיסול כזה לא גורם גם בתוך איראן, דיברת על התחושה הפנימית, של הציבור באיראן, להגיד אתם יודעים מה? עכשיו גם המתונים שתמכו בהסכם גרעין ורצו ללכת להסכמים דיפלומטיים ולעצור את תוכנית הגרעין, הם יהיו פתאום בעד זה בגלל ההתרסה בפעולה כזאת.
"אני חושב שמבחינה זו השלטון האיראני איבד חלקים גדולים מהציבור שלו, והוא בעצם נשען על הרבה כוח כדי לייצר יתר לגיטימציה, אני חושב שהאירועים הללו, כמו אירוע המטוס וקאסם סולימאני, הכל נכנס לערבוביה אחת גדולה שבה מדינה בשם איראן לפני 41 שנה נלקחה בשבי על ידי קואליציה של אייתולות, נקרא לזה הסיפור של אנשי המהפכה, והביאו את המדינה הזאת לעברי פי פחת. צריך להכיר את הדברים מבפנים כדי להבין כמה המצב קשה שם וכמה אנשים שם איבדו תוחלת ותקווה".

"מבחינת רוב האיראנים, ואני אומר את זה על דעתי כמובן וצריך לשקול את הדברים מתוך מחקר עמוק, בסופו של דבר למשטר הזה שעומד היום בראש המדינה, כלה ונחרצה עמם שדרכו היא לא הדרך שתוביל אותם לחוף מבטחים ולו היו יכולים היו מדיחים ומפילים אותו. אלא מה? יש למשטר הזה את הזדוניות המתוחכמת שלו ואת האכזריות שלו ואת האליטות שאוכלות מכף ידו, ולכן הדבר הוא כזה לא בר ביצוע עכשיו.

"אין צל של ספק שאם אני עכשיו יושב בתוך מוקד קבלת ההחלטות בטהרן, אחת הבעיות הקשות ביותר שלי היא לענות לעצמי על השאלה וגם לציבור שעומד מתתחתיי, איך קורה שדווקא בימים שבהם אני צריך להיות הכי רגיש - כי הם עצמם דיברו על הבעייתיות שיש בחילופי הממשל בוושינגטון, והם עצמם אמרו לעצמם ראו הוזהרתם. אז איך קורה שבטווח ובחלון הזמן הזה, האיש שצריך להיות הכי ממוגן מחוסל באמצע היום בטהרן, זה לא סולימאני שמחוסל בעיראק, זה אומר דרשני וזה מחזיר אתכם להרבה מאוד פיגועים שהיו כאן במהלך השנה האחרונה, כמו כדי לומר שיש ברשת הזו הרבה מאוד חורים, את זה האיראנים יודעים ואם אתה שואל אותי זה מה שבעצם מעסיק אותם".

"בסופו של דבר, זה יוצר את כל הפערים האלה במערכת ביטחון הפנים, איך קורא שיד ארוכה משתחלת עד לחדר המיטות שלנו במרכאות ומהבחינה הזאת זו מכה מנטלית ופסיכולוגית לא פחות מהמכה האופרטיבית והשאלה היא כמובן של כן נקמה או לא, מתי וכל הדברים האלה, בינתיים איראן מחכה שהגרוע מכל יעבור, קוראים לו דונלד טראמפ, יש לו עוד חודש, הם מאמינים שבואו של ממשל ביידן הוא זה שבסופו של דבר ישנה כאן את האווירה".

"לדעת בדיוק אם מחר לא יהיה מישהו שבעצם ישחרר כאן איזשהי נצרה במכוון או לא, הכל יכול להיות כאן. צריך לזכור, האיראנים עם כל הכבוד ויש כבוד, אני לא מקל ראש בעניין שלהם, אני לא חושב שיש להם בעצם יכולות גדולות לבוא עם מכה שהיא יוצאת מגדר הרגיל כנגד ישראל. זה יכול להיות סוריה, חיזבאללה, אולי חלילה נציגות בחו"ל למרות שזה לדעתי סגנון של המאה ה-20, אין להם בסופו של דבר למרות הניסיונות שהם עשו פיגוע או מגה פיגוע או משהו שיש בו מסה קריטית".

הוא סיכם כי "למרות זאת טוב שישראל מעלה כוננות, נשארת מוכנה על המדוכה, אבל אין צל של ספק - למשטר של הרפובליקה האסלאמית אחרי 41 שנים, אנחנו בעצם מוצאים אותם במקום מאוד קשה, מדינה מוכת קורונה, יוצא מגזר הרגיל במזרח התיכון, מדינה עם כלכלה קורסת, אנשים שלא מוצאים את לחמם יותר מהמשכרות הבסיסית, המטבע פה איבד מכוח הקנייה שלו באופן כל כך משמעותי עד כי אנחנו נמצאים במקום אחר, ובאמת מעניין לראות כיצד הדברים יתפתחו. האיראנים לפי שיטתי כמו שאני שומע את זה מאוד היו רוצים לתת לישראל מכה בראש אך הם יודעים שזה ירים לטראמפ להנחתה, הם יחכו עוד חודש אחרי כן ישקלו את הדברים, יכול להיות שביידן יבוא ודברים יתנהלו אחרת".