כשאיום הסגר עדיין מרחף מעל ראשינו, בחרנו לשמור על מידת אופטימיות ולתכנן איתכם את סוף השבוע של ראש השנה. החג, שפותח את פסטיבל חגי תשרי, הוא הזדמנות נהדרת לא רק להתפלל שקשיי השנה החולפת יסתיימו, אלא גם לחגוג את נפלאות הטבע הישראלי. על אף הקורונה, אתרי התיירות ברחבי הארץ מציעים שלל אירועים באווירה חגיגית לכל הגילים. הנה מקבץ מהאירועים שיעזרו לכם לשכוח מעט מהשגרה.

ראש השנה בבריכה הגדולה

בשמורת טבע עינות צוקים ירחיבו את שעות הפעילות לכבוד ראש השנה, כך שהשמורה תהיה פתוחה עד השעה 18:00, והבריכה הגדולה תהיה פתוחה לרחצה עד השעה 17:00. המטיילים וחובבי הפיקניק יוכלו להיכנס לשמורה עם המשפחה וליהנות מבריכות מים לשכשוך וממקום מוצל לפיקניק. כמו כן, ייצאו הדרכות לשמורה החבויה בשעות: 10:00, 12:00 ו־14:00 (בהרשמה בלבד בתחנת המידע). המעוניינים יוכלו להצטרף לסיור טבע קצר בנאת המדבר ולשמוע את סיפורן של הנמלה האורגת וברקנית האשל, שחיות על שפת האגם הנמוך בעולם.
היכן: שמורת טבע עינות צוקים. מתי: שישי עד ראשון, 18־20 בספטמבר, בשעות 08:00־18:00. מחיר: 18־35 שקל, חינם למנויי “מטמון“.

שמורת טבע עיינות צוקים עין פשחה (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
שמורת טבע עיינות צוקים עין פשחה (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

ארץ זבת חלב ודבש

ראש השנה הוא חג הדבש ועם בוא השנה החדשה, המכוורות מדן ועד אילת מזמינות את המטיילים לקחת חלק בחוויה תיירותית, הכוללת פעילות מעשירה בנושא עולמן של הדבורים. הביקור - שיתקיים השנה על פי התו הסגול - יכלול ברוב המקרים מפגש עם דבוראים, צפייה בדבורים ובמלכת הדבורים דרך כוורות זכוכית, ביקור במכון רדיית דבש, סדנאות יצירה שונות ועוד.

אם אתם בצפון, תוכלו לבקר במכוורת גליל דן - מכוורת ותיקה שהוקמה בשנת 1935 על ידי חברי קיבוץ דן, מראשוני המתיישבים העבריים בעמק החולה. עם השנים התפתחה המכוורת וגדלה, וכיום היא כוללת כ־5,000 כוורות שמוצבות ברחבי הגליל, בין פרחי בר והנחלים הזורמים. גליל דן מתמחה במוצרי בריאות מהכוורת, שאותם תוכלו לרכוש בחנות "החווה" שמול קיבוץ דפנה.

אם אתם יורדים דרומה, תוכלו לעצור במכוורת פורת בעין יהב, בערבה התיכונה. שם מציעים סיור במכון הרדייה ובמוזיאון הדבורה, שבו מוצגים צילומי תקריב מעולם הדבורה, לצד כוורות שקופות. בחנות הבוטיק שבמקום תוכלו לרכוש דבש זני בטעמים שונים.
מרכז מבקרים של המכוורת פתוח בימים ראשון עד שישי. בשעות 09:00־16:00, בתיאום מראש. עלות סיור - 20 שקל. פרטים נוספים באתר מועצת הדבש: www.honey.org.il.

זוהר רודולף דבוראי מכוורת גליל (צילום: באדיבות מועצת הדבש)
זוהר רודולף דבוראי מכוורת גליל (צילום: באדיבות מועצת הדבש)

טיול בכליל לקראת ראש השנה

מורה הדרך יותם דהאן מזמין אתכם לטיול בלתי נשכח ביישוב כליל. ביישוב, השוכן בגבעות הגליל המערבי ומשקיף על הים התיכון, תשמעו על אורח החיים הכפרי והייחודי, ותפגשו יצרנים מקומיים. את הסיור מתחיל דהאן בביתה של חגית לידרור, המציגה טעימות מהמטבח הטבעוני, ממשיכים במפגש עם איש הדבורים והדבש טוביה דיקמן מ"צוף" לשיחה על עולמן של הדבורים ולטעימת דבש אורגני מופלא. לאחר מכן נכנסים לסטודיו ג׳רה, לסיור קצר, שכולל מפגש עם האומנית בתיה מרגלית. ולסיום מבקרים בבית אקולוגי ביישוב ושומעים על אורח החיים הירוק של יושביו. המעוניינים יוכלו גם להמשיך לארוחה דרוזית אותנטית במסעדת "נור" בכפר ג'וליס הסמוך.
מתי? יום שישי, 11 בספטמבר, בשעות 10:00־16:00. לבירורים ולהזמנות: 050־9235674, westgalil.org.il. מחיר: 165 שקל לאדם. תוספת של 80 שקל לאדם לארוחה ב”נור”.

מכוורת אופיר  (צילום: גלי שלו מלול)
מכוורת אופיר (צילום: גלי שלו מלול)

פסטיבל הדבש באלון הגליל

במכוורת אופיר שבאלון הגליל מזמינים את המטיילים לקחת חלק בחוויה מרתקת והיכרות עם חיי הדבורים. הפעילות תכלול סיור במכוורות, ובו הסבר על תפקידו של הדבוראי, צפייה בדבורים העמלות על הכנת הדבש בכוורות מזכוכית, לבישת חליפה מיוחדת והתנסות בחוויית הרדייה, טעימת דבש ויצירת נרות מדונג. לסיום, מכינים פיתות בטאבון ואוכלים אותן עם דבש. ההורים והמבוגרים בחבורה יוכלו לסכם את היום בטעימת יין ביקב יפתחאל הסמוך.
היכן: יקב יפתחאל, אלון הגליל. מתי: שבת, 12.9, בשעות 10:00־14:00. לבירורים ולהזמנות: 052־4641849, 052־4641850. פרטים נוספים באתר עמותת זמן גליל מערבי. מחיר: 45 שקל למשתתף מגיל שנתיים.

עין שמר (צילום: יח''צ)
עין שמר (צילום: יח''צ)

על חלוצים ודבש

מוזיאון חצר ראשונים בקיבוץ עין שמר יערוך את פסטיבל ראש השנה המסורתי בהתאם להנחיות התו הסגול. ביום ראשון, החל משעות הבוקר, המוזיאון ילבש חג ויציע פעילויות של יצירה והכנת איגרות שנה טובה כמו פעם, בסיומה תוכלו לשלוח אותן בדואר. כמו כן, תתקיים פעילות היכרות עם הדבש ותהליך הפקתו: ספארי דבורים, מבנה גוף הדבורה והסיבה לעקיצתה, תהליך הפקת הדבש וטעימות של דבש לסוגיו. בנוסף, ייערך סיור חווייתי במוזיאון בנושא ראשית הקיבוץ, הפעלת חלוצים - תוך לבישת בגדי חלוצים והתנסות בעבודות של פעם, אפיית לחמניות שמרים בתנור הלבנים ההיסטורי, סיור בעגלה רתומה לטרקטור ועוד.
מתי: יום ראשון, 20 בספטמבר. משך הפעילות: כשלוש שעות. מחיר: 38־46 שקל. יש להזמין כרטיסים לסיורים באתר האינטרנט courtyard.co.il.

הר גריזים (צילום: אילן כוהן, רשות הטבע והגנים)
הר גריזים (צילום: אילן כוהן, רשות הטבע והגנים)

ערב ראש השנה השומרוני

בערב ראש השנה השומרוני אתר הר גריזים בשיתוף תיירות שומרון יערכו סיור באתר הר גריזים עם מנהל האתר ונציג הקהילה השומרונית. הסיור יעבור בין מספר נקודות המקודשות לעדה השומרונית, ויכלול הסברים על המסורות שנקשרו להר וגם הצצה למתחם המקודש. משם ימשיך הסיור אל השכונה השומרונית. שם תוכלו לשמוע על מנהגי ראש החודש השביעי על פי מסורת השומרונים, הוא ראש השנה השומרוני, תצפו בהכנות לחג ובלבוש המסורתי של אנשי השכונה.
משך הסיור: כשלוש שעות - הסיור מתאים למיטיבי לכת. היכן: אתר הר גריזים. מתי: שישי, 16 באוקטובר, בשעות 14:00־11:00. בהרשמה מראש. מחיר רגיל: 22 שקל, מחיר למנוי: 19 שקל. פרטים ומידע נוסף ניתן לקבל בטלפון: 050־2246747.

נחל כזיב - צילמה  (צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע)
נחל כזיב - צילמה (צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע)

מהמבצר למעיין

במהלך החג תוציא החברה להגנת הטבע טיול לחובבי לכת ומים בני 15 ומעלה - טיול לאורכו של הנחל האהוב בגליל המערבי, נחל כזיב. את הטיול מתחילים באזור מצפה הילה, שם נפרדים מהרכבים ויוצאים רגלית אל מבצר מונפור, לסיור בין השרידים ואל תצפית מרהיבה על הנחל. מהתצפית שוב יוצאים לדרך, במגמת ירידה, אל אפיק נחל כזיב. הסיור לאורך הנחל משלב הליכה נוחה בין עצי דולב ולאורך (ולעתים גם בתוך) בריכות מים צלולות וקרירות. את הסיור תדריך שרה רוטנברג.
נקודת המפגש: חניון מצפה הילה. אורך המסלול: כ־9 קילומטר הליכה. מתי: 20 בספטמבר, בשעה 11:00. סיום משוער: 19:00. מחיר: 58־65 שקל.