בשבוע שעבר התחלנו לספר לכם על אילת, בירת התיירות הישראלית, שכבר עמוסה בנופשים מכל הארץ. העיר הדרומית, שמתהדרת בים האדום - פנינת טבע אמיתית והמוקד התיירותי הכי חשוב באזור, מציעה למטיילים הרבה יותר מסתם חופשת בטן־גב. הבעיה היא שלא כולם יודעים את זה. הרי אם אומר לכם שאילת היא יעד אולטימטיבי לחופשה המשלבת תרבות ויין, רבים מכם ירימו גבה. אך למען האמת, העיר טומנת בחובה אוצרות תרבות רבים, חלקם הגדול עדיין לא נגלה לעין התייר הישראלי. 

הדרך האולטימטיבית להכיר את סצינת האומנות המקומית היא לצאת לסיור אומנות שמעבירה יעל לרנר בכל יום שלישי. מכיוון שזאת התקופה החמה בעיר, יוצאים לסיור במיניבוס ממוזג. מתחילים במוזיאון וגלריית אילת, לטעימה קלה מאומנות ממוסדת, ואז יוצאים למסע בעקבות אומנים מקומיים ומבטיחים. בין היתר הסיור עוצר בבית פיליפ מוריי - מהוותיקים במבני אילת, שפועל מ־1957. המבנה שימש לאורך השנים כהיכל מוזיקה ותיאטרון. לאחרונה המקום שופץ, וכעת מתקיימת בו תערוכה של נבו אפק, בחור צעיר בעל לקות ראייה, שנמצא על הרצף האוטיסטי. נבו הוא דוגמה לאומן שמצליח למרות כל הקשיים. את האומנות שלו הוא יוצר בדייקנות וברגישות, והמתבונן בה לא יכול לדעת שמאחוריה עומד אדם עם סיפור חיים לא פשוט בכלל.

אפק, שנמצא בתחילת שנות ה־20 לחייו, הוא תושב אילת. הוא נולד כתינוק בריא, אחד משלישייה. בגיל שנתיים אובחן על הרצף האוטיסטי, ובגיל 12 החל לסבול מלקות ראייה שהחמירה והותירה אותו כמעט ללא יכולת ראייה כלל. את היצירות המרהיבות שלו הוא יוצר בתשוקה ובתמיכת כל בני המשפחה. נבו זוכה להצלחה גדולה, ותערוכותיו נודדות על פני הגלובוס. בסיור נחשפים לסיפור המרגש של אפק, צופים בסרט קצר על חייו, רואים את היצירות שלו שמקשטות את הגלריה, ולעתים אף זוכים למפגש עם האומן עצמו.

משם הסיור עובר אל הצייר אמיר אלקיים, שלא במקרה הוא גם המנטור של נבו. אותו תפגשו ב"מוזיאון הבית" שלו. אלקיים, מוותיקי אומני העיר, מציג את עבודותיו בביתו שכבר מזמן הפך למוזיאון חי ונושם. אמיר יוצר אומנות כמעט מכל דבר שעובר תחת ידיו. כבר בכניסה לבית שלו ניתן לראות חלק מהיצירות שכוללות עבודות פסיפס, פסלים וציורים. אמיר הוא יוצר עכשווי, שמושפע ממה שקורה בארץ ובעולם. כמה מהיצירות שלו מרוכזות בתערוכה חדשה המתייחסת לנגיף הקורונה. במפגש עם האומן תוכלו לשמוע את סיפור חייו המרתק, החל מהילדות במרוקו, דרך הרפתקאותיו בים ועד התשוקה שלו לאומנות.

את הסיור המקסים מסיימים ב"יינות אילת", שם אדם לס, בנו של הבעלים ערן, מציג את ציוריו. הסיור מתקיים בכל יום שלישי בשעות 9:00־12:30. הסיור חינמי, בהרשמה מראש: 08־6340754.

יין, תיאטרון ואוכל

מי שצפו בהצגות תיאטרון פרינג' כבר יודעים שכדי ליהנות מתרבות לא חייבים לשבת חנוטים בכיסאות הצפופים של התיאטראות הגדולים. ועכשיו, נסו לדמיין שאתם יושבים על הבר, כשלפתע מתרחשת לפניכם סצינה שנראית כאילו היא לקוחה מסרט, וממנה אתם לא יכולים להתיק את העיניים. הסצינה הזאת, שמשלבת תשוקה וריב אוהבים, היא חלק מהצגת תיאטרון שמעלה בימים אלה תיאטרון אלעד ב"יינות אילת" - חנות־בר יין. ההצגה "IT MUST BE LOVE" היא חוויה יוצאת מהכלל, שמצליחה לשלב תיאטרון, מוזיקה ויין, והכי חשוב - הקהל הוא חלק בלתי נפרד מהתפאורה. ולא, לא חובה לקחת חלק בהצגה, עצם הישיבה בקהל מעצימה את המחזה.

תיאטרון הפרינג' באילת (צילום: מיטל שרעבי)
תיאטרון הפרינג' באילת (צילום: מיטל שרעבי)

תיאטרון אלעד מורכב משחקנים ויוצרים שעזבו קריירות מצליחות במרכז ועברו לחבל אילת, מתוך תחושת שליחות ורצון ליצור מרכז תרבותי חדש. בין השחקנים תמצאו שמות כמו: אורי בלופרב, יואב דונט, דנה יצחקי, גיא כהן שלו, נילי רוגל.

המופע הקרוב: 27.8. מחיר: 79 שקל, כולל כוס יין. ההצגה מתקיימת ב"יינות אילת" – בר יין מעוצב עם שלל יצירות אומנות ואוכל נהדר. בימים שבהם אין הופעה יש במקום ארוחת טעימות מצוינת עם גבינות ושאר נשנושים, במחיר של 160 שקל לאדם. "יינות אילת" - הבורסקאי 17, אזור התעשייה אילת.

מהפכת ההמבורגר

אם מתחשק לכם ארוחה מושחתת, רגע לפני שאתם עוזבים את העיר, כדאי שתעצרו במסעדת "לוויתן". המסעדה נפתחה לפני כחמש שנים, וזכתה לביקורות מהללות בזכות התפריט המוקפד. בעקבות משבר הקורונה החליטו קברניטי המסעדה ליאור רפאל וענבר שפירא לחשב מסלול מחדש, ואת המסעדה שהציעה תפריט מתוחכם ויוקרתי הפכו להמבורגרייה.

''המבורגר בלוויתן'' (צילום: מיטל שרעבי)
''המבורגר בלוויתן'' (צילום: מיטל שרעבי)

מסעדת "המבורגר בלוויתן" מבוססת על ההמבורגרים שממילא כיכבו בתפריט המקורי של המסעדה. כעת התפריט כולל כשישה סוגי המבורגר מושחתים, תוספות ומגוון קינוחים.

הים 6, אילת. טלפון: 08־9209393.

חאן מדבריא

אם אתם רוצים לשבור לגמרי את חוויית המלון־בריכה־ים, תוכלו לבחור בחוויית לינה מעט שונה. לאחרונה נפתח באילת מתחם גלמפינג חדש, שיושב על שטח ששייך לחוות הגמלים - במורד נחל שלמה, במרחק של כעשר דקות נסיעה מלב העיר ודקות ספורות מהחופים הדרומיים. כרגע המתחם כולל 13 אוהלים, 11 מהם מכילים עד ארבעה אנשים, ועוד שניים משפחתיים של עד שמונה אנשים. כל האוהלים ממוזגים, ולכל המתחם יש מטבח, מנגלים, פינות רגיעה, מקלחת ושירותים משותפים, אינטרנט אלחוטי ומזנון. כמו כן ניתן לבוא ולהקים אוהל עצמאי בשטח המתחם ולשכור מזגן וכל מה שעוד צריך. זוהי חוויה שונה לגמרי, שמתאימה למי שרוצה להתחבר לטבע וליהנות מהאווירה המדברית הרגועה, לשלב פעילות אתגרית או לצאת לטיול בשטח.

חאן מדבריא (צילום: מיטל שרעבי)
חאן מדבריא (צילום: מיטל שרעבי)

מחירים: אוהל של ארבעה אנשים - 450־550 שקל ללילה, אוהל של שמונה אנשים - 700־800 שקל ללילה. מצעים - 100־150 שקל לאוהל. קמפינג - 50 שקל ללילה לאדם. ארוחות בוקר - 65 שקל לאדם, הכל מגיע ארוז בהתאם לנוהלי הקורונה. כל מי שישן במתחם האוהלים ייהנה מ־25% הנחה לפעילויות של חוות הגמלים. טלפון: 053־7395354.