אני בת 30, עובדת כפקידת קבלה וחולמת על קריירה כסופרת. אני באה לעבודה בבחילה ולא מסוגלת לעשות את זה יותר. כל מה שאני רוצה זה למצוא דרך להתפרנס מהחלום שלי. מה אני יכולה לעשות?

"אם בן אדם כל יום פותח ספר שאומר 'איך אני דופק את החיים שלי ומת מבוזבז ועצוב', הוא צריך קודם כל לסגור אותו באותו הרגע ולא לקרוא אפילו עוד עמוד אחד. את חיה על פי ספר שקוראים לו 'איך להרוג את שמחת החיים ולמות מבוזבזת'. את יודעת ממה מורכב סרטן? כל המחלות שלנו הן תוצר של חומצות, שאת מתארת איך את עובדת בלייצר אותן על בסיס יומי בגוף שלך. את מפעל ליצירת חומצות רוצחות. לפני הכל תגישי מכתב התפטרות. הרי איזו 'פרנסה' את מתארת לי? אני קורא לזה מוות, את עשית חוזה עם השטן. לקום כל בוקר כדי למות ובעבור זה את מקבלת כמה גרושים. אל תעשי את זה לעצמך, אין טעם. לפני 22 שנה, כשעלה לי רעיון להקים חברה לאימון עסקי, מה את חושבת שכולם אמרו לי? צחקו או הסתכלו עליי כמו משוגע. את יודעת כמה אנשים מתפרנסים מכתיבה היום, כך או אחרת? אלפים".

אני גרושה, ובתי בת ה־26 לא מממשת את הפוטנציאל שלה. היא תקועה במקום, מסתגרת, ומצפה שהעולם ישרת אותה. מה אוכל לעשות כדי לסייע לה לצאת מהפלונטר בו היא נמצאת?
"אנחנו מגיעים לעולם עם בסיס התנהגותי מסוים, אותו ככל הנראה לא נצליח לשנות. מה שנותר לנו לעשות הוא לשים לב לתגובות של הסביבה שלנו: האם היא מעצימה את הדפוסים איתם אנחנו מגיעים? צריך להבחין אם מדובר בילדה שהבסיס שלה הוא עייפות, עצלנות עם קצת סוציופתיות, רואה רק את עצמה ולא אחרים. האפשרות השנייה היא שמדובר במצב קליני, שזה אומר שאפשר יהיה לזהות אצלה קצת OCD. אם היא תגדל לתוך סביבה שלא מאפשרת לה להמשיך להתנהל באותה הצורה, ותהיה חלק מקהילה שתציב לה אתגרים, אני משער שמשהו בהרגלים שהיא פיתחה לעצמה ישתנה. לתפיסתי, את והגרוש שלך צריכים לכתוב 15 כללים חדשים למערכת היחסים ביניכם לבינה. אתם צריכים להיות נקיים ולהגיד לה: 'אנחנו לעולם לא נפסיק לאהוב אותך, אבל לא נזוז מכל מה שכתוב על הדף'".

אני אמא לבן 40 ומאוד מודאגת מכך שאין לו זוגיות. אני מנסה לעזור לו בצורה סמויה וגם גלויה, אבל זה לא מצליח לי. הוא סגור ואני לא יכולה לשוחח איתו. מה הפתרון?
“אנחנו יצורים מאוד אינדיבידואלים, כל אדם הוא עולם ומלואו. עד הדור הזה, העולם היה מסודר בצורה מאוד מאורגנת כביכול והיינו מכוונים לתוך מבנה שאנחנו קוראים לו ‘נורמלי’. עכשיו העולם הזה התפרק. היום אתה יכול למצוא בקלות כל מה שאתה רוצה. לצורך העניין, כשאני הייתי בן 20 היה מאוד קשה להשיג קלטות פורנו, אבל היום, בעידן שלנו, כל ילד יכול למצוא תוך כמה שניות תמונות וסרטונים. היכולת הזו גרמה לעולם שאנחנו מכירים להשתנות. גם אם אנחנו עדיין רוצים לשמר איזושהי פסאדה של נורמליות, כי ככה יהיה לנו יותר נוח עם עצמנו, זה לא רלוונטי. את חייבת ללמוד לתת לו לעבור את הדרך שלו. שחררי אותו, תהיי מרוצה מהעובדה שהוא בריא ותני לחיים לעשות את שלהם”.

אני בגיל פנסיה ולאחרונה התחלתי להתעסק בתחום ההפעלות המוזיקליות לקהל הרחב: החל משירה בציבור ועד לערבי קריוקי. מזמינים אותי להופיע ברחבי הארץ, בעוד שאני מתגורר בתל אביב. יש לי קושי רב לתמחר את הנסיעות שלי ואני מתוסכל. מה דעתך? 
"אני מזמין אותך להכיר את תעריף נש"מ. זהו שירות מטעם המדינה המחשב נסיעות. באחד הסעיפים מצוין המושג 'ביטול זמן', שכולל את השעות שאתה נמצא במקום ולא עובד. תוכל גם לעשות את החשבון הפשוט של הרכב בעצמך. אם, לדוגמה, אתה צריך לנסוע לבאר שבע, במרחק של 100 ק"מ, והרכב שלך שורף עשרה ק"מ לליטר, כמות הדלק שהתבזבזה שווה לעשרה ליטרים. לפיכך ניתן לחשב את המחיר ואפילו לגבות מעט יותר על הטרחה והבלאי. מכיוון שהשירות שאתה מציע הוא בעלות מינימלית, אתה יכול להרשות לעצמך גם להרוויח ממנו ולגבות מחיר ברוחב לב".