השקעתי את כל החסכונות שלי בקופות גמל של שלוש חברות ביטוח, כל קופה בהיקף של 400 אלף שקלים ובסך הכל 1.2 מיליון שקלים. בעקבות משבר הקורונה הפסדתי בחודש האחרון 15%־16% מחסכונותיי. מצד אחד, אני חושש להמשיך ולאבד את כספי. מנגד, אני לא יודע אם נכון עבורי למשוך את הכספים. מה היית ממליץ לי לעשות במצב הנוכחי?
“כלום, ממש כלום. חשוב להדגיש כי הירידה נבעה מאירוע חיצוני ולא כתוצאה מביצועי החברות שבהן אתה משקיע. בכדי לטפל במגיפה העולמית משביתים את העולם: ענפים שלמים חווים הפסדי עתק, ומדינות רבות משקיעות במאבק אחוזים לא מבוטלים מהתל”ג שלהן. זה משפיע על התוצאות של כל הבורסות. ההיסטוריה מלמדת אותנו שפרק זמן מסוים אחרי הירידות האלה, שוקי ההון משלימים את מה שהפסידו. אני גולש גלים כל חיי, כשבא גל גדול מורידים את הראש ונותנים לו לעבור, כשמתרסקים מגל ונמצאים מתחת למים והזרמים מושכים למטה עד לכדי תחושה של חוסר אוויר, גולש ותיק לא נלחם לעלות למעלה, הוא יודע שעוד כמה שניות הזרם ייקח אותו חזרה מעל פני המים. ככה גם בחיים: ברגע שנצא מהמשבר ונחזור לשגרה, אני מעריך כי הבורסה תזנק למעלה”.

יש לי דירה על שמי עם משכנתה ויש לי עוד כ־300 אלף שקלים בצד. בהתחלה חשבתי שאקנה נדל”ן עם שותף, אבל אירועי התקופה האחרונה עוררו בי חששות. מה היית ממליץ לי לעשות עם הכסף?
“כפי שציינתי, התקופה הזו עשויה להתגלות כתקופה מעולה להשקעה במניות ובאיגרות חוב. יש כרגע כסף מאוד זול שאפשר, עקרונית, לעשות עליו הרבה כסף בשוק ההון. חשוב כמובן לא לעשות את זה לבד: כדאי לגשת לבית השקעות רציני, לבנות פוזיציה, לקנות איגרות חוב וכמובן לעשות את זה ביחד עם השקעה במדדים ובחברות. יועץ השקעות מוסמך ייתן לך את העצות המדויקות ביותר, כאשר לדעתי, עדיף להשקיע באיגרות חוב ולא בנדל”ן. כיום זמינות להשקעה איגרות חוב של חברות ענק, שהסיכוי שהן לא יצליחו לעמוד בהתחייבויות קטן מאוד עד אפסי. חלק מאיגרות החוב האלה עלו משני אחוזים טרום המשבר לשישה אחוזים כיום, והזרוע עוד נטויה”.

אני גמלאי בן 72, עצמאי זה עשרות שנים, הפנסיה שלי היום מורכבת מנכסים. יש לי משרד, מחסן שהפך למטבח של איזו מסעדה, ודירת ארבעה חדרים שאני לא מצליח להשכיר בקריית מוצקין ששווה כמיליון שקלים, בגלל המחיר למשתכן. המשרד והמחסן כרגע לא פעילים ולכן הם לא יכולים לשלם לי שכירות. בעקבות המצב הזה, נכנסתי לראשונה מאז הפרישה למינוסים. מה היית ממליץ לי לעשות במצבי?
"התרעתי לא פעם מדירות שקונים במטרה להשכיר, כי אפשר להסתבך כלכלית באזורים שמוצפים בדירות ולא בהכרח יש בהם ביקוש להשכרה. בהיעדר יכולת להשכיר את הדירה שבבעלותך, אני ממליץ לקחת עליה משכנתה הפוכה. מדובר בהלוואת בלון שיורשיך החוקיים הם אלה שישיבו אותה. אתה תצטרך לשלם רק את הריבית הנובעת מכך. אם שווי הדירה לדוגמה הוא כמיליון שקלים, אתה יכול לקבל משכנתה הפוכה עד לגובה של כ־300 אלף שקלים. הייתי ממליץ לך להשאיר כ־100 אלף שקלים לתשלום הריביות, ואת השאר קח לך למחיה וגם להנאה. אין לך סיבה להרגיש רע עם עצמך אם אתה זקוק לכסף. זו זכותך, וזו הפנסיה שלך. אני מכיר הרבה מאוד אנשים שלא קיבלו בירושה דירה, מחסן ומשרד. אתה עשית יופי של עבודה, תהיה גאה בעצמך". 

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM
עריכה: עופרי גליכמן