אני בת 64 וכבר תקופה ארוכה אני סובלת מתחושת נימול ברגליים בכל פעם שאני נועלת עקבים. מה עליי לעשות?
"הגוף שלנו משתנה עם השנים, וכך גם הזווית של המפרקים והכוח שלהם. ברגע שאת עומדת על עקבים, כל משקל הגוף מונח על אצבעות הרגליים. לכן סביר שלא מדובר בבעיה עצבית כי אם בבעיה מבנית. חשוב מאוד שתלמדי להקשיב לגוף שלך. יכול להיות שתגלי שאם תחליפי את נעלי העקב בנעלי עקב שטוח או בנעלי פלטפורמה, תרגישי טוב יותר. בנוסף, הייתי בודק אפשרות להוספת מדרסים שיסייעו למנוע את התופעה. בו זמנית, כדאי לרדת לעומק העניין, ולכן אני מציע לפנות לאורתופד מומחה לכף הרגל, גם אם מדובר בבדיקה ליתר ביטחון בלבד".

עברתי את נגיף קורונה בצורה קלה יחסית, ובעת השחרור נאמר לי שאם אין לי תסמינים במשך עשרה ימים, אני יכול לפגוש אנשים ללא חשש. העניין הוא שאני עוסק בתחום החינוך ובא במגע עם הרבה אנשים. מה עליי לעשות?
"אם עוברים עשרה ימים מאז תחילת הסימפטומים, אין צורך לבצע בדיקה נוספת. בגלל שאתה מלמד, וכשמלמדים נמצאים בלי מסיכה, ובגלל שאתה בא במגע עם הרבה אנשים, וישנם מקרים שבהם הנגיפים עדיין נשארים ולא היינו רוצים שתדביק כיתה שלמה, הייתי מציע לך דווקא כן לבצע בדיקת קורונה נוספת. כל מי שפונה יכול לעשות בדיקת קורונה, בעיקר אם הוא היה חולה".

כל חורף אני חולה בשפעת כי אני מסרבת ליטול חיסון למרות רוחה של רופאת המשפחה שלי. אני בת 75, והשנה בחודש ינואר קיבלתי שפעת חזקה במיוחד, איבדתי את חוש הטעם והריח, השיער שלי נשר, והשרירים מאוד כאבו לי. האם ייתכן שהייתי בין החולים הראשונים בארץ שנדבקו בקורונה?
"איבוד חוש טעם וריח הוא תסמין מאוד אופייני לנגיף קורונה, אבל זה לא בהכרח אומר שהיה לך את הנגיף. יכול מאוד להיות שהייתה לך שפעת קשה, ואובדן הטעם והריח הגיע בעקבות נזלת מרובה. מעבר לזה, הרבה נשים בגיל שלך סובלות מנשירת שיער. בגילך את חייבת לקחת אחריות על הבריאות שלך, לא לחשוף את עצמך לסיכונים מיותרים, להתחסן נגד שפעת ולשמור על הנחיות הקורונה. מעבר לזה, גם אני כבר קיבלתי השנה חיסון נגד שפעת. אסור לשחק עם הדברים האלה".

אני בת 25 ואמא לילד בן שנה וחצי. כשהייתי ילדה סבלתי מנפרופתיה (מחלת כליות כרונית), ואני מאוזנת בעזרת טיפול תרופתי יומיומי כבר כמה שנים. בשבוע שעבר אבחנו אצלי דלקת, הייתה לי התלקחות והתחלתי טיפול. האם אוכל לשלוח את בני למשפחתון או שזה עלול להעמיד אותי בסכנה?
"את בחורה צעירה, ללא כל מחלות רקע מלבד הנפרופתיה. לכאורה, לשלוח את הילד למשפחתון לא אמור להיות מסוכן עבורך. אני מבין את החשש, אבל אני לא רואה גורם סיכון משמעותי, כך שלדעתי את יכולה להחזיר אותו למסגרת או לחכות שבוע ובזמן הזה לבחון את המצב ולראות שחלילה אין ילדים שחלו".

מאז שאני זוכר את עצמי אינני אוהב לאכול ירקות ופירות וצורך מהם מעט מאוד. כיום אני כבר בן 44. האם נטילת טבליות של מולטי־ויטמינים יכולה להיות פתרון טוב עבורי לאורך שנים?
"התשובה היא בהחלט כן, אבל עליך לזכור שמולטי־ויטמין לא מוסיף את כל היסודות שאנחנו צריכים. לתפיסתי, אין תחליף לאכילת פירות וירקות טריים במהלך היומיום. מה שאפשר לקבל מתזונה טרייה וטבעית תמיד יהיה הרבה יותר טוב מתחליפים, אבל אם, לצורך העניין, אתה נמנע מהם כי אתה לא מעכל אותם טוב - ברירת המחדל היא שימוש במולטי־ויטמין".

אני בן 60, מרגיש טוב בדרך כלל ולא לוקח תרופות. לאחרונה התחלתי לסבול מכאבי רגליים חזקים, בעיקר במנוחה. זה מפריע לי לישון בלילה. התייעצתי עם אורתופד שבדק וטען שלא מדובר בבעיה אורתופדית. מה דעתך?
"מדבריך עושה רושם שאכן לא מדובר בבעיה אורתופדית, כי אם בבעיה ויראלית: מקורונה ועד לכל מיני וירוסים כאלה ואחרים שגורמים לכאבי שרירים. מדובר בכאבים שחולפים בתוך כמה שבועות".