אני בת 73 ובדרך כלל בריאה. לאחרונה, לצערי, חטפתי שלבקת חוגרת. אני לא יודעת אפילו מה גרם לזה. מאז אני מתמודדת עם כאבים איומים ונוראים. ניסיתי כמה כדורים מסוגים שונים, וכעת אני עם חולשה נוראית. כמו כן, יש לי נפיחות בצד הגוף, בערך מעל הכליה, באזור שבו סבלתי מכאבי השלבקת החוגרת. כל הרופאים לא הצליחו להסביר מה מקור הנפיחות. מה אפשר לעשות כדי להקל את הסבל?
"אני מבין היטב את סבלך: שלבקת חוגרת זו מחלה קשה, הגורמת לכאבי תופת. היא יכולה להכות בנו מהרבה סיבות, החל ממתח נפשי ועד לשפעת רגילה (לא קורונה!). עם זאת, עם כל הקושי שאת מתארת, אין אפשרות טובה יותר מאשר להמתין ולקוות כי היא תחלוף מהר. לרוב, שלושת החודשים הראשונים הם הקשים ביותר. יש מקרים שהכאבים נמשכים גם יותר, ולפעמים גם כל החיים. במקרה שלך, מכיוון שאת חשה ירידה הדרגתית בכאבים, יש לך סיבה טובה לאופטימיות. התשישות שאת מתארת יכולה להיות פועל יוצא של התרופות שאת נוטלת. אני מציע לך להמשיך לקחת את שני כדורי הליריקה שרשמו לך, אבל לא בבוקר: קחי אחד בערב, ואת השני לפני השינה. כדורים מהסוג הזה לפעמים מעייפים, וחלק מהחולשה ומהתשישות יכולה להיות קשורה בהם. באשר לנפיחות, מדובר בבצקת מקומית שלפעמים מופיעה במקרים כמו שלבקת חוגרת. את לא חייבת לשים עליה משחה, מכיוון שהיא תיעלם כלעומת שבאה. ייתכן שהמשחות שכבר ניסית עוררו תגובה אלרגית ולא הקלו עלייך, ולכן אם את רוצה לטפל בנפיחות, אני ממליץ על שטיפה טובה במים, הספגת האזור בעדינות עם מגבת, ומעט פניסטיל ג'ל. בהזדמנות זו חשוב לי לייעץ לכל מי שעבר את גיל 60: אם אתם אמורים לקבל טיפולים בקורטיזון או לעבור טיפולים כימותרפיים, אימונותרפיים או טיפולים בתרופות ביולוגיות, לפני התחלת הטיפול בקשו לקבל חיסון מפני שלבקת חוגרת. תצטרכו אומנם להשתתף בעלות החיסון, אך זה שווה וחשוב (אני קיבלתי כבר פעמיים). רק מי שסבל מכאבי המחלה יודע עד כמה היא קשה. גם אם עברתם כבר שלבקת חוגרת, מומלץ לחכות חצי שנה ולקבל את החיסון, כי השלבקת עלולה לחזור".

אני בת 74, ולאחרונה העור שלי בכף הרגל החל להתקלף. זה לא כואב, אבל זה מאוד שורף. למה זה קורה?
“אני מציע לך לפנות לרופא עור לצורך מעקב. סביר להניח שירשמו לך משחה בשם דרמקומבין. תמרחי אותה פעמיים או שלוש ביום, ואני מאמין שבתוך כשבוע תתחילי לראות שיפור. מעבר לזה, הבעיה שאת מתארת יכולה לנבוע מפטרייה או מעניין אחר, ולכן חשוב לפנות לרופא שיראה את המקום”.

אני בן 73, ובשנה האחרונה אני סובל מכאבים בזמן מאמץ שמתחילים מאזור הגרון וממשיכים לכיוון הגב העליון. מדובר בכאבים מאוד חזקים, וכמעט בלתי נסבלים. פניתי לרופא אף־אוזן־גרון, אבל הוא לא הצליח לסייע לי. לאחר מכן פניתי לקרדיולוג, אבל הוא אמר שיש לי הסתיידויות קלות בעורקים. מה אוכל לעשות כדי להרגיש טוב יותר?
“כשאדם אומר לי שבזמן מאמץ יש לו כאב גרון שמקרין לגב העליון, אני מבין שמדובר בתסמונת אנגינוטית, כלומר שבעת מאמץ כלי הדם הופכים צרים יותר, וזהו דבר הדורש התייחסות. מבחינתי, עד שיוכח אחרת, הבעיה שלך היא לבבית. הסתיידויות בלב אומרות שיש סיד בכלי הדם, ולעתים במהלך בדיקות קשה לראות אם ההסתיידות נמצאת בדופן העורק או פולשת לתוכו. במצבך הייתי בוחן ביצוע צנתור, אבל אינני קרדיולוג. לכן אני ממליץ לך על בירור רפואי נוסף”.


שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה