המחאה נגד ראש הממשלה בבלפור ממשיכה לעורר סערה: ניצב ירון בארי, לשעבר ראש אגף התנועה, פרסם פוסט בו מתח ביקורת נוקבת לאחר שהשתתף בהפגנת מחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים. בשיחה עם רוני דניאל ואלון בן דוד בתוכנית הקבינט ב-103fm הגיב על הדברים הקשים שכתב, ולא חסך ביקורת מעמיתיו לשעבר במשטרה, בה שירת שנים רבות. 

אלון: גם הסופ"ש תפגין?
"גם במוצ"ש אני אסע לבלפור כן".

רוני: כתבת בפוסט שלך 'מבקשים להיות ראויים', למה התכוונת?
"אני פגשתי שם כפי שכתבתי את עם ישראל, אותי, אותך, את כולנו שמבקשים שנהיה ראויים לכל מה שעשינו פה, כל מה שקרבנו פה, שנהיה ראויים לזה ולא למציאות שנכפתה עלינו, שאנחנו חיים בעיקר בפלגנות בריבים .הכול זה או ימין או שמאל, או בעד או נגד".

סערה בכנסת בדיון העימותים בהפגנות בירושלים. צילום: ערוץהכנסת

אלון: אתה לא חוסך ביקורת על עמיתיך לשעבר במשטרה, 'ללא כל סיבה והתגרות', מה קרה?
"אני לא חושב שקרה במשטרה, אני בסך הכול תיארתי את מה שאני ראיתי במקום בו הייתי. זה היה באופן עקרוני בכיכר ללא קשר למה שקרה באלימות האחרת שלא הייתה בכיכר אלא בצעדה. מה שקרה שם, הייתה התערבות לא מובנת, לא במקום, לדעתי ללא כל סיבה. אף אחד לא הבין מה קרה פתאום שפשוט ככה נכנסו השוטרים. היה קשה לראות את זה, בעיקר אנשים עם ילדים".

רוני: אבל מה קרה שהשוטרים מתנהלים אחרת?
"לא יודע מה קרה, אני חושב שזו הייתה טעות בשיקול הדעת בעת הזו להכניס שוטרים פנימה, אני מבין בדיעבד שיש פסיקת בג"ץ בנושא רעש שצריך לכבד אותה, הנושא של רעש החל מ-21:30 בערב. מידת הפעלת הכוח במקרה הספציפי הזה לא הייתה ראויה. שאלו אותי חברים אחרי שפרסמתי את הפוסט, איך אתה הולך למקום האלים הזה, ואני חייב להגיד שלא מצאתי לא אנרכיסטים, ולא כאלה שניסו לחמם את האווירה. בדיוק ההפך, אני חושב שהייתה אווירה מצוינת, אני חושב שההתערבות בנקודת הזמן הזו הייתה לא נכונה, לא מידתית, וגרמה מהומה מיותרת".

רוני: החלטה של שוטר אחד או הנחיה מלמעלה? 'תוציאו את הידיים ותתחילו להרביץ'?
"אני מקווה ואני לא מאמין שיש הנחיות כאלה מלמעלה. אני חושב שהמשטרה נמצאת במציאות מאוד מורכבת בכלל ובטח בירושלים בהפגנות האלה. אני ראיתי כי הסתובבתי קודם, והסתכלתי על השוטרים, הלכתי ודיברתי איתם. בעיקר זיהיתי שוטרים מאוד עייפים בגלל פעילות מהסוג הזה, אני חושב שההפעלה שלהם נקודתית במקום הזה לא הייתה נכונה. אני ממש מקווה, באמת מקווה, שזה לא משהו שבא מלמעלה או רצון לייצר חיכוך".



אלון: את רוב שנותייך עשית בצבא אבל שרתת לא מעט שנים במשטרה בכמה תפקידים, כמה שנים שאין מפכ"ל ממונה. איך זה משפיע על התנהלות ופעילות המשטרה לדעתך?
"זה שהמשטרה כל כך הרבה זמן ללא מפכ"ל זה לא רק ללא מפכ"ל, זה ממלא מקום מפכ"ל, עם שרים שמתחלפים, עם אמירות קשות נגד המשטרה, ואף אחד לא מגן עליה כבר שנתיים. אני לא זוכר תקופה כזאת, זה משפיע. אני מדבר עם הרבה שוטרים וקצינים זה משפיע מלמעלה עד למטה לגמרי, בניגוד לצבא .שוטרים מכירים, מעורבים, יודעים ואני חושב שזה משפיע. אני מקווה שאין אף אחד שמנסה ליישר קו כלפי מעלה".

רוני: מה זאת אומרת משפיע? שוטר מבין פתאום שיש לו חירות לנהוג באלימות.
"לא זו ההשפעה, אבל שוטר למטה וקצין באמצע וקצינים למעלה מרגישים שהמערכת במשך הרבה מאוד שנים, לדעתי רק שנתיים עכשיו הם ללא מפכ"ל אבל כל כמה שנים יש את הסאגה, לא מקבלת גיבוי, מערכת מושמצת. מערכת שאין בעיה בעיקר מלמעלה להחטיף לה ולהעביר עליה ביקורת חסרת רסן. זה משפיע על ביטחון, על שייכות, על מסוגלות עצמית של השוטרים, האם זה גורם לשוטרים להתיר רסן? אני לא ראיתי שוטרים שהתירו רסן. בנקודה שאני ראיתי פשוט פעלו לא נכון ולא בזמן הנכון".

אלון: היית ראש אכ"א של המשטרה.
"4 שנים הייתי ראש אגף משאבי אנוש".

אלון: סיטואציה כלכלית במדינת ישראל, יש הזדמנות למשטרה להשביח את המשרתים בה?
"כן ואני חושב שהמשטרה עושה הרבה מאוד בשנים האחרונות כדי להביא עוד כוח אדם, ויותר איכותי למשטרה. אגיד משהו קשה, אני חושב שלא כולם במדינת ישראל רוצים משטרה חזקה".

ניצב ירון בארי (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
ניצב ירון בארי (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)


אלון: מתוך אינטרס של המנהיגות?
"לא יודע אם זה אינטרס ברור, אבל אני לא חושב, אתה מכיר את המערכות הביטחוניות. אני לא חושב שמישהו היה מעז להחזיק את הצבא בכאלה פערים, גם תקציבים ובטח בלי מפקד קבוע כל כך הרבה זמן. אגב, אני באמת מאמין והייתי בשתי המערכות אני חושב שחשיבות המשטרה לא פחותה מזו של הצבא, בטח במציאות הדי הזויה שאנחנו חיים בה".