לאחר 67 שנה, הוסרו היום הגדרות מסביב לבית ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב 93 בתל אביב, וגן ההסתדרות נפתח לשימוש הציבור הרחב. הפרויקט נעשה בשיתוף עם עיריית תל אביב-יפו ובביצוע של האגף לשיפור פני העיר בעירייה. טקס פתיחת הגן נערך במתכונת מצומצמת, בהתאם להנחיות התו הסגול והשתתפו בו בין היתר, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, ויו"ר נעמת חגית פאר. 

ההסתדרות גאה להציג: נא לדרוך על הדשא

גן ההסתדרות הצמוד לבית הוועד הפועל והוא מהווה חלק ממתחם היסטורי לשימור מחמיר. את הגן הציבורי תכננה אדריכלית הנוף חוי ליבנה ממשרד 1:1 אדריכלות נוף ועיצוב אורבני, בשיתוף עם האדריכל האחראי צחי אסא. לדבריה, "שני דברים עקרוניים הנחו אותנו בתכנון הגן: האחד, שמירה על הדימוי של מדשאה גדולה בחזית המבנה ההיסטורי. והשני, הפיכת הגן למקום מזמין ושימושי. לייצר בתוך המרחב של הדשא, נקודות שיאפשרו שהייה ופעילות. כמובן, העיקר הוא החיבור לרחוב". בית הוועד הפועל נחנך בחודש יולי 1953 והמדשאה הוקמה בזמנו על ידי אדריכל הגנים יצחק קוטנר, ממקימי ארגון הגננים בישראל. יואל ברנדויין, כיום בן 90 פלוס, עבד אז כגנן בהקמת המדשאה, ולאחר מכן שימש כגנן ההסתדרות במשך כ-40 שנה.

גן ההסתדרות החדש (צילום: עיריית תל אביב-יפו)
גן ההסתדרות החדש (צילום: עיריית תל אביב-יפו)

בגן הציבורי הוקם "שביל תנועות הנוער", שיהווה זירת פעילות לתנועות הנוער השונות, והוא כולל פינות מורשת על ההסתדרות, בליווי איורים של המעצבת נופר צרפתי. "אנו נמצאים היום ברגע היסטורי. בתוך כל הקורונה והכאוס המטורף מסביבנו, ביום הזיכרון ליצחק רבין, בתוך פילוג בעם, שיסוי של מגזרים אחד בשני, אנחנו מביאים מסר של אחדות והתחלה חדשה", ציין בטקס יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, והוסיף: "היום אנו מעניקים לתושבי מדינת ישראל, לתושבי ת"א-יפו, לחברי ההסתדרות, לכולם, את גן ההסתדרות".

ארנון בר-דוד, חגית פאר ורון חולדאי (צילום: דוברות ההסתדרות)
ארנון בר-דוד, חגית פאר ורון חולדאי (צילום: דוברות ההסתדרות)

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי ציין כי "ב-20 השנים האחרונות המוטו של עיריית תל אביב-יפו, הוא לאפשר מעבר, המשכיות, לפתוח מרחבים ציבוריים בכל הרמות", והוסיף: "התוצאה היא גן חדש לשימוש הציבור שיעשה טוב להסתדרות, לתושבי העיר, לכולם". בנוסף לו, נאמה גם יו"ר נעמת, חגית פאר שאמרה: "אחרי כ-70 שנה סוף סוף נפלו החומות, והחלום של יו"ר ההסתדרות הפך למציאות - הבית של העובדות והעובדים בישראל הפך להיות הבית של כולם".