לא טוב היות האדם לבדו", הלחין מתי כספי את שירו של נתן זך, שמקורו בפסוק שבספר בראשית: "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים לֹא־טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה־לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ". ועל כך יעידו רבים שחודשי הקורונה כפו עליהם בידוד. הימים בבידוד משבשים את שגרת החיים, ומובן שמשפיעים מאוד על מצב הרוח. בדידות, גם אם היא לתקופה קצרה (עם ובלי מירכאות) של שבועיים, אינה פשוטה. אנחנו יצורים חברתיים, וקשרים עם אנשים אחרים הם חלק מאורח חיים בריא.

חיות מחמד ומצב הרוח
נראה כי מי שמטפח בעל חיים בביתו יעיד שהדבר מסב לו הנאה ושמחה, אך לא בטוח שכולם מודעים לתרומה של אלה לבריאות הנפשית. בחודשים האחרונים הפחתנו משמעותית את המפגשים החברתיים, אם מרצון ואם בכפוף להנחיות משרד הבריאות, כדי לצמצם את הסיכון להידבקות. אחד הפתרונות להפגת הבדידות הוא חברה של חיות, לרוב הם כלבים וחתולים, ויש גם חיות מחמד אחרות כמו שרקנים, תוכים, ארנבות ואפילו נוכחות של דגים באקווריום מקנה הרגשה טובה ותורמת, גם אם פחותה יותר, להפגת הבדידות.

ערכה של מערכת היחסים עם חיית מחמד, ובמיוחד עם כלב, מוכח יותר ויותר על ידי מדענים. אומנם גם לגידול חתולים וחיות אחרות יש משמעות - אך כלבים קלים יותר לאילוף, נאמנים ומביעים אהבה ללא תנאי (וללא אפליה של גיל, מגדר, הצלחה בלימודים בעבודה או מידת המכנסיים).

טיפול בחיות מחמד הוא הזדמנות לחיזוק קשרים קיימים עם מכרים המגדלים בעלי חיים בבית, וליצירת קשרים חברתיים חדשים עם בעלי חיות מחמד, בזכות תחומי עניין משותפים. הכוונה היא גם לקשרים שנוצרים במציאות - במהלך טיולים רגליים עם הכלב, וגם לאלה שבעולם האינסופי של הרשתות החברתיות והאתרים הרלוונטיים. לקשרים בעולם הווירטואלי יתרונות המקבלים משנה תוקף מאז הקורונה חדרה לחיינו.

נמצא כי בילוי ומשחקים מהנים עם חיית מחמד (כלב, חתול או אוגר למשל) מרגיעים, מפחיתים חרדות ומעודדים הפרשה של ההורמון דופמין, המשפיע לטובה על רמות קשב וריכוז ומסייע בהפחתת מתחים ואף אלימות במקרים קיצוניים יותר. חיות מחמד הן מעין שותפות, גם אם לא במודע, להתמודדות של בעליהן עם קשיים ובעיות. זו אהבה שאינה תלויה בדבר, וחיונית במיוחד למי שחסרה לו אהבה והכלה מהסביבה האנושית. טיפוח של חיית מחמד שלרוב תלויה בבעליה מעניק לאחרון משמעות ותכלית, שחשובות במיוחד בתקופות של דכדוך ודיכאון.

כלבה, אילוסטרציה (למצולמת אין רשא לנאמר בכתבה) (צילום: ללא)
כלבה, אילוסטרציה (למצולמת אין רשא לנאמר בכתבה) (צילום: ללא)

נא לגעת
מגע נעים, חיבה ואהבה ללא תנאים לא מוכרים לכל אחד. מאז פרצה לחיינו הקורונה גם המגע, הליטוף ובכלל הקרבה הפיזית הצטמצמו. לא מתחבקים ומתנשקים כשנפגשים עם חברים וחברות, ואפילו עם הקרובים לנו ביותר כמו סבתא וסבא. מחקרים מצביעים על כך שבילוי עם חיית מחמד יכול לספק את המגע שעוזר להירגע ומעודד שחרור של אנדורפינים, כימיקלים במוח שעוזרים לשיפור מצב הרוח ולהפחתת חרדות.

קשר עם חיית המחמד לעתים דומה לקשר עם תינוק. יש חוקרים שסבורים שההורמון אוקסיטוצין, המכונה "הורמון החיבוק", מעורב גם בקשר עם חיות מחמד. אוקסיטוצין מקל על ההנקה ומופרש בשני המינים במהלך פעילות מינית. בשנים האחרונות יש עדויות מדעיות לכך שהוא גם בעל השלכה חברתית ויכול להשפיע גם על הכרה ויצירת אמון בין בני אדם. לא בכדי מתפתח הטיפול בעזרת בעל חיים באוכלוסיות מגוונות בעלות צרכים מיוחדים, פגועי נפש, קשישים או אסירים.

חיות מחמד ובריאות הגוף
מחקרים מעידים על כך שגם לגוף, ולא רק לנפש, רווח גדול מנוכחות בעלי חיים. אם בעל החיים הוא כלב, מחויבת יציאה לטיול בבוקר ובערב, המוסיפה למניין הצעדים היומיים. זו עובדה חשובה, שכן אחת מהבעיות של אורח החיים המודרני היא שעות רבות מדי בישיבה. 

מחקר שפרסמה אוניברסיטת הרווארד מצא כי בעלי כלבים הולכים 30 דקות יותר בשבוע, בהשוואה לזמן ההליכה לפני שהיה ברשותם כלב. איגוד הלב האמריקאי פרסם כי בעלי כלבים שעברו אירוע לבבי שרדו זמן רב יותר בהשוואה לאחרים שעברו אירועים לבביים דומים. תרומה נוספת לבריאות הגוף שנמצאה במחקרים היא שילדים הגדלים עם חיות מחמד סובלים פחות מאלרגיה ומאסתמה, כיוון שהסביבה פחות "סטרילית".

חתולים ישנים (צילום: רויטרס)
חתולים ישנים (צילום: רויטרס)

מי יורד לסיבוב?
ילדים רבים מפצירים בהוריהם לאמץ חיית מחמד, והסיבות להסתייגות ברורות. כל שותף לדירה, גם אם הוא הולך על ארבע, דורש תוספת משאבים, זמן, אנרגיה ועלויות כספיות (מזון, ציוד, חיסונים וטיפולים רפואיים אחרים או טיפוח). יחד עם זאת, בדרך כלל להרחבת ה"משפחה" עם בעל חיים יותר יתרונות מחסרונות, נוסף על אלה שתוארו. גידול של בעל חיים בבית מחייב קבלת אחריות, יוצר מחויבות אישית, משפחתית וסביבתית לאורך זמן, ותורם, בעיקר בקרב ילדים, לפיתוח חמלה ואמפתיה.

יש להניח שבתל אביב, בראשון לציון, בכוכב יאיר, בצפת ובאריאל מסכימים עם העובדות שהבאנו. על פי סקר הנתונים הסטטיסטיים שפרסם משרד החקלאות במרץ השנה על אודות כלבים בישראל בשנת 2019, בתל אביב ובראשון לציון יש הכי הרבה כלבים רשומים. ויותר מכלב אחד במשפחה יש בכוכב יאיר, בצפת ובאריאל. השם הפופולרי לזכרים הוא "לואי" ולנקבות "לולה"