עשרות הגיעו היום (ראשון) לבית העלמין ברחובות ללוות בדרכו האחרונה את השחקן והבמאי האגדי, יהודה בארקן, שנפטר מקורונה. בין המלווים - בני משפחה, חברים והשחקנים טוביה צפיר וניצה שאול. רעייתו אילנה ספדה לו: "מבקשת שכל אחד יספוג משהו מהנשמה הענקית של יהודה. בואו נשתדל לאחד ולהתאחד באהבת חינם. חיית חיים שלמים, נגעת בלבבות. נוח על משכבך אהוב ליבי, אנחנו לא ניפרד לעולם".

בנו של יהודה בארקן מקריא דברי פרידה מהנכדים. (צילום: אלוני מור)

כאמור, השחקן בן ה-75 התגלה לפני מספר שבועות כחיובי לנגיף הקורונה ופונה למלונית בירושלים. במהלך יום כיפור האחרון, לאחר שחש ברע, הובהל לטיפול נמרץ בבית החולים "הדסה" בירושלים. ההודעה על מותו התגלגלה כבר באותו היום, אך לבקשת המשפחה, הידיעה יצאה באופן רשמי במוצאי השבת. 

"יצא לי להיפרד מאבא בשעות האחרונות ולהחזיק לו את היד אבל הילדים שלי לא הספיקו להיפרד ממנו", אמר עידן, בנו של יהודה והקריא דברי פרידה של הנכדים: "בבקשה תבוא לבקר אותי בחלום, סבא שלי - תישאר קרוב תמיד".


הלוויתו של יהודה בארקן (צילום: אלוני מור)
הלוויתו של יהודה בארקן (צילום: אלוני מור)


טוביה צפיר אמר עם הגעתו לבית העלמין: "אנחנו חבורה מגובשת משנות ה-70'. היינו כמה חברים שנפגשים מידי ערב לאחר ההופעה. לצערנו אנחנו מתחילים להיפרד. יהודה היה כוכב גדול, דמות שהערצנו ודמות לחיקוי. הוא היה אז ברד פיט הישראלי. תמיד אזכור את שמחת החיים וחוש ההומור שלו. אדם מלא בחיים ואוהב לצחוק".

יעקב מנדל, יו"ר ארגון האומנים: "כל חבריך האומנים אהבו אותך. אתה איחדת את העם דרך היצירה שלך, דרך התרבות שלך. באמ"י אנחנו עושים את המנהג שהיה נהוג במחיאות כפיים, כולם מוחאים כפיים בהתרגשות".

מוחאים ליהודה בארקן כפיים. (צילום: אלוני מור)

הבת של ברקן, הודיה: "אבא, לא תיארתי לעצמי שזה יהיה כל כך מהר. הגעתי למחלקת הקורונה, שכבת שם חסר אונים. היית שחקן אדיר ובן אדם מדהים. מעבר לאבא טוב היית בן אדם. לא הערכתי אותך מספיק". הבן רועי הוסיף: "אבא, אתה באוח שזו לא מתיחה? שאתה מסתכל עלינו מהצד ועוד מעט תצא? אהיה חזק בשביל המשפחה. כל כך אוהב אותך ומעריץ אותך". 

הרב ישראל לאו אמר בהלוויה כי "מי שהכיר את יהודה, מי לא הכיר אותו? כל מי שנהנה ממנו, יכול להעיד שזה איש שהעולם הבא תפור למידותיו. משמח אנשים ומשכין שלום ביניהם". עוד הוסיף: "יהודה זן נדיר בעולם בכלל ובעולם התיאטרון, הקולנוע והרדיו. תמיד הצחיק אנשים ועשה שלום ביניהם. יהודה יהיה דוגמא ומופת".

הרב לאו בהלווייתו של יהודה בארקן (צילום: אלוני מור)
הרב לאו בהלווייתו של יהודה בארקן (צילום: אלוני מור)


"גם כשהיית שקוע בחובות ודרי רחוב היו מבקשים עזרה, לא יכולת להגיד לא. היית הולך למגירה ונותן משהו גם כשלא היה לך.
תודה על הזכות שהייתה לי לעבוד ולהכיר אותך", אמר אפי עג'מי. 

בארקן היה שחקן קולנוע מיתולוגי, כשהקריירה הקולנועית שלו טיפסה כבר בשנות ה-70, כשכיכב בתפקיד הראשי בסרט "לופו", שם גילם בגיל 25 בלבד דמות של איש מבוגר. בהמשך, כיכב בסרטי הבורקס "צ'ארלי וחצי", "חגיגה בסנוקר", "אבא גנוב", "שתי דפוקת לב", "לופו בניו יורק", "בוא נפוצץ מיליון", "מיליונר בצרות" ו"קומפוט נעליים". הסרט האחרון בו כיכב היה "אהבה בשלייקס" שיצא בשנה שעברה ובו כיכב לצד השחקנית ניצה שאול. בתקופה האחרונה עבד על פרויקט חדש לצד הזמר דורון מירן (כך מירן פרסם בעמוד האינסטגרם שלו) והעביר הרצאות ושיעורי תורה בהתנדבות בזמן הקורונה. 

הוא נולד בנתניה וכבר בגיל צעיר החל לעסקות באמנות. הוא למד מוזיקה בבית הספר לג'אז על שם הרמן קוסלה. את שירותו הצבאי עשה בלהקת פיקוד צפון ועם שחרורו מהצבא  שיחק לראשונה בסרט "הוא הלך בשדות". בסוף שנות ה-60 הצטרף ללהקת "פיקוד דיזנגוף" שהתבססה על אופי הלהקות הצבאיות, שם בלט קולו בשיר "ז'אק אבוטבול".

בתחילת שנות ה-70 הנחה והעלה מופעי בידור רבים והגיש את "פינת המתיחה הקטנה" בתכניתו של גדי ליבנה בגלי צה"ל ("חמים וטעים"). הפינה זכתה לפופולאריות רבה והיוותה את הבסיס לסרטי המתיחות שבארקן ביים ויצר בשנות ה-70, ה-80 וה-90 ונחשב למזוהה ביותר עם הז'אנר ששטף את בתי הקולנוע באותן שנים.

הלוויתו של יהודה בארקן (צילום: אלוני מור)
הלוויתו של יהודה בארקן (צילום: אלוני מור)

בארקן, שנחשב לסמל בשנות ה-70 ולאחד הבוהמיינים הידועים והאהובים, החל בשנות ה-90 תהליך של חזרה בתשובה ובשנים האחרונות שמו עלה לכותרות בעיקר עקב הסתבכויות של חובות והעלמות מס. 

עשרות מלווים את בארקן בדרכו האחרונה (צילום: אלוני מור)
עשרות מלווים את בארקן בדרכו האחרונה (צילום: אלוני מור)

יהודה ברקן (צילום: רפי דלויה)
יהודה ברקן (צילום: רפי דלויה)