אני בן 42, ולהערכתי התחלתי לסבול מדיכאון מיד לאחר שהשתחררתי מהצבא כתוצאה מלחץ נפשי מאוד גדול שבו הייתי. לא הצלחתי להתרכז, הייתי כל הזמן עייף, לא הייתה לי שמחת חיים, וחוויתי ירידה בחשק המיני. אחרי כמה שנים קשות פניתי לקבלת עזרה פסיכיאטרית, ובמשך הרבה מאוד שנים לקחתי ציפרלקס. הרגשתי יותר טוב, אבל לא חזרתי למצב הקודם שלי. אני עדיין מאוד מתוח ונמצא בחרדה. לפני כמה זמן החליפו לי את הציפרלקס לסימבלטה, הרגשתי יותר טוב מבחינה נפשית, אבל מבחינה פיזית אני סובל מכאבים חזקים בצוואר, בשכמות ובראש. האם עליי להגדיל את המינון? 
"ראית פעם חתול רחוב על פח אשפה? מספיק שתשמיע לידו את הרעש הכי קטן, ותראה איך כל השרירים שלו מתכווצים, והוא הופך דרוך יותר. כשאנחנו נמצאים במתח, ולא חשוב מה הסיבה, הגוף שלנו מגיב בהתאם והשרירים שלנו מתכווצים בעיקר באזור הצוואר. גוף ונפש הם יחידה אחת, מה שאומר שתופעה פיזיולוגית יכולה לרמוז לנו על תופעה נפשית, ולהפך. ברגע שאדם נמצא במתחים נפשיים ופונה גם לעזרה פסיכולוגית, הוא מצליח להבין את מקור המתח ולטפל בו. אני מציע שתפנה לפסיכיאטר שלך ותבקש להגדיל את המינון של הכדור. זאת אומרת שאם אתה נוטל 30 מ"ג סימבלטה ביום, תבקש מהרופא לעבור ל־60 מ"ג. בו זמנית כדאי שתפנה לקבלת עזרה פסיכולוגית. השילוב בין הדברים ייטיב עמך. במהלך הטיפול תלמד לזהות מאיפה המתח מגיע, לטפל בו, ואפילו ללמוד לבצע תרגילי הרפיה שיסייעו לך להתמודד עם הכאבים". 


אני בן 73 וסובל מבעיות שינה קרוב ל־50 שנה. כבר שנים שאני נוטל כדורי שינה, אבל בתקופה האחרונה אני מתעורר כל שעתיים או שלוש שעות, נוטל עוד כדור וחוזר לישון. אני לא בטוח שזה קשור לקורונה כי אין לי לחצים מיוחדים, אבל נראה לי שבגלל שהגדלתי את המינון כל כך, הכדורים כבר הפסיקו להשפיע עליי. מה דעתך? 
"לאנשים רבים בגיל מתקדם יש הפרעות בייצור מלטונין, ההורמון שאחראי על השינה שלנו. ההמלצה שלי היא שתפנה לרופא המטפל ותבקש ממנו לנסות להשתמש בכדור בשם סירקדין, כדור המחקה את פעילות המלטונין, ובכך יכול לסייע בהירדמות מהירה יותר. הכדור מתחיל להשפיע כשבועיים אחרי שנוטלים אותו. בו זמנית אני מציע לך לפנות לרופא ולבקש שיחליף לך את כדורי השינה לכדורים ממשפחה אחרת. עושה רושם שהכדורים שאתה נוטל כבר לא משפיעים כמו פעם, וכשאתה נוטל כמות גדולה של כדורים, אתה מגרה את מערכת העצבים, ובכך מפריע לשינה שלך. מה גם שחשוב לעקוב אחר סוג הכדורים שאתה נוטל והמינון שלהם בכדי למנוע התמכרות". 


לפני חמש שנים הורידו לי גידול סרטני מהריאה, ומאז ביצעתי קרוב ל־20 בדיקות C.T. אני בת 75. האם לדעתך הכמות הזו יכולה להזיק לי? 
"כמות מרובה של בדיקות C.T עלולה להזיק, ולכן אני מציע שתפני לרופא ותבקשי ממנו לבצע מדי פעם גם בדיקת M.R.I. אם הקרינה מבדיקות ה־C.T היא שתגרום חלילה למחלת הסרטן, אז זה יגיע בסביבות גיל 175, משמע שאין לך סיבה לדאגה". 


אני בת 87 וסובלת מנפיחות רבה בקרסוליים. כשפניתי לרופא שלי הוא אמר שהתופעה קשורה לגיל שלי. מהי הדרך הכי טובה לשפר את מצבי? 
"את יכולה לפנות לרופא כלי דם שיבדוק את מצב כלי הדם שלך, ובו זמנית חשוב לי שתדעי שזרימת הדם הולכת ויורדת עם הגיל. הרי לא תפני לעשות ניתוח אם הוא יגיד לך, נכון? בגיל מתקדם אני תמיד ממליץ ללכת כמה שיותר, ובכל הזדמנות. במהלך ההליכה השרירים עוזרים לדם לזרום, ובכך אפשר לשפר את ההרגשה ולצמצם תחושת נפיחות. בנוסף, אני ממליץ לך בחום להגביה את הרגליים בכל הזדמנות שאת יושבת ולהיעזר בהדום או בשרפרף".