מאז ומתמיד רציתי להיות עצמאית, אבל לא הצלחתי לעשות את הצעד. לאחרונה פתחתי עוסק פטור, והתחלתי להתעסק בתחום בניית האתרים וניהול רשתות. בגלל שהשוק מוצף כרגע באנשים כמוני שהקורונה שינתה את עולם התעסוקה שלהם, אני בלחץ שלא אצליח לבלוט ולייצר את ההכנסה המתאימה לי. בו זמנית אני חוששת לגבות את המחיר שמתאים לי ומפחדת מאוד מההחלטה להפסיק להיות שכירה. מה דעתך?
"בתור התחלה אתן לך טיפ קטן - בכל מקצוע השוק מלא ומוצף. לצורך העניין קחי את תחום הקואצ'ינג - רבים טוענים כי מדובר בתחום רווי, ושכל אדם לומד את זה, אבל האם בפועל יש מאמנים אישיים שעוסקים מבוקר עד ליל באימון אישי? לא בהכרח. אנשים למדו אימון, תלו תעודה על הקיר, אומרים שהם מאמנים, ויכול להיות שהם אפילו כתבו איזה פוסט יפה בפייסבוק, אבל בפועל הם לא מאמנים בכלל, ולא מצליחים להתפרנס מזה. כשאת עובדת בתחום שאת רוצה לעבוד בו, את צריכה לעבוד נכון, לתת ערך נכון לעבודתך ולבנות את הבסיס שלך בצורה נכונה. הרי אם תשאלי את עצמך כמה לקוחות את צריכה בחודש כדי להגיע למשכורות שאת מבקשת, התשובה תנוע בין שש לשמונה לקוחות, וזה הרבה יותר פשוט ממה שאת חושבת. אם תבני תוכנית עבודה מסודרת, סל מוצרים המיוחד לך ומותאם ליכולות שלך, תוכנית עסקית הכוללת תמחור ומשפך שיווקי, תוכלי להתקדם במהירות לעבר החזון שלך. אני מבין את החשש שלך לגבות את הכסף שמגיע לך. מדובר בחשש שהושרש בך מגיל ילדות, שכן מאז שאנחנו ילדים משתרשים בנו הרבה מאוד הרגלים לא טובים. ממש כמו שיש וירוסים ותוכנות זדוניות שהורסות את המחשב, כך יש לך אמונות מגבילות שמונעות ממך להביא את עצמך לידי ביטוי מבחינה מקצועית. לפעמים מדובר במשהו שראית בתור ילדה, לפעמים מדובר במשפט שההורים שלך אמרו לך בלי כוונה, כי הם הגיעו מבית שעניין הפרנסה לא היה קל בו, וגרמו לך לחשוב שכסף הוא כמו שד. את מסתובבת עם דפוסים חולים על כסף, ואם לא תדעי לפרק אותם, תמיד תחשבי שכסף זה דבר מפחיד, מלוכלך או מסוכן, ותמיד תחיי כמו שורדת. את נושאת איתך את השד הזה גם כשאת הולכת לגבות כסף מאנשים, ולכן את מפחדת לדבר על הכסף שמגיע לך. בסופו של דבר, כסף זה חתיכת נייר שמישהו כתב עליו מספרים, ובשביל שתפסיקי לפחד ממנו אני ממליץ לך לעבור כמה מפגשים של אימון אישי, שיוכלו לעזור לך לבנות את עצמך מחדש ולהתקדם מבחינה עסקית, כשאת משחררת את ההישרדות ומתרכזת ביכולת שלך לחוות הצלחות".

אני בעלת דירה וחנות שאני משכירה. לצערי הרב, מאז התפשטות נגיף קורונה השוכרים שלי לא משלמים לי שכירות כמו שצריך וחייבים לי כסף. בעלי עיוור, ואנחנו לא יודעים כיצד נצליח להתמודד עם המצב המורכב. פניתי לעורך דין שהמליץ לי לחכות עד שתעבור התקופה, אבל אני תלויה בדמי השכירות. מה עליי לעשות כדי לשפר את מצבי?
"את מעלה סוגיה מאוד מעניינת וחשובה. על פניו אנשים אומרים שאת צריכה להבין שהשוכרים שלך נמצאים במצב קשה כמו כולם ומצפים ממך להיות 'בן אדם' ולהבליג. יש ארגונים שמשכירים נכסים עסקיים או פרטיים והפרוטה מצויה בכיסם, אז מבחינתם זה לא נורא בכלל אם הם יחליטו שלא לגבות כסף כמה חודשים. את מתארת לי פה מצב הפוך, שכן אתם תלויים בשכר הדירה שאתם מקבלים, ועל כן יש פה מתח בין הצרכים והרצונות של שני הצדדים. עשית כמיטב יכולתך, ויתרת להם במשך תקופה ארוכה, ומן הראוי שהם ישלמו את מה שהם חייבים לכם. הרי אתם לא טייקונים שמשכירים נכסים, אתם חיים מהדבר הזה. אני חולק על מי שאומר לך להיות כרגע סבלנית. אני חושב שאת צריכה לפנות אותם ולתבוע את השכר שמגיע לך או להגיע איתם לאיזשהו מתווה מסודר. בתור התחלה אני ממליץ שתפני לארגונים שיוכלו לתת לך ולבעלך ייעוץ משפטי ללא תשלום. יכול מאוד להיות שאם תשגרי לדיירים מכתב חריף מעורך דין, הבעיה תיפתר במינימום מאמץ ובמקסימום תוצאות, ותוכלי לקבל את מה שמגיע לך ולשחרר את הנכס".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM.