בני בן החמש מבלה במשך שעות ארוכות מול המסך. הוא אוהב לשחק בטאבלט ולצפות בטלוויזיה. ניסינו כמה וכמה פעמים לדבר איתו ולגרום לו להפסיק, אבל זה לא עוזר. עשינו ניסיונות, אבל זה לא עזר. מהי הדרך הטובה ביותר לצמצם ולהגביל את זמן המסכים שלו ביום? 
“קודם כל חשוב לי להדגיש שההמלצה בגיל הזה היא לא להיות מול מסך יותר משעה ביום. אין טעם לעשות לילד ניסיונות או לדבר איתו. זמן המסך עובד על אזורי ההנאה במוח, פוגע בעיניים, וממכר ממש כמו קוקאין, ועל כן על ההורים להפוך להיות שומרי הסף של הילדים שלהם. ההמלצה שלי היא שלא תתני לו להיות מול מסך שעה שלמה באופן רצוף. תני לו לזמן מוגבל, נניח 20 דקות בכל פעם, וחמש דקות לפני תגידי לו שתכף הוא מסיים, ואז אתם הולכים לשחק במשחק קופסה, לרדת למטה, לאכול יחד פרי, או לעשות משהו בבית יחד. אני מבינה שהוא רוצה יותר, אבל גם אתם חייבים לרצות למען בריאותו ושמירה על איכות חייו”. 

אני אמא לשני ילדים מתוקים בני חמש וחצי ושנתיים וחצי ובתחילת אפריל אני אטוס לארצות הברית למשך שבועיים, לענייני עבודה. אביהם עתיד להישאר איתם עם קצת עזרה מהסבים והסבתות. איזו הכנה עליי לעשות בכדי לעזור להם להתמודד עם העניין טוב יותר? 
“כשמשהו משתנה בחייהם של ילדינו כדאי שנעניק להם מידע מקדים על אודותיו, אבל בו־זמנית חשוב שנזכור שלמרות שזה נוסך בהם ביטחון זה לא בהכרח מה שישפיע על החוויה עצמה. הילדים יתגעגעו לנוכחות שלך, אין כל ספק, אבל זכרי שלא מדובר פה על חרדת נטישה חלילה כי הם יהיו עם אביהם והסבא והסבתא שלהם, אבל הם ייאלצו להתמודד עם הריק שאת תיצרי בהיעדרות שלך. ההמלצה היא להגיד לילדים כארבעה ימים לפני הנסיעה שלך שאת לא תהיי בבית. תראי להם בלוח שנה באיזה יום את הולכת, ומתי תחזרי. אם יצוצו שאלות, כמו ‘ומי יחזיר אותנו מהגן’, או ‘ומי יכין לנו ארוחות צהריים’, תעני על הכל, ובכך ‘תנרמלי’ את העניין. זכרי שהילדים רוצים לדעת איך ההחלטה שלך לנסוע עומדת להשפיע עליהם. את הולכת להיעדר לשבועיים, זה נראה לך הרבה זמן, אבל לילדים אין תחושת זמן. תתקשרי מדי פעם בשיחת וידיאו, הכל במינון שמתאים לך ולהם, וגם כשאת מגיעה הביתה חשוב שתזכרי שיכול להיות שאחד מהם יהיה קצת כעוס, תקבלי את זה בחיוך, ותזכרי שאת לא צריכה להביא להם מזוודה עמוסה במתנות, כי את המתנה הכי גדולה שהם יכולים לקבל אחרי שבועיים שבהם התגעגעו לנוכחות שלך”. 

אנחנו שני אבות לילד מקסים בן ארבע ובעוד כשלושה חודשים תיוולד לו אחות בהליך פונדקאות בארצות הברית. כמה זמן לפני זה כדאי לספר לו על כך, ומה הכי כדאי להגיד לדעתך? 
“אם הוא יודע איך הוא הגיע לעולם, ותהליך הפונדקאות לא זר לו, תוכלו לספר שמאוד רציתם שתהיה לו אחות, אבל בגלל שילדים יכולים להיות רק בבטן של אמהות מצאתם אישה בארצות הברית שהילדה גדלה אצלה בבטן. אני חושבת שאפשר לשלוח לו תמונות של הבטן, זה הזמן להתחיל לעשות את זה. לרוב הילד רואה את הבטן של אמא גדלה ומגיב בהתאם, שואל שאלות, ובגלל שהוא לא יכול לראות את זה כדאי שאתם תהיו המתווכים, ותעזרו לו להסתגל לשינוי שהמשפחה שלכם עתידה לעבור”. 

בתי בת השש נוטה להתערב בעניינים שלא נוגעים לה. היא מרבה להידחף לשיחות מבוגרים, גם לאנשים ברחוב וגם לשיחות בין חבריה בכיתה. מה עליי לעשות בנידון?
"מדובר בילדה חכמה שבוחרת להתערב כי יש לה מה לשתף ולהגיד על כל נושא. זה נהדר, אבל בכדי שהיא לא תשלם מחיר על ההתנהגות הזו כל ימי חייה את חייבת לעזור לה להבין את המשמעות של הדבר הזה. גשי לילדתך ואמרי לה 'את מאוד סקרנית ואני שמה לב שאת מתערבת בשיחות שלא נוגעות לך. אני יודעת שאת מאוד חכמה ויש לך המון מה להגיד, אבל אנשים לא אוהבים שנדחפים להם. גם לי מעירים על כך לפעמים. אם אראה שאת מתערבת בשיחה של אנשים אחרים אני אקח אותך וארחיק אותך משם, אעשה זאת כדי שלא יכעסו עלייך'. עם הזמן הילדה תלמד לזהות את הסיטואציות שבהן היא מפריעה לסביבה שלה. כשאת בוחרת להרחיק את ילדתך עשי זאת בצורה חדה ובלי דיונים מיותרים, אמרי לה לבוא ואל תיכנסי איתה לוויכוח".