סקר חדש שנערך לקראת יום השואה הבינלאומי מגלה פערים בחברה הישראלית בידיעת העובדות ההיסטוריות הקשורות בזיכרון השואה, כש־75% ממשתתפי הסקר הסכימו עם האמירה כי זיכרון השואה דועך.

הסקר, שבוצע לאחרונה על ידי מכון המחקר דיירקט פלוס והוזמן לקראת כנס משותף של המכון לדיפלומטיה בינלאומית על שם אבא אבן במרכז הבינתחומי, אוניברסיטת קייב והמרכז להנצחת השואה באבי יאר, ביקש לבדוק עד כמה אנחנו מכירים וזוכרים אירועים מכוננים בשואה שהתרחשו על ידי הנאצים. אחד מהם הוא הטבח בבאבי יאר בספטמבר 1941, שבו נרצחו למעלה מ־30 אלף יהודי קייב, בירת אוקראינה.

רוב גדול של הנשאלים, 77%, מסכים עם האמירה כי זיכרון השואה דועך. לדבריהם, זה קורה בשל הזמן שחלף, העובדה שניצולי השואה הולכים ומתמעטים וכי זיכרון השואה אינו מונחל מספיק על ידי מערכת החינוך או שזוכה לשיטות הנגשה לא מתאימות. רק 23% חושבים שזיכרון השואה לא דועך.  

על פי הסקר, הידע ההיסטורי בתחום השואה אינו עובר היטב הלאה לדור הבא - 48% מהצעירים בגילי 18־29 לא יודעים באיזו תקופה היסטורית התרחש הטבח בבאבי יאר, ורק 33%  מהם ידעו לציין כי הוא התרחש במהלך מלחמת העולם השנייה.

סקר דומה שנערך לקראת הכנס האקדמי בקרב נשאלים באוקראינה באמצעות מכון קאנטר העלה כי 68% מהנשאלים מסכימים כי רצח העם שאירע בשואה נעלם ואף נשכח. זאת ועוד, רוב המשיבים הודו כי הזיכרון של הטבח בבאבי יאר לא מעניין מספיק את הדור הצעיר. 26% מהנשאלים בטוחים כי מרחק הזמן שעבר הוא שגורם לעלייה באנטישמיות וחוסר הסובלנות, ואילו 52% מהם בטוחים כי שיטות חינוך מתקדמות ומוזיאונים חדשניים יכולים לקרב יותר את הדור הצעיר לנושא.

נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית המשמש גם כיו"ר הוועדה המייעצת של המרכז להנצחת הטבח בבאבי יאר, אמר בעקבות תוצאות הסקר: "במציאות שבה זיכרון השואה מתרחק והאנטישמיות, על כל צורותיה, מרימה את ראשה נגד יהודים בעולם וכלפי מדינת ישראל, גובר הצורך המיידי לחזק את זיכרון השואה. מהסקר עולה כי עלינו למצוא את הדרכים הנכונות ביותר לעשות זאת באופן מותאם ונגיש לדור הצעיר. מרכז ההנצחה בבאבי יאר קם כדי לעשות בדיוק את זה: להזכיר, לחנך, לקיים דיאלוג עם העבר כדי להשפיע על ההווה והעתיד, באופן מונגש לכל אדם״.  

רון פרושאור, ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה במרכז הבינתחומי הרצליה, שגם פעל כמנכ"ל משרד החוץ להכרזת יום השואה הבינלאומי בידי העצרת הכללית של האו"ם, אמר כי הנצחת זיכרון השואה והנחלת הלקחים שלה לדורות הבאים הן אתגר לא פשוט בימים רגילים, אך בשנה האחרונה, בימי קורונה, אפילו סבוך עוד יותר. "ללא מסעות לפולין או מפגשים עם שורדי שואה, אנו נתקלים בקשיים לתווך את מאורעות השואה לקהלים רחבים", הוסיף פרושאור.