התפשטות נגיף הקורונה גרמה לפגיעה אנושה במשק, והותירה אזרחים רבים מבולבלים וחרדים בנוגע לעתידם הכלכלי. מאזינים שאלו את אלון גל בתכניתו ב-103FM שאלות בנוגע לעולם התעסוקה המשתנה, ביניהן מה ניתן לעשות כעצמאי כדי לשרוד את התקופה הקשה, האם זה הזמן המתאים לניצול ירושה משמעותית, והאם המשבר עשוי להיות הזדמנות ליציאה לדרך מקצועית חדשה? 

אני עובד בתחום האינסטלציה שנים רבות. מאז התפרצות הקורונה, אנשים לא קוראים לי לבוא אליהם הביתה מהחשש. אין לי קריאה אחת ביום. אם זה לא מספיק, דיברתי עם רואת החשבון שלי על המענק שאני זכאי לו והיא אמרה שאין לה תשובה עבורי, ובזמן הזה אני יושב בבית ומבזבז יותר כסף על אוכל וחשמל. מה עליי לעשות כדי לשרוד את התקופה וכדי לקבל את מה שמגיע לי?
“אם רואת חשבון אמרה לך שאתה זכאי למענק, ובאמת יש לך ירידה בעסקים, אז אתה תקבל את המענק והכל יהיה בסדר. בעניין האוכל, אני מבין שזה אוטומטי, אני מכיר אנשים שקנו ארבעה־חמישה ארגזים של מנות חמות והם לא מסוגלים לאכול מנה חמה גם אם יאיימו שיהרגו אותם.

אבל חשוב לשמור על אורך רוח, תחשוב כמה תחסוך השנה מהחופשה השנתית שלא תצא לפועל. מה אני אומר בסך הכל? אנחנו צריכים לעבור חודשיים־שלושה, הרי נחזור לשגרה בהדרגתיות, לפי הכללים, וכנראה שיהיו הגבלות, כדוגמת מסיכות ואיסור התקהלויות המוניות, אבל תהיה שגרה, תהיה עבודה. אני מציע לך בתקופה הזאת למשוך קצת כספים מקרנות השתלמות ופנסיות על החשבון, שיעזרו לך לנשום, ואנחנו נעבור את זה לאט לאט”.


אנחנו זוג עם שני ילדים, גרים בשכירות חודשית של 3,300 שקלים ומתלבטים מה לעשות עם ירושה שקיבלנו על סך 900 אלף שקלים. הדילמה שלנו היא האם בעזרת הכסף לקחת משכנתה ולקנות בית להתגורר בו, לקנות בית להשקעה או להמשיך להשאיר אותו במניות ערך עם סיכון נמוך.
“אם תקנו בית בעלות של כשני מיליון שקלים תצטרכו לקחת משכנתה של מעל ל־1.1 מיליון שקלים. אם אכן תבחרו לעשות זאת, ההחזר החודשי שלכם יעמוד על 5,500 שקלים ולמעשה תפסידו בכל חודש 2,000 שקלים.

אם תבחרו לקחת את הסכום להשקעה ארוכת טווח סולידית, תוכלו להניב 5% תשואה וכל חודש תקבלו 4,000 שקלים. רק מהחישוב הישיר, שלא נדבר על העקיף וארוך הטווח, מדובר בהבדל של 70 אלף שקלים בהכנסה השנתית, ובעוד חמש שנים זה יהיה 100 אלף שקלים בשנה, בגלל הריבית. 

אתם מפסידים על ה־900 אלף מאותו רגע שקניתם את הבית, זה כבר לא מניב והפסדתם. לדעתי, אנחנו בקצה של בועת הנדל”ן בישראל, לאחר מכן לאורך שנים נראה שהנדל”ן ירד. לדור היום אין אפשרות לקנות בית, לרובו, וכל המצב הוא שונה משהיה בעבר. להורים ולסבים והסבתות היה הגיוני בזמנו לקנות דירות כי המחירים היו הגיוניים. היום, לא הגיוני, ולאנשים אין בתים. הייתי ממליץ לכם לא לגעת בכסף, ולתת לכסף לעבוד עבורכם. כל שנה הריבית עולה ובמהירות תגיעו להכנסה של 100 אלף שקלים”.

יש בבעלותי שני נכסים שאני משכיר, אחד מיועד לפינוי־בינוי בתקופה הקרובה והשני לתמ”א, אבל יש עיכובים. הדירות כיום שוות ביחד כשלושה מיליון שקלים, לפני ההשבחה, והשכירות עומדת על כ־8,500 שקלים. מצד שני, אני חי בשכירות ויש לי הלוואות בסדר גודל של כ־800 אלף שקלים, ואני בדילמה אם כדאי לי למכור את הבית ולכסות את החובות. מה היית ממליץ לי?
“מה פתאום למכור. כבר היום אתה עושה את ה־3.5% תשואה וזה עוד לפני ההשבחה. אופציה נוספת היא למכור את הנכסים, לקנות בית אחד שבו תגור ולא תשלם שכירות. לדעתי, כשאנחנו מסתכלים על החיים, אנחנו מדברים על איזון התחייבויות מול נכסים.

אלה לא התחייבויות שאין מולן נכסים, אתה היום יכול למכור את הנכסים ולסגור את החשבונות. אבל, הם עומדים להשתדרג באופן משמעותי ולכן הייתי מציע לך, אם אתה מצליח לעמוד בהוצאות השוטפות, גם אם קצת לחוץ, חכה ארבע שנים ואתה תסדר לעצמך את הפנסיה. אל תיגע אל תתקרב. הרי אין דבר שתוכל לעשות שייתן לך את הרווחים האלה אם תחליט למכור. אני במקומך לא הייתי נוגע, הייתי בודק איפה אפשר לצמצם בהוצאות שלי. תמיד יש מה לצמצם ובעוד מספר שנים העתיד שלך מובטח. אל תיגע”.

אני כותבת, עורכת תוכן וקופירייטרית במשרד פרסום עם ניסיון של שנים. כתבתי באמצעי תקשורת מובילים, אבל אני נמצאת בצומת דרכים ולא יודעת מה לעשות. יש לי חלום לפתוח משרד תוכן, משרד פרסום בוטיק, אבל אין לי אומץ. אני רוצה לעבוד עם עמותות וארגונים חברתיים, לא רק עם חברות שמתמקדות רק בהגדלת הרווחים, אלא באמת להשקיע באג’נדות, אבל גם חוששת מכישלון. מה היית ממליץ לי לעשות?
“אף אחד לא יודע מה יהיה ואם הוא יצליח. פגשתי אנשים בחיי שהייתי משוכנע שיצליחו והם לא הצליחו, ולהפך. את צריכה לחשוב איך את עושה את המעבר הזה, זה אומר למצוא את המבנה שיקל עליך. תוכלי לפנות למנהלים שלך ולשתף אותם בחלום שלך, תגידי להם שאת רוצה להגשים אותו במסגרת מקום העבודה שלך. 

אני מכיר הרבה אנשים שעשו דברים כאלה. יכול להיות שאת צריכה לחשוב גם על שותף או שותפה ששונים ממך, שיכולים להביא קצת כסף ואנרגיה אחרת. נדמה שאת מנסה לנצח את עצמך וזה יהיה מאבק לא פשוט, הפחד שלך נעול בך טוב. אנחנו לא תמיד צריכים לנצח את עצמנו, אנחנו צריכים לדעת לעבוד עם עצמנו, בין אם בעזרת שותפים או המשרד שבו את עובדת. לא תמיד אנחנו צריכים לשנות את עצמנו, הרבה פעמים אנחנו פשוט צריכים להבחין במה אנחנו טובים ובמה לא, מהם הפתרונות ואיך עושים את זה אחרת. לא בריב עם עצמך, אלא בשיתוף פעולה עם עצמך”.

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM.