דרמת הטלוויזיה "שעת נעילה" עוסקת במלחמת יום הכיפורים ומציגה בין היתר רגעים טראומטיים משדה הקרב. יוצרי הסדרה לא חסכו מהצופים רגעים קשים לצפייה והציגו בה לוחמים פצועים והרוגים שנפגעו מאש כוחות האויב ואת חבריהם שהתקשו להתמודד עם המראות הקשים כאשר חלקם אף איבדו את יכולתם לתפקד בשדה הקרב.

בעקבות הקרנת הסדרה, לוחמים שהשתתפו במלחמות ישראל סיפרו שהחלו להבחין בתסמינים דומים לאלו שהופיעו אצל הדמויות שראו על גבי המרקע דוגמת תוקפנות, התקפי אלימות וכעס כלפי הסביבה. בהקשר זה הסדרה מציבה זרקור על אותם חיילים שנפצעו בנפשם בעקבות השתתפותם במלחמה ומראה אותם כאנושיים ומורכבים בדומה ללוחמים שלחמו לצידם וספגו פגיעות בגופם. 

לפיכך, נשאלת השאלה מדוע אותם לוחמים שלחמו במלחמות ישראל והקריבו את גופם ונפשם למען המולדת, חשים בושה כה גדולה לאחר שנפגעו נפשית בקרבות. חשוב לציין כי תסמיני הפרעת הפוסט טראומה עשויים להופיע בסמוך לאירוע הטראומטי או להתפרץ בחלוף חודשים או אף שנים רבות לאחר האירוע במצב שבו נראה כי הנפגע התאושש והתגבר על הטראומה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד אלי סבן, לחץ/י כאן

הפרעת דחק פוסט טראומטית - קווים לדמותה
במסגרת השירות הצבאי, חיילים בשירות קבע, חובה ומילואים עשויים להיחשף לשלל סיטואציות מסכנות חיים. חשיפה לסיטואציות כאלו במהלך אימונים, פעילות מבצעית או מלחמה עלולה לגרום לחלק מהחיילים לפתח הפרעת דחק פוסט טראומטית.

הפרעה זו עלולה להתפתח בעקבות חשיפה לאירוע מטלטל שמסכן את בריאותו של האדם. חשוב לציין כי אירוע ייחשב לאירוע טראומטי אם הוא גרם לאדם מסוים לפחד ולאימה כאשר אין צורך שהאירוע ייחשב לחריג ויוצא דופן לפי קריטריונים אובייקטיביים.

לצורך אבחנת תסמונת PTSD מוכרים ארבעה סוגים של תסמינים. סוג אחד הוא תסמינים של חודרנות והתנסות מחודשת בטראומה הכוללים פלאשבקים, זיכרונות חודרניים וסיוטים. הסימפטומים החודרניים מעלים למודעות חומר רגשי מחריד שלא עבר הליך עיבוד ולכן מציתים בקרב הנפגע תחושות של בהלה וחרדה. סוג נוסף של תסמינים הוא תסמיני הימנעות שבאים לידי ביטוי כאשר אדם נמנע במכוון מגירויים שקשורים אצלו לאירוע הטראומטי. יתרה מזאת, תסמונת PTSD מלווה לרוב במצב רוח בלתי יציב, שינויים שליליים בקוגניציה, קושי לחוות רגשות חיוביים והתמודדות עם רגשות שליליים מתמשכים דוגמת אשמה, בושה, אימה ופחד.

אדם שלוקה בתסמונת PTSD עלול לחוות גם עוררות יתר שיכולה להתבטא בתחושת מתח, קשיי שינה, קשיים בריכוז, תוקפנות מילולית או פיזית כלפי אנשים אחרים או חפצים והתפרצויות זעם. חשוב לציין כי עיתוי התפרצות הפרעת הפוסט טראומה עשוי להשתנות מאדם אחד לרעהו כאשר בעוד אצל אדם אחד התסמינים יכולים להופיע מיד לאחר החשיפה לאירוע הטראומטי, אצל אדם אחר הם יכולים להופיע בחלוף שנים רבות ממועד האירוע כאמור. חשוב לציין כי הופעה מאוחרת של התסמינים עלולה להוביל לקשיים בהוכחת קשר סיבתי בין תסמונת ה-PTSD ובין השירות הצבאי.

עורך הדין אלי סבן (צילום: נתי חדד)
עורך הדין אלי סבן (צילום: נתי חדד)

כיצד לקבל הכרה בהפרעת פוסט טראומה עקב שירות צבאי?
לצורך קבלת הכרה בפוסט טראומה על ידי משרד הביטחון, המבקש צריך להגיש תביעה להכרה בנכות למשרד הביטחון. כדי לקבל את הכרת משרד הביטחון כאמור, הנפגע יצטרך להוכיח כי הוא סובל מהפרעת פוסט טראומה באמצעות חוות דעת של מומחה רפואי ומסמכים רפואיים רלבנטיים. יתרה מזאת, נדבך נוסף שנדרש להוכיח לצורך קבלת הכרה של משרד הביטחון בנכות, הוא קיומו של קשר סיבתי בין הפרעת הפוסט טראומה ובין חשיפה לאירוע מסכן חיים במסגרת השירות הצבאי.

חשוב לציין כי תביעה נגד משרד הביטחון מתיישנת תוך שלוש שנים ממועד סיום השירות הצבאי ולכן כדי לשמור על הזכויות רצוי מאוד להגישה במהלך תקופה זו.

מהם התנאים להכרה בתסמונת פוסט טראומה?
כדי לקבל את הכרת משרד הביטחון בהפרעת פוסט טראומה, המבקש יידרש להוכיח שהוא אובחן כסובל מתסמונת פוסט טראומה או שהוא מתמודד עם סימפטומים פוסט טראומטיים. יתרה מזאת, הנפגע יצטרך להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין הפרעת הפוסט טראומה ובין השירות הצבאי ותוך כך להראות כי אירועים במהלך השירות הם שהובילו להתפרצות תסמונת הפוסט טראומה.

בהמשך המבקש יופנה לבדיקת פסיכיאטר מומחה באגף שיקום נכים, שם הוא ייבדק ותיערך לו חוות דעת שתכלול בין היתר התייחסות לסוגיית הקשר הסיבתי שבין השירות הצבאי ובין הפרעת הפוסט טראומה.

מיצוי זכויות במשרד הביטחון בסיועו של עורך דין מקצועי
ההליך להגשת תביעה להכרה בנכות עקב פוסט טראומה עלול להיות מורכב וממושך ובמסגרתו הנפגע צריך להוכיח כי השירות הצבאי גרם לו להתפרצות הפרעת הפוסט טראומה. לפיכך, לפני הגשת תביעה להכרה בנכות בגין פוסט טראומה מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה, מיומן ומקצועי בהכנת והגשת תביעות הכרה בנכות לקצין התגמולים. קבלת ליווי משפטי מקצועי מעורך דין מיומן תגדיל משמעותית את הסיכוי לקבל הכרה בנכות ויסייע לנפגע למצות את זכויותיו באופן מיטבי.

עורך דין אלי סבן עוסק בייצוג חיילים, שוטרים ואנשי כוחות הביטחון כנגד משרד הביטחון. כמו כן עוסק בתביעות להכרת זכות לפי חוק הנכים, בייצוג בוועדות רפואיות ובהגדלת אחוזי נכות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשרד הביטחון LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.