אם אני מרגישה חולשה, האם כדאי לי ליטול ויטמין B12? ואם כן - איזה סוג של טבליות יש לקחת?
"בתור התחלה חשוב לי להדגיש שאם מרגישים חולשה, צריכים ללכת לרופא, לעשות בדיקות כלליות ולבדוק ממה החולשה נובעת. יכול להיות שמדובר באנמיה, במחסור בברזל או בלחץ דם נמוך. מה גם שייתכן שיש בעיה בתפקוד בלוטת התריס, או שיש מחסור בוויטמינים כאלה ואחרים. מעבר לזה, יכול מאוד להיות שהחולשה שאת חשה נובעת מתזונה נטולת חלבונים, ועד שתבדקי לא תוכלי לדעת. עקרונית, לא צריך מרשם בשביל להתחיל ליטול ויטמין זה, אבל אם זה לא מה שחסר לך, מדובר בצעד מיותר".  

האם לדעתך ההכרזה על הסגר ההדוק יותר הייתה נכונה או שהיה אפשר למצוא פתרון אחר?
"הגדרה של מגיפה היא לא לפי מספר המתים בה, אלא לפי מספר הנדבקים. אין כל ספק שמגיפת הקורונה מתפשטת במהירות בכל העולם, והיא קוטלת בעיקר אנשים מבוגרים וחולים, שלא כמו שפעת שמסוכנת בעיקר לילדים קטנים. לדעתי חשוב שנמשיך לשמור על עצמנו, והדרך הכי טובה לעשות זאת היא בעזרת שימוש נכון במסיכה, כך שהיא תכסה גם את האף וגם את הפה, שמירה על היגיינה ורחיצת ידיים, וכמובן שמירה על מרחק. אם נמלא אחר ההנחיות האלה בצורה מסודרת, נצליח להישמר ולהיות מוגנים. למרות כל מה שאומרים אני מאמין שעד סוף השנה הזו או תחילת השנה הבאה יהיה חיסון. מה גם שכבר היום יש תרופות השמורות בעיקר לחולים הקשים בנגיף".

נתניהו מעדכן על המשך הסגר

אני בן 67, חולה אונקולוגי בעברי, ובכל פעם שאני מגיע למיון או לבית חולים, מבודדים אותי בטענה שאני סובל מחיידק בשם קלבסיאלה. לצערי, לא הצלחתי להבין מה זה החיידק הזה, ולמה אי אפשר לטפל בו כמו שצריך. מה דעתך?
"קלבסיאלה זה חיידק ארור, ובדרך כלל נדבקים בו בבתי חולים. אני באופן אישי יכול להיכנס לחדר וממש לזהות אם יש אנשים שנושאים את החיידק, בעיקר בגלל הריח המאוד ספציפי שלו. כדי למנוע הדבקה של חולים נוספים אנחנו דואגים לבודד את הנדבק בחיידק ולטפל בו באופן פרטני. דע לך שההתנהגות של בית החולים שאליו הגעת היא התנהגות אחראית, וככה בדיוק יש לנהוג. כדי למגר את חיידק הקלבסיאלה אנחנו זקוקים לכמויות מאוד גדולות של אנטיביוטיקה, ואף מבצעים בדיקת תרביות כדי להבין את התקדמות הטיפול. בו זמנית כדאי להדגיש כי ישנם אנשים שהם נשאים של קלבסיאלה, ויש כאלה שחולים בזיהום של קלבסיאלה. אצל אנשים בעלי מערכת חיסונית ירודה החיידק יכול להישאר זמן רב יותר, ואילו אצל אנשים בעלי מערכת חיסונית חזקה יותר יש סיכוי שאחרי זמן מה החיידק ייעלם לבד. הרי מה היו עושים לפני עידן האנטיביוטיקה - כל מי שחלה במחלה זיהומית היה מת? כמובן שלא".

בני בן ה־37 חולה במחלת קרוהן. ניסינו לטפל בו באמצעות טיפול ביולוגי וטיפול בקורטיזון, אבל לצערי שום דבר לא מצליח לסייע לו, ומצבו מחמיר בהדרגה. אני מאוד מיואשת ולא יודעת מה לעשות. האם לדעתך טיפול טבעי יכול לעזור?
"יש שאומרים כי כאשר מטופל עובר שינוי תזונתי, הוא יכול להביא להפוגות גדולות במחלה, וכך גם אם ייכנס לצום חלקי בליווי דיאטנית מוסמכת ויימנע ממאכלים מסוימים, יש אפשרות שמצבו ישתפר. יש הטוענים כי אכילת מזון ללא סיבים ומזון לא מעובד יכולה לסייע להתמודד עם תופעות הלוואי של המחלה, אבל אני לא מכיר טיפול טבעי שבו יכולים להבטיח שאפשר לרפא את החולה. ייתכן שמדובר ברגישות למזון, והדרך הטובה לזהות זאת היא לבצע אצל דיאטנית דיאטת אלימינציה - השמטה של מזונות מסוימים החשודים בגרימת אלרגיות ובעיות עיכול אחרות. לאחר שמסלקים את המזונות החשודים, מתחילים להחזיר אותם בהדרגתיות לתזונה שלנו עד שנזהה מהו באמת המזון הבעייתי. את הטיפול הזה אפשר לבצע בלי להפסיק את הטיפול הקונבנציונלי שהחולה מקבל". ד

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM. עריכה: עדן בן ארי