עד כמה האיראנים מאויימים מתוצאות הבחירות בארצות הברית? בשבוע הבא ייבחר נשיא חדש למדינה החזקה במערב, בין אם דונלד טראמפ, הנשיא המכהן, שימשיך לעוד קדנציה שתוביל קו ניצי מול הרפבוליקה האסלאמית, או שמא ג'ו ביידן מהמפלגה הדמוקרטית, שיהווה אלטרנטיבה במדיניות החוץ הקשוחה של ארצות הברית בכל שנוגע לעולם הערבי. על הדברים האלה שוחח היום (רביעי) המזרחן הבכיר פרופ' עוזי רבי עם נסים משעל ואריה אלדד ב-103FM: "בטהרן חוששים מההתנהלות הבלתי צפויה של טראמפ - זו שהובילה לחיסולו של סולימאני".

זירת החיסול של קאסם סולימאני. צילום: רשתות ערביות

בהקשר לפרסום אודות חידוש הפעילות בכור בנתנז אמר רבי: "יש פה התרסה עם טיימינג מאוד מחושב, אני בהחלט קושר את זה לבחירות בארה"ב ואולי גם לבלוק שהתהווה במזרח התיכון בניצוחה של ארה"ב בשבועות האחרונים, בלוק שלכל הידוע הוא אנטי איראני".

"בואו נאמר את האמת", המשיך המזרחן, "איראן עושה את זה, כדרכה בקודש, גם כדי להתריס - אבל גם כדי להרוויח. זו ידיעה שפורסמה היום, אני נוטה לקבל אותה כפי שהיא, משום שיש בה הרבה מאוד היגיון איראני במרכאות, גם מבחינת הטיימינג, גם מבחינת העניין עצמו, ואני אומר שיש כאן גם איזשהי התרסה שבעצם מלמדת אותנו איפה נמצאת ההנהגה של הרפובליקה האיסלאמית".

"אנחנו נמצאים מזה כמה שבועות על הגדר, הרפובליקה האיסלאמית בסופו של דבר עוצרת את נשימתה, הסיפור של הבחירות בארה"ב נתפס אצלה כמעט כמשהו קיומי", הוסיף. "ברור לה שבסופו של יום בואו של ביידן ישחרר הרבה לחץ ממנה, כך לפחות הם מבינים את זה בלי קשר לאם זה נכון או לא נכון. זה מה שיושב בראשם".

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

"הדבר השני שחשיבותו רבה מאוד - הם מקווים לומר בשבוע הבא ברוך שפטרנו מעונשו של יום, לחזור לתוכנית A. אבל בכל מקרה, במה שאנחנו מדברים עכשיו הם ישתמשו לכאן ולכאן. הרעיון הוא להראות כוחנו במותנינו איננו שווים לאחור. לא רציתם הסכם? נפעל מחוצה לו, ובסופו של דבר ואנחנו בונים אחד גדול יותר שהוא כמובן מתקן את מה שנהרס", אמר עוד.

"טראמפ במקסימום לחץ לא הצליח להשיג את מה שחשב. אבל מה שחוששים ממנו האיראנים הוא מההתנהלות הבלתי צפויה של טראמפ שעלתה בחייו של קאסם סולימני, ומעוד ארבע שנים כאלה. הם מאוד חוששים שייצרו באיראן דינמיקה שעלולה לעלות להם בשלטון. הם גם לא פוסלים את האפשרות שאיכשהו כל דבר כזה יכול להיכנס למתקפה נגד איראן וחתרנות מבית או מחוץ, ולכן כשהם עושים את כל השקלול של הדברים הללו, הבחירות בארה"ב מעולם לא היו כל כך חשובות מבחינתה של איראן", סיכם את דבריו.