"תפקיד הגברת הראשונה, שאינו תפקיד נבחר, אינו כולל חובות רשמיות והגברת הראשונה אינה מקבלת שכר. עם זאת, מצופה מהגברת הראשונה לנכוח בכל האירועים הרשמיים כמארחת לצד הנשיא". אם תפתחו את הערך "הגברת הראשונה של ארצות הברית" בויקיפדיה, סביר להניח שתתקלו בפסקה הזו שנדמה כאילו קפאה בהיסטוריה ולא התעדכנה עם העולם החדש.

כשהגברת הראשונה (אבל ראשונה על אמת) של האומות המאוחדות, מרת'ה וושינגטון נכנסה לתפקיד אי שם בשנת 1789, היא ידעה שהעולם שייך לבעלה. היא צריכה לעמוד זקוף, לחייך חיוך רחב ויפה, לעמוד בצלו של בן זוגה שמנהל כרגע את העולם, ויותר מכל, לדאוג לא להפריע לו בעת מילוי תפקידו. מאז עברו 200 וקצת שנים, ארה"ב הספיקה כבר לבחור נשיא שחור, אחד אחר שנתפס בוגד באשתו ובאורח פלא, אפילו אחד שהיה פעם כוכב ריאליטי. ואילו הנשים הראשונות, הן כבר מזמן עברו לקדמת המצלמה והפכו לשם דבר בזכות עצמן. 

ג'קי קנדי, מישל אובמה וכן, גם מלאניה טראמפ הפכו לכוכבות של הדור החדש ויש שיגידו גם לגורו אופנה, כל אחת בתקופתה. הנשים הראשונות לא כפופות לקוד הלבוש המחמיר של בני זוגן הנשיאים ולכן כבר בטקס ההשבעה כל העולם מצפה בכיליון עיניים לראות מה תלבש הגברת הראשונה החדשה. היום יושבע ג'ו ביידן לנשיא ה-46 של ארצות הברית לאחר מסע בחירות מהסוערים והביזאריים שידעה המדינה מיום הקמתה, וספקולציות רבות כבר צצו בנוגע לבגדים שתלבש אשתו, ג'יל ביידן, ולראשונה בהיסטוריה גם של סגנית הנשיא, קאמלה האריס ביום ההשבעה. 

ג'קלין (ג'קי) קנדי בהשבעת הנשיא ג'ון אף. קנדי, 20 בינואר 1961
שמלת ההשבעה של ג'קי קנדי היוותה השראה לאורך העשור הבא, לאחר שבחרה באאוטפיט קלאסי בצבע תכלת פסטל עדין, בעיצובו של מעצב האופנה אולג קאסיני. הגברת הראשונה לבשה חצאית ומעיל בעל שני כפתורים גדולים, כובע תואם וכפפות בגובה המרפק - אקססורי שמאותו הרגע הפך טרנד דומיננטי. קנדי הגיעה נחושה להעביר מסר ברור: די לתלבושות המשעממות, ברוכים הבאים לעידן חדש של עוצמה נשית מלאת סטייל עדכני.

ג'קי קנדי עם בעלה ג'ון (צילום: Hulton Archive/gettyimages)
ג'קי קנדי עם בעלה ג'ון (צילום: Hulton Archive/gettyimages)

ליידי בירד ג׳ונסון בהשבעת הנשיא לינדון ג׳ונסון, 22 בנובמבר 1963
לייד בירד ג'ונסון (בתמונה: משמאל לנשיא המושבע) הפכה לגברת הראשונה לאחר רצח הנשיא קנדי, בזמן שהאומה האמריקאית הייתה שבורה ושסועה. לטקס השבעת בעלה הגיעה לבושה בשמלת סאטן בצבע צהוב בהיר, שעוצבה על ידי מעצב התלבושות התיאטרלי ג'ון מור. מטרת השמלה הייתה לסמל אופטימיות ולהעביר מסר של תקווה לעם.

ליידי בירד ג'ונסון עם בעלה לינדון (צילום: keystone/gettyimages)
ליידי בירד ג'ונסון עם בעלה לינדון (צילום: keystone/gettyimages)

רוזלין קרטר בהשבעת הנשיא ג׳ימי קרטר, 20 בינואר 1977
בשנות ה־70, כשהמיתון בארצות הברית גאה, הגברת הראשונה רוזלין קרטר נתפסה כאחת מהעם. לטקס ההשבעה היא לבשה שמלה של המעצבת מארי מאטיס, וזו לא הייתה הפעם הראשונה שבה לבשה אותה. כשבעלה נבחר לפני כן למושל ג'ורג'יה, היא לבשה את אותה שמלה בדיוק ובכך העבירה מסר: "כולנו שווים, אני אחת מכם".

רוזלין קרטר עם בעלה ג'ימי (צילום: Stringer/GettyImages)
רוזלין קרטר עם בעלה ג'ימי (צילום: Stringer/GettyImages)

ננסי רייגן בהשבעת הנשיא רונלד רייגן, 20 בינואר 1981
ננסי רייגן נתפסה כאישה ש"שולטת בבעלה" ונודעה גם כמי שמבזבזת כסף רב על פריטים לעיצוב הבית ועל בגדים. לטקס ההשבעה לבשה חליפה בצבע אדום בוהק, שעם השנים זכה לכינוי: "אדום ננסי רייגן". בנוסף, לנשף שנערך לאחר ההשבעה היא הגיעה בשמלה בשווי 22,500 דולר של המעצב ג'יימס גלנוס, שנודע במשפט: "אני מעוניין לעצב שמלות לסוג מסוים של נשים. ליתר דיוק, לנשים שיש להן כסף".

ננסי רייגן עם בעלה רונלד (צילום: AFP/Getty images)
ננסי רייגן עם בעלה רונלד (צילום: AFP/Getty images)

הילרי קלינטון בהשבעת הנשיא ביל קלינטון, 20 בינואר 1993
הילרי קלינטון לא הייתה ידועה בחוש סטייל מפותח במיוחד. לטקס השבעת בעלה הגיעה לבושה בחליפה פשוטה ועממית, הן בעיצובה והן בצבעיה, ולראשה כובע שגרם לרבים לגחך. לנשף לאחר ההשבעה לבשה שמלת תחרה סגולה, שעוצבה על ידי שרה פיליפס ונתפרה על ידי ברברה מטרה, מעצבת תלבושות. הצבע הסגול נועד לשדר ממלכתיות.

הילרי קלינטון עם בעלה ביל (צילום: TIMOTHY A. CLARY  Getty Images)
הילרי קלינטון עם בעלה ביל (צילום: TIMOTHY A. CLARY Getty Images)

מישל אובמה בהשבעת הנשיא ברק אובמה, 20 בינואר 2009
את חליפת ההשבעה של מישל אובמה עיצבה איזבל טולדו, מעצבת קובנית־אמריקאית שבזמנו אפילו לא הייתה בעלת אתר אינטרנט. את שמלת הנשף עיצב לה ג'ייסון וו בן ה־26, מעצב לא מוכר ממוצא אסייתי שעלה לכותרות בזכותה. אובמה טענה לא פעם כי מעולם לא הקדישה תשומת לב לבגדים שלבשה ביומיום, אך השתמשה באופנה כדי לחלוק כבוד למעצבים אמריקאים ולתת דחיפה לצעירים מבטיחים ללא הבדלי דת, גזע ומין.

מישל אובמה ובעלה ברק (צילום: TIMOTHY A. CLARY.GettyImages)
מישל אובמה ובעלה ברק (צילום: TIMOTHY A. CLARY.GettyImages)

מלאניה טראמפ בהשבעת הנשיא דונלד טראמפ, 20 בינואר 2017
מלאניה טראמפ עשתה בטקס ההשבעה הומאז' לשמלתה של ג'קי קנדי, אולם לטקס קדם חרם מעצבים: במכתב פתוח פנתה אז מעצבת האופנה הצרפתייה סופי טילט לכל המעצבים שהיא מכירה וביקשה מהם לא לעצב דבר עבור משפחת טראמפ. מעצבי־על כמו מארק ג'ייקובס וטום פורד תמכו בחרם, אולם לבסוף ראלף לורן הרים את הכפפה ועיצב לטראמפ את השמלה המדוברת. שמלת מעטפת בצבע תכלת, דומה לזו של ג'קלין קנדי, בעלת צווארון גבוה שהתאים לתנאי מזג האוויר ביום ההשבעה, בשילוב כפפות בצבע תואם.

מלאניה טראמפ ובעלה דונלד (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)
מלאניה טראמפ ובעלה דונלד (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)

מסופר כי מרת'ה וושינגטון לא אהבה את הרעיון על פיו בעלה ג'ורג' ימונה לנשיא הראשון של ארצות הברית, עד כדי כך שהיא אפילו לא נכחה בטקס ההשבעה שלו שנערך בניו יורק ב-30 באפריל 1789. 232 שנים אחר כך ניתן לומר בפה מלא - לא רק שהגברת הראשונה היא הדבר הכי מעניין בכל הטקס הזה, ניתן רק לקוות שכבר בבחירות הבאות נזכה לראות את הגבר הראשון, לובש אמירה אפנתית לצד אשתו הנשיאה.