העבודות שלהם נמכרות במוזיאונים ובלוקיישנים הכי יוקרתיים ברחבי העולם, הם ניצחו את החיקויים מסין, מככבים בדובאי ובעיקר מתעקשים להישאר בישראל. איה וניר צ’חנובסקי מוכיחים שאפשר לכבוש את העולם מדירה בתל אביב, ליצור פטנטים עיצוביים ולהיות הזוג העיצובי הישראלי המוביל בעולם, בזמן שמג’נגלים כאן בין הילדים. קארים ראשיד, מאחורייך.



"כשהתחילו לצוץ החיקויים, נבהלנו", מתוודה ניר צ'חנובסקי, צורף ובוגר בצלאל, שביחד עם אשתו, איה ברין-צ'חנובסקי, מעצבת גרפית בוגרת המכון הטכנולוגי חולון, מנהלים את סטודיו צ'חה. השניים כבשו את העולם בן לילה משנת ,2013 כשיצרו פמוטים שטוחים בטכנולוגיה ייחודית המבוססת על אשליית תלת-ממד, ומאז הם שם נרדף לאיכות וחדשנות.



"אני מגיע מעולם עבודת היד, וכלל לא הייתי מודע לדבר הזה שנקרא חיקויים. זה מציק, אבל מתקדמים הלאה", הוא מסביר, ואיה מחדדת: "מכיוון שהעיצוב שלנו הוא פטנט רשום, אנחנו כן נלחמים, וזה מוביל לכך שיצרני חיקויים נדרשים להשמיד את החיקוי ולהוריד אותו מהמדפים, אבל זה לא משהו שעוצר או שובר. אנחנו תמיד מסתכלים קדימה וממשיכים הלאה, עובדים עם החומרים הכי איכותיים ועומדים בכל התקנים שצריך, גם כמובן בתקן הישראלי, בניגוד לכל החיקויים שאין להם דין או דיין".



הסטודיו שלהם עוסק בשנים האחרונות בעיקר בעיצוב גופי תאורה המבוססים על אשליה תלת-ממדית, שבהם מופץ האור דרך משטח פרספקס שעליו חרוט הדימוי. אלו הצטרפו לפמוטי הפליז השטוחים ("שהגיעו מעולם היודאיקה והצורפות", מספר ניר), וכיום מתווספים עוד ועוד מוצרים, כגון מראות וגופי תאורה תלויים, באותה טכנולוגיה עיצובית חדשנית. הראשונים לגלות ולהתלהב מהם היו קנייני מוזיאון MOMA בניו יורק, ומשם הדרך לכל חנויות היוקרה וחנויות המוזיאונים המובילות בעולם הייתה קצרה. סיור בחנויות מוזיאון לואי ויטון, הלובר בפריז, מומה סן פרנסיסקו, מומה יפן, מומה הונג קונג, פומפידו, גוגנהיים, ארמון ורסאי, וחנויות כגון מייסיס, קה דה וו בברלין, ואף הלובר בדובאי - יגלה לכם שהמוצרים כחול-לבן לגמרי כבשו את העולם. אפילו בקמפיין הכריסמס של מייסיס הם מככבים ובחלונות הראווה של בתי כלבו נחשבים, כגון גלארי לאפייט בפריז.



שנדליר מעוצב. צילום: מיכאל טופיול
שנדליר מעוצב. צילום: מיכאל טופיול



“זה קצת אובר וולמינג לחשוב על זה”, מספרת איה, “אבל אנחנו לא חיים את זה ולא באמת מודעים לגודל של זה. גם כשאנחנו נוסעים לתערוכות, אין לנו זמן להסתובב, אז אנחנו לא נחשפים לזה, אנחנו פוגשים רק את הקניינים”. “אני כל הזמן עם הרגליים - לא רק על הקרקע, בבור”, מסביר ניר את העובדה שמדובר באחד הזוגות הכי צנועים שראיינתי בחיי. “אני פסימיסט, אז זה עוזר לי להישאר על הקרקע ולא להתלהב יותר מדי”.



לא יורדים מהארץ


איה (38) וניר (40) לא רק עובדים ביחד אלא גם מגדלים משפחה ביחד, ולשניים שני ילדים בני שנתיים וחמש. "עברנו לגור בדרום תל אביב, קרוב יותר לסטודיו, כדי להקל על כל המערך הזה", היא מסבירה. "שנינו באים ממשפחות גדולות, ומשפחה זה הכי חשוב, לכן גם אין מחשבה בכלל לרדת מהארץ". "מגורים בחו"ל כן קורצים לי", מתוודה ניר, "אבל בעידן של היום העולם קטן, ומבחינה עסקית אין משמעות איפה אתה גר. אני דווקא חושב שמכאן קל לנו יותר לתפעל את כל המערך הזה מאשר מאיפשהו בחו"ל. גם בסופו של יום זה עניין של סדרי עדיפויות, ויש לנו ילדים קטנים שחשוב לנו שיגדלו כאן".



לשאלתי איך מתמודדים עם גידול משפחה ועסק בתחום כזה קדחתני, ניר צוחק ומצהיר: "זה ממש סיר לחץ, איה, תעני בבקשה". איה זורקת את הכדור חזרה למגרש שלו, והוא נכנע - "יש חלוקת תפקידים מאוד ברורה, ועבודה זו עבודה ובית זה בית. אנחנו משלימים אחד את השנייה, ואיה הכניסה חוק שלא מכניסים את העבודה הביתה, לפחות לא בבקרים". היא מוסיפה: "זה מאתגר, חייבים לשים כל הזמן את הקלפים על השולחן, ובינתיים אנחנו שורדים בסדר".


וכשאני שואלת מהו סוד הקסם, ואיך הצליחו לשבור את תקרת הזכוכית ולהפוך למעצבי המוצר הישראלים המובילים בעולם, לניר יש תשובה כנה בשליפה: "זה לא פשוט כמו שאנשים חושבים. צריך לדחוף ולנסות, ויש הרבה דברים שאפשר להיעזר בהם, וזה אפשרי למרות כל מה שקורה היום. חשוב לא לקחת את זה ברצינות רבה ולשמור על המטרה, שמבחינתי היא לעשות מוצרים משמחים ולא לאבד את הדרך בכל הטירוף הזה שנמצאים בו. למשל, עם עניין החיקויים - היום אנחנו מוכרים בסין, וזה סוג של ניצחון מבחינתי".



עיצוב ביתי. צילום: דרור סיתהכל
עיצוב ביתי. צילום: דרור סיתהכל



והחלומות? - "מבחינה מקצועית, להתבסס ולהרגיש שיהיה יותר קל. להמשיך את העשייה ושלא תיעצר. אני מסתכל שנתיים קדימה ולא עשר, וגם שמח שקולגות שלי היו רוצים להיכנס למקומות שאנחנו נמצאים בהם. שימשיך להיות מעניין ושנרוויח מזה את לחמנו", הם צוחקים. כיום הם מוכרים את הליין שלהם גם בישראל ("במחירים יותר נמוכים מהעולם, אבל אל תגלי", מתוודה איה) בחנויות כמו סוהו, סאגה, חנויות מוזיאונים וחנויות עיצוב, ואף מייצרים קוסטיום מייד לפי הזמנה.