חג שבועות התמזג השנה עם סוף השבוע, ועבורנו מדובר בשמחה כפולה. אומנם חלקנו עדיין בפוסט־טראומה מהקורונה, אך זה לא אומר שנוותר על ההזדמנות לצאת מגבולות הגזרה וליהנות מארץ זבת חלב שלנו. החג האביבי, חג המים, יזמין רבים מהמטיילים לבלות את הסופ"ש במעיינות הקרירים ובנחלים. אם אתם חוששים מעומסים במוקדי המים, הנה כמה המלצות על פעילויות שבועות לכל המשפחה.

להתאהב בטבע

שבועות הוא יותר מהזדמנות לאכול עוגות גבינה, ולמעשה אין דרך טובה יותר לחגוג את חג האסיף מבילוי בלב שטח חקלאי. בגליל המערבי, לא הרחק מקיבוץ מצובה, מחכה לכם קטיף "להתאהב בטבע". הקטיף, שמתאים לכל המשפחה, כולל הסבר קצר על אופן הגידול של פירות, אופן ההדברה שלהם ומהי הדברה ביולוגית. אחרי ההסבר תוכל כל משפחה להתחיל במלאכת הקטיף, כשבשטח גדלים כעת פיטנגו, תות שדה, תותי עץ, ואם לא ייגמר - גם שסק עסיסי. אחרי שתמלאו את הבטן ותצבעו את ידיכם בעסיס אדום מתותי העץ, תוכלו להתרווח באחת מפינות הישיבה, להתנדנד בערסל, לשתות משהו חם ואפילו להאכיל את החיות שבפינת החי.

מתי: בימי שבת, בשעות 09:00־13:00. מחיר: 30 שקל מגיל 3, לקטיף ואכילה במקום. לפרטים והרשמה מראש: 052-5156139.

קטיף להתאהב בטבע (צילום: להתאהב בטבע)
קטיף להתאהב בטבע (צילום: להתאהב בטבע)

סודות תל אשקלון

מדשאות, פינות מוצלות וחוף ים מדהים הם לא הדבר היחיד שיחכה לכם במהלך החג בגן לאומי תל אשקלון. בגן תוכלו לקחת חלק בפעילות מרתקת ולגלות את סודות העיר העתיקה. במשחק חידות ומשימות מאתגרות תצטרכו לפתור חידות, להצליח לפתוח מנעולים ותיבות ברחבי הגן, למשוך חבלים ולמשש חפצים, וכל זה הוא רק חלק מהחוויה. את המשחק, שאורך כשעה וחצי, תוכלו לבצע בעזרת ערכת משחק שכוללת מפה, חידות ומפתחות.

מתי: בכל ימות השבוע, בשעות פעילות האתר. את ערכת המשחק, שמתאימה לעד חמישה משתתפים, ניתן לקנות במחיר סמלי (15 שקל) במרכז השירות למטייל שבמרכז הגן.

סודות תל אשקלון (צילום: אדר סטולרו מליחי, רשות הטבע והגנים.)
סודות תל אשקלון (צילום: אדר סטולרו מליחי, רשות הטבע והגנים.)

בלילות של ירח מלא

נחל חווארים הדרומי מזמין אתכם לצאת להרפתקת לילה קסומה. למה בלילה? כי בלילות ירח מלא, עקב החזר האור מהקרקע הבהירה שמצויה לאורך רוב המסלול, הטיול הופך ליוצא דופן ומרשים ביופיו. בתחילתו של המסלול תוכלו לראות בו סלעי צור וקירטון, כשבהמשך הנוף משתנה לסלעי חוואר שנתנו לנחל את שמו. כמו כן, בתחילת המסלול, מצפון לשביל, ניתן להיכנס לבור מים גדול שנחצב בתוך הסלע ושימש לאגירת מי גשמים בתקופה הביזנטית.

את המסלול מתחילים מזרחה במורד הנחל. לאחר שעוברים בשער הצור, השביל הכחול מתפצל לשביל אדום שמוביל דרומה, והוא מתאים למי שבוחר לטייל במסלול מעגלי. מעל פיצול השבילים תוכלו לראות את הגבעה הצהובה שמספקת נקודת תצפית על בקעת צין.

השביל הכחול, לעומתו, ממשיך לאחד היובלים של נחל חווארים, כשבמפגש עם ערוצו הראשי של הנחל מצטרף לשביל הכחול שביל המסומן ירוק. לאחר כחצי קילומטר השביל עולה מימין לערוץ כדי לעקוף קניון קטן שבו בחודשי החורף יש גב מים. המסלול מסתיים בחניון הסרפנטינות.

תיאור המסלול: באדיבות בית ספר שדה - שדה בוקר. נקודת התחלה: הקילומטר ה־128 בכביש 40, ממגרש החניה. נקודת סיום: חניון הסרפנטינות, מתחת למדרשת בן־גוריון. רמת קושי: קלה, אורך המסלול: כ־3 קילומטרים.

ירח בנחל חווארים (צילום: יובל גיא)
ירח בנחל חווארים (צילום: יובל גיא)

חגיגת טבע בנהריים

באתר "נהריים בגשר" שבעמק המעיינות יציינו את החג בפעילויות מיוחדות לכל המשפחה. בין הפעילויות השונות: חפש ת'סליק - משחק מרתק בשילוב כתבי חידה, שבו תוכלו לתת יד לחברי גשר ולחלץ את הנשקים מהסליקים הפזורים ברחבי האתר ולהגן על האזור בקרבות מלחמת העצמאות. תוכלו לחזור אחורה בזמן ולהשתתף בסדנת יצירה וסדנת תחפושות חלוציות בבית הילדים המשוחזר של קיבוץ גשר. נוסף לכך יוצע באתר סיור הכולל את "חוויית נהריים", סרט על המקום, ביקור בבונקר הלוחמים ומעבר בגדר המערכת.

מחיר: 29 שקלים למשתתף (מגיל 5). זמני הפתיחה: ימים חמישי־שישי (28.5־29.5) בשעות 10:00־14:00, יום שבת (30.5) בשעות 10:00־16:00. יש לרכוש כרטיסים באתר האינטרנט: www.naharayim.co.il

הרפתקאה בנהריים (צילום: חוויית נהריים)
הרפתקאה בנהריים (צילום: חוויית נהריים)

חג חלב ודבש

במרכז מבקרים דבורת התבור במושב שדמות דבורה יערכו סיורים בניחוח חלב ודבש ובהתאם להנחיות כמובן. הסיור, שיתקיים במהלך כל ימות החג, יכלול הסבר בשטח פתוח על הדבורים והדבש, ביקור במצפה הדבורים ובאולם שבו גדלות בנחת פקעות משי. במהלך הפעילות יוכלו הילדים לצבוע פרפר תלת־ממדי, יכינו שכמיית דבורה, נר דונג ויקבלו שלט לחדר. חובבי החיות יוכלו לסכם את הסיור בפינת החי ולהאכיל את חיות המשק והעזים הננסיות שבשטח. במהלך החג הסיור באתר יכלול גם נסיעה בטרקטור ועגלה לרפת.

תאריכי הפעילות: 28.5־30.5. סיורים מתקיימים בשעות: 10:00, 12:00 ו־14:00 בהרשמה מראש.

מחיר: 42 שקל למבוגר, 52 שקל לילד. לפרטים ותיאום ביקור: 04-6769598 ,050-5637645 ,www.dvorat-hatavor.co.il.  

דבורת התבור (צילום: דבורת התבור)
דבורת התבור (צילום: דבורת התבור)

קציר חיטים בעין שמר

מוזיאון חצר ראשונים מזמין את הציבור לחגוג את קציר החיטה. בין הפעילויות: יציאה לקציר חיטים בשדה ופעילות בטחנת הקמח מראשית המאה הקודמת; אפיית לחמניות בתנור לבנים; ביקור במוזיאון הטרקטורים והמיכון החקלאי; סיור בעגלה רתומה לטרקטור בשדות ובקיבוץ; פעילות יצירה והדרכות במוזיאון.

מתי: שבת, 30.5, בשעות 09:30־16:00 (סיורים מתוזמנים לפי שעות, הסיור האחרון ייצא ב־14:00). מחירים: 35־45 שקל. בהזמנה מראש דרך האתר: tinyurl.com/y9wdzxox.

טלפון לבירורים: 04-6374327.

קציר חיטים בעין שמר (צילום: מאוסף חצר ראשונים)
קציר חיטים בעין שמר (צילום: מאוסף חצר ראשונים)

קפיצה לאוסטרליה

גן גורו, גן החיות האוסטרלי שבעמק המעיינות, מזמין את המטיילים במהלך החג להגיע ולפגוש את "הביכורים" החדשים שהגיעו לעולם בשנה החולפת: גורי קנגורו שרק נולדו ועדיין מתחבאים בכיס אמם, גדיים צעירים ואפרוחים שרק בקעו מהביצים ומסתובבים ברחבי הפארק. כמו כן, הילדים מוזמנים להגיע בחולצות לבנות ולהצטלם עם בעלי החיים שלובשים לבן בכל השנה, כמו הוולבי אלבינו, קקדו אמברלה, טווסה לבנה ועוד. לכבוד החג תוכלו גם לרכוש ערכת פיקניק חגיגית לכל המשפחה.

מתי: 28.5־30.5. מחיר לערכת פיקניק: 50 שקל לאדם, בהזמנה באתר האינטרנט, מינימום יום לפני ההגעה: tic.li/9ydjeoz

גן גורו (צילום: אורן גבאי גולן)
גן גורו (צילום: אורן גבאי גולן)

חג המים בעמק המעיינות

פארק המעיינות שבעמק המעיינות מזמין משפחות להגיע לחג שבועות וליהנות ממשחק חדר בריחה מאתגר בטבע הפתוח, בין המעיינות המזמינים והשדות החקלאיים. אסקייפארק המעיינות מציע חוויית תוכן המתאימה לכל מי שמחפש בילוי מאתגר בחיק הטבע, מבלי לחשוש מהתקהלויות בשל הקורונה.

נוסף לכך תוכלו לרכוש בפארק ערכת פיקניק חגיגית להשלמת החוויה. את הפיקניק תוכלו לעשות ברחבי הפארק, בפינות חמד נסתרות שאליהן תוכלו להגיע בעזרת דיווש באופניים או באמצעות רכב חשמלי.

מחיר לערכת פיקניק: 50 שקל לאדם, בהזמנה באתר האינטרנט, מינימום יום לפני ההגעה: tic.li/QyGPomg

עמק המעיינות (צילום: ארז ביט)
עמק המעיינות (צילום: ארז ביט)

לבנדר במושב כנף

AZIZO, חוות הלבנדר שבגולן, מציעה מגוון פעילויות לקראת שבועות, שבמרכזה הפרח הסגול והיפהפה. בין הפעילויות שמוצעות בחווה: סיור מודרך והסבר על תהליכי הגידול, הייצור והפקת שמן הלבנדר; טיול בשדה הפורח; וביקור במרכז מבקרים של החווה.

מתי: בשעות 09:30־17:00, בתיאום מראש וללא תשלום.

מושב כנף, ב־waze "עזיזו לבנדר מהגולן". לפרטים: דן אסרף: 050-5871515, לילך אסרף: 050-5891515.