"הבדידות היא הכי קשה": הסובלים ביותר ממשבר הקורונה הם הקשישים, המהווים גם בימים כתיקונם חלק מהאוכלוסייה החלשה. משרד הרווחה יצר עד כה קשר עם כ־100 אלף קשישים, ושליש מהם דיווחו על בדידות קשה. על רבים מהם נכפתה הבדידות באמצעות ההנחיות שנועדו לשמור עליהם מפני הידבקות.

במהלך הקיץ יזם משרד הרווחה את התוכנית "מגן זהב", שבמסגרתה מקבלים בהדרגה האזרחים הוותיקים המוכרים למחלקות הרווחה תמיכה מותאמת אישית - החל מסיוע כספי ובמזון ותרופות, ועד לתיקונים, רכישת מכשירי חשמל וסיוע בהוצאות המגורים.

דברי נתניהו בפתח קבינט הקורונה, קרדיט: לע"מ

במסגרת התוכנית שעליה הכריז השר איציק שמולי, ממפה המשרד את צורכי האזרחים הוותיקים המוכרים לרווחה המתגוררים בקהילה - אחד מכל חמישה קשישים בישראל - באמצעות שיחות טלפון אישיות, כדי להתאים מחדש חבילות סיוע אישיות לכל אחד מהם בתקופת המשבר החברתי והבריאותי של הקורונה.

קשישים (המצולמים אינם קשורים לכתבה) (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)
קשישים (המצולמים אינם קשורים לכתבה) (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)

כאמור, עד כה יצר המשרד קשר עם יותר מ־100 אלף אזרחים ותיקים, כשקהל היעד של התוכנית עומד על חצי מיליון הקשישים בישראל המוכרים לשירותי הרווחה. נתוני המיפוי הראשונים של מצוקותיהם הגיעו לידי "מעריב", והם מצביעים על תמונת מצב מטרידה במיוחד הנוגעת למחיר הנפשי שכבר גבו צעדי הריחוק החברתי מהאוכלוסייה הוותיקה הנזקקת בישראל.

המספרים הקשים

33% מהאזרחים הוותיקים שאליהם התקשרו מוקדנים של משרד הרווחה דיווחו על בדידות, ו־12.5% דיווחו שהם עריריים (אין להם בני משפחה מדרגה ראשונה באותה עיר כלל או שאין להם בני משפחה בכלל). 4% דיווחו על עריריות מוחלטת (אין קרובי משפחה, אין למי לפנות בשעת מצוקה). מהמיפוי עולה כי 21% דיווחו שאין ברשותם לחצן מצוקה, 10% ביקשו התערבות של איש מקצוע, 6.3% דיווחו על מחסור במזון, 1.7% ביקשו סיוע במשלוחי מזון שהוזמנו עצמאית, 3.4% דיווחו על מחסור בתרופות, ו־1.6% ביקשו סיוע בהסעה לטיפולים רפואיים. כמו כן, התקבלו בקשות נוספות העוסקות בתיקונים בבית, סיוע בטיפול בחיות מחמד, סיוע במקרים של מטפל סיעודי שנעדר ועוד.

השר שמולי התייחס לנתונים ואמר: "בתקופה הזו, יותר מתמיד, התפקיד של משרד הרווחה ושלי הוא ברור: לא להשאיר אף קשיש מאחור. 'מגן זהב' הוא המהלך הלאומי הגדול ביותר שנעשה אי פעם עבור האוכלוסייה המבוגרת בחירום, וביחד עם הרשויות המקומיות אנחנו מסתערים על המשימה כדי לענות על מחסורם ובדידותם של הקשישים המוחלשים ביותר".

איציק שמולי (צילום: אלוני מור)
איציק שמולי (צילום: אלוני מור)

במסגרת התאמת הסיוע הפרטני בתוכנית מגן זהב, מעביר משרד הרווחה סיוע בעלות של עד 4,000 שקל למשק בית ועד 3,000 שקל לאדם יחיד, כשבמקביל מותקנים אצל אזרחים ותיקים עריריים, ללא עלות, אלפי לחצני מצוקה וחיישני נפילה, בשיתוף עם עמותת יד שרה.

מדובר באנשים מעל גיל 75 וללא תמיכה משפחתית, אשר זכאים להתקנת לחצן מצוקה במסגרת התוכנית. בסוף כל יום מעביר מוקד משרד הרווחה את ממצאי שיחות מיפוי הצרכים והמצוקות של הקשישים לרשויות המקומיות, לקופות החולים ולביטוח הלאומי, ואלה יוצרים קשר עם האזרח הוותיק על מנת לתת מענה לצרכיו.

העלות הכוללת של התוכנית היא 130 מיליון שקל, שמתוכם 90 מיליון שקל הם מתקציב משרד הרווחה. עשרות מיליוני שקלים מועברים לרשות מחלקות הרווחה כתקציב גמיש המוקצה באמצעות מנגנון ייחודי ויעיל של הקרן לידידות, שמאפשר הענקת סיוע מהיר בהתאם לצורך - במזון, בציוד רפואי, בתרופות, בתיקונים חיוניים בבית, ברכישת מכשיר חשמלי, בהסעה לטיפול רפואי, ואף בסיוע למימון המגורים אם יש צורך.

שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כמו כן, המשרד פועל כדי לחבר למרכזי היום אלפי אזרחים ותיקים המרותקים לבתיהם - באמצעות התקנת מערכת "יוניפר" על מכשירי הטלוויזיה, לצורך הפגת בדידות. באמצעות המערכת יכולים האזרחים הוותיקים שיתחברו ליהנות מהרצאות, סדנאות, פעילות גופנית, שיחה עם צוות המרכז או עם עובדת סוציאלית ועוד.