הפרשן המשפטי של חדשות 13 אביעד גליקמן שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על החלטתו של היועמ"ש מנדלבליט, שקבע אמש כי הכסף שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי הוא "מתנה אסורה", והסביר: "מנדלבליט שינה אתתו בעקבות פרשת המניות, בה נחשף כי קיים קשר עסקי בין השניים. ראש ממשלה הוא נבחר ציבור. גם אם זה בן דוד ויש ביניהם קשר עסקי הוא לא יכול לקבל כספים בלי להחזיר".

הפגנות נגד נתניהו בבלפור עקב דחיית הדין במשפטו. (צילום: קריים מיניסטר)

גולן: בוא נדבר על האמירה של היועמ"ש מאתמול ביחס לכסף שנתניהו לכאורה חייב.
"לפני בערך שנתיים נבות תל צור, שאז היה פרקליטו של נתניהו, כותב בקשה לוועדת ההיתרים כדי לקבל מימון לטובת ההגנה המשפטית של ראש הממשלה נתניהו. שם הוא חושף פרט מדהים – שנתניהו כבר קיבל 300 אלף דולר מבן דודו נתן מיליקובסקי ללא היתר מוועדת ההיתרים. כמובן שזה מיד מדליק נורות אדומות אצל כולם, היועמ"ש נדרש לעניין הזה אבל קובע שהעניין לא מהווה מתנה אסורה בגלל שמדובר בבן דוד שעוזר לו. עם זאת, ועדת ההיתרים של המבקר הקודם, קובעת שלמרות שזה לא מתנה אסורה עדיין אסור לעובד ציבור לקבל ולכן הם מחייבים להחזיר את כל ה-300 אלף דולר למיליקובסקי". 

"מגיע מבקר חדש והוועדה שוב נדרשת לשאלה הזו בעקבות בקשה של נתניהו אך הפעם קובעת משהו אחר לגמרי – היא מקבלת את עמדת נתניהו ש-270 אלף דולר בכלל לא היו מיועדים אליו, אלא להגנה המשפטית של אישתו, ולכן הוא צריך להחזיר רק 30 אלף דולר. מה קורה אתמול? בתשובה לעתירה של התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות, מנדלבליט משנה את העמדה. הוא אומר שלאור פרשת המניות, פרשה שנבדקה במשרד המשפטים על הקשר העסקי בין מיליקובסקי לנתניהו שמכר לו מניות במחיר מאוד זול ונתניהו מכר ביוקר והרוויח הרבה כסף, ולכן יש עסקים בין השניים. לכן ה-300 אלף דולר שמיליקובסקי נתן נתניהו מהווים מתנה אסורה".

גולן: כלומר זה לא כסף שהוא קיבל מ"בן הדוד" אלא משותף עסקי?
"בדיוק. לראייה גם מנדלבליט מציין שם שעובדה שמליקובסקי לא נתן כלום לאחיו של נתניהו, אלא רק לנתניהו. כמובן שזה כנראה קשור גם לתפקידו הציבורי של נתניהו".

גולן: היועמ"ש היה צריך את בג"צ כדי להשמיע את העמדה הזו?
"אני משער שגם בלי בג"צ הוא היה קובע את זה, אבל בגלל שיש עתירה הוא מחויב לתת את העמדה הזו".

גולן: במהות, גם אם הם שותפים עסקיים, בסופו של דבר הוא בן דוד שלו. אי אפשר להתכחש לעובדה הזו.
"לא משנה. אין מה לעשות, ראש ממשלה הוא נבחר ציבור. גם אם זה בן דוד ויש ביניהם קשר עסקי הוא לא יכול לקבל כספים בלי להחזיר".

גולן: מה זה משנה את החלוקה? אם באמת מתוך ה-300, 270 הלכו לייעוץ משפטי לשרה נתניהו?
"ברגע שזה מתנה אסורה, זה אסור גם לאישתו של נתניהו. לכן יש פה בעיה גדולה מבחינת נתניהו. עכשיו הוא יצטרך להחזיר 300 אלף דולר, שזה סכום לא פשוט. אני משער שבג"צ יילך עם היועץ פה ואז לא תהיה ברירה". 

ענת: עוד עניין. העליון מאשר לערוך חיפוש בטלפונים של יועצי נתניהו. 
"נכון. שני שופטים בדעת רוב. היוצרות התהפכו – קרא וסולברג בעד העניין הזה, נגד דעתו החולקת של חנן מלצר".

גולן: מה המשמעות הפרקטית? יחטטו להם במכשירים?
"לכאורה כן. אבל העליון גם קובע עיכוב ביצוע ל-15 יום ונותן להם באופן חריג אפשרות להגיש בקשה לדיון נוסף. אני משער שהבקשה הזו תתקבל ואז נראה חודשים ארוכים עד שהסוגייה הזו תגיע לפתרונה. במידה והפסיקה הזו תישאר אז יהיה אפשר לחפש להם בטלפונים הניידים".