אני אם לשלושה ילדים. בתי הבכורה בת ה־17 החלה להתנהג בצורה חסרת כל אחריות. היא פרצה את כל הגבולות, טוענת שאינה רוצה ללמוד בבית הספר, ברחה מהבית לשלושה ימים ומעדיפה להיות ערה בלילות ורדומה בימים. האם עלינו לתת לה להתרסק כדי ללמד אותה לצעוד בדרך טובה יותר? 
 
“בתור אב לילדים בגיל ההתבגרות, אקדים ואומר שאני מבין מצוקה של כל הורה באשר הוא. אין כל ספק, לגדל ילדים בגיל הזה זו משימה קשה. כל כך קשה עד שהרבה יותר נוח לי לדבר עלייך מאשר עליי, משום שאת כל מה שאעביר לך אני חייב להתחיל ליישם גם אצלי, ויפה שעה אחת קודם. הפסדת במלחמה לבתך. כל ניסיון שלך לשמור על כבודך במשחק הזה הוא פתטי. אדם שהפסיד במשחק יכול לעשות שני דברים: להודות בהפסד ולהסיק מסקנות או להתלהם ולצעוק. לתפיסתי, אם לא תכירי בהפסד תפסידי את הבת שלך.

אם הגעתם למצב שבו היא לקחה את הרגליים שלה וברחה מהבית בגיל 17, אז המשמעות היא שהילדה הזו שברה את כל הכלים שהיו בחוקי הבית ועשתה זאת במכוון. היא רצתה לעורר אתכם, להראות לכם שהיא כבר לא הילדה הקטנה של אמא ואבא, היא ישות אוטונומית. וגם אם תתרסקו חלילה, זה לא מעניין אותה. היא רוצה לנצח. אני מציע שתסבירו לה שמבחינתכם הכי חשוב שהיא תרגיש בטוחה ותודיע לכם לאן בדיוק היא הולכת. אם היא לא רוצה לעשות בגרויות, לא צריך. אל תנסו לחייב אותה ואל תתעקשו, אבל תבקשו ממנה שלפחות תסיים 12 שנות לימוד. תגידי לה שאלה הציפיות שלכם ושיותר מזה אתם לא רוצים כלום. ברגע שתבנו את הקשר מולה מחדש אני בטוח שתצליחו לראות תוצאות. היא תגיב מתוך מקום מאוזן יותר והתקשורת ביניכם תהיה ברורה יותר". 

 

יותר מעשור אני עוסקת בתחום האירועים ומייצרת הגדלת מעגלי לקוחות באופן לא קונבנציונלי. אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה וכדי להשתפר בתפקידי אני רוכשת קורסים וסדנאות במיטב כספי, אפילו רכשתי את הקורס שלך. למרות כל ההשקעה שביצעתי אני עדיין לא רואה את הפירות ומוצאת את עצמי בקשיים. איך אוכל לשנות את מצבי? 
 
“עושה רושם שאם לא תשני את אופן הפעולה של העסק שלך את תסבלי מאותן צרות של מתחרייך בתחום. כדאי שתשני את דרך ההסתכלות שלך על העסק ותייצרי בידול עסקי לעומת אחרים. במקום לקחת פרויקטים קצרים וחד־פעמיים, את יכולה להתמקד בפרויקטים שנתיים, למתג את עצמך ככזאת ולהעניק לבעלי עסקים חבילות מיוחדות. מהלך כזה יגרום לכך שתקבלי סכום קבוע כל חודש.

עלייך להבין שחוקי המשחק השתנו. את צריכה לנער מעצמך את הנורמות הישנות. כדי להתקדם ולהתפתח עלייך להביא עמך פתרונות אחרים, שיוצרים מהות שונה לחלוטין לעסק שלך בכל תחום, אפילו באופן הגבייה, כדי שלא תמצאי את עצמך בחיפוש אחר הכסף שלך אצל לקוחות”. 
נכנסתי למעגל האבטלה לאחר שנים ארוכות שבהן עבדתי בחברה גדולה. בשבועות הראשונים הכל היה בסדר, אבל ברגע שנרשמתי לקורס בלשכת התעסוקה נכנסתי לחרדה גדולה. התחלתי לסבול מלחצים לא ברורים והפסקתי לתפקד כראוי. הפכתי לשבר כלי ולצערי הרגשתי שזה מתחיל לפגוע בי פיזית, עד שאפילו התחלתי ליטול ציפרלקס. מה דעתך? 
 
“כדי להתמודד עם לחץ אנחנו חייבים להבין מה מפעיל אותו. לתמלל את כל האירועים שקרו לפני שנכנסנו להתקף חרדה. אם לא יהיה עיבוד רגשי של מה שהוביל אותנו למצב זה, לא נוכל לצאת ממנו ונישאר תקועים בתוך מבוך ללא מוצא. רבים אומרים שפחד הוא זיכרון של כאב וכנראה שזה מה שקרה לך: עמדת מול הפחד ונזכרת בהליך לימודי שעברת. זו יכולה להיות מורה שאמרה לך משהו לא במקום, הורים שלא פרגנו לך, או חברה שלמדה איתך למבחן ואמרה לך משהו קטן שישב לך בתודעה עד עכשיו.

לתפיסתי, את חייבת חוויית לימודים טובה יותר, שתתקן את מה שחווית בלשכת התעסוקה. הייתי ממליץ אפילו על לימודי אימון. מניסיוני אני יודע שזו תהיה עבורך חוויית לימודים טובה. זה יעשה לך טוב להיות בסביבה אנושית ותומכת, ואם תמצאי את עצמך עוסקת בתחום בהמשך אז מה טוב. מעבר לזה אין מה להילחץ, את מקבלת עזרה תרופתית שתעזור לך להתמודד עם המצב”.
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM