ערב בדרום תל אביב לפני תחילת הסגר. שלל קבוצות מתאמנים עם מאמנים אישיים מילאו את פארק וולפסון וערכו אימון כושר אינטנסיבי באוויר הפתוח. “לפני הקורונה הייתה בקושי קבוצה אחת, ועכשיו כל הפארקים מלאים בקבוצות אימון”, אמר לי שחר, מאמן כושר שבדיוק סיים לאמן את אחת הקבוצות. “אנשים מרגישים שהם חייבים את זה בשביל השפיות שלהם, ורוב מי שאתה רואה פה הם לא האנשים שמתאמנים בדרך כלל בקבוצות או בחדרי כושר, אלא כאלה שהחליטו לנצל את הזמן הפנוי בשביל להיכנס לשגרת ספורט”.

אין חשש מהידבקות?
“כולם שומרים על מרחק בין אחד לשני, והסכנה לקורונה באימון ספורט בשטח פתוח נחשבת נמוכה יותר”.

מגיפת הקורונה הנחיתה מכה על ענף הכושר בישראל: המגבלות וההסגרים הובילו לסגירתם של מכוני הכושר, שפעלו לזמן קצר בין הסגר הראשון לסגר השני. בעקבות כך, קמו בחודשים האחרונים בזו אחר זו קבוצות כושר שהעבירו אימונים דרך הזום, פורמט שגם חלק ממכוני הכושר אימצו לתקופה הזו.

אלא שהיו כאלה שהעדיפו לחוות את הדבר האמיתי, להתגבש יחד, לשכור את שירותיו של מאמן כושר אישי ולהתחיל להזיע. אחת המתאמנות החדשות היא הודיה רן, 29, מבת ים. “אני גרה ליד הטיילת, 500 מטר מהים, ואין לי כל כך מה לעשות אחרי העבודה, הרוב סגור ואין לאן ללכת, אז נוצר לי הצורך בתעסוקה ובמציאת תחליפים לחיי היומיום”, היא מספרת. “במקום להיכנס לדיכאון החלטתי לחבור לכמה חברות שגרות לידי, ועד הסגר לקחנו יחד מאמן אישי שלקח אותנו לאימון משותף בגינה ליד הטיילת”.

איך זה היה עבורך להתחיל להתאמן?
“לא קל, אני לא אדם שאוהב כושר, אני מאלה שנרשמים לחדר כושר ולא הולכים, ואז מבטלים מנוי. אני ממש לא בעניין של זה וחשבתי שזו סתם התלהבות של רגע, אבל אז הבנתי שזה לא כל כך גרוע, ומאחר שמדובר בקבוצה ויש צחוקים ודיבורים בין לבין, אז התחלתי ליהנות מזה. זה עשה לי טוב. נפגשנו עם המאמן פעמיים בשבוע לאימון שכלל 20 דקות ריצה בחוץ, תרגילי כוח עם משקל הגוף, והרבה תרגילי בטן על מזרן. ניסינו לייעל את התקופה. בלי זה הכל היה שומם”.

אלא שהנחיה שפורסמה שלשום על ידי פיקוד העורף, עם תום הסגר, הרגיזה לא מעט מאמנים ומתאמנים והסעירה את הרשת: לפי ההנחיה, מותר לקיים אימונים קבוצתיים בשטח פתוח עד 20 איש בכל ענף ספורט, אך אימון יחד עם מאמן הינו אסור (אלא אם המאמן לא גובה תשלום).

“זה מקומם ומרגיז שיש הנחיה כזו מטופשת”, אומרת רן. “מה אכפת למדינה אם אני משלמת למדריך שלי או לא? אנחנו הרי קבוצה של פחות משבעה אנשים. מה בדיוק גורם לקורונה אם אני משלמת למאמן? אחרי זה מתפלאים שהציבור זועם והולך להפגין. זה פשוט מצב לא הגיוני”.


מועדון חברתי

“זה לא קל להתחיל להתאמן ולהתמיד”, אומרת טל כהן מבאר שבע, שגם היא התחילה להתאמן בתקופת הקורונה. “אבל אני אחות במקצועי והייתי צריכה את זה בשביל הנפש. החלטנו להתגבש כקבוצה ולקחת מאמנת אישית שתכניס אותנו לכושר. אנחנו קבוצה של ארבע בנות שעד הסגר התאמנו פעמיים־שלוש בשבוע בחוץ. העובדה שאני חלק מקבוצה גרמה לי להרגיש שיש לי מחויבות לא רק כלפי עצמי, אלא כלפי עוד אנשים, זה דחף אותי לצאת ולהתאמן ותרם לגיבוש”.

את מרגישה שזה עזר לך?
“בטח, האימונים עזרו לי לישון בלילה יותר טוב, זה גם עזר מאוד לרוממות הנפש, וזו גם הייתה הזדמנות לראות אנשים”.

גם יעקב כהן, 51, מרמת גן, התמכר לכושר הקבוצתי בתקופת הקורונה. “תמיד הייתי עסוק בריקודים, אבל לא חשבתי להתחיל להתאמן בחוץ, ועוד עם חברים”, הוא מספר. “אבל אז באה הקורונה והתפנה לא מעט זמן לי ולכמה חבר’ה מהבניין שלי שנמצאים בגילי 50־60. החלטנו לקחת מאמן אישי שילמד אותנו תרגילים על המכשירים שיש בגינה הציבורית. ראינו כי טוב והחלטנו לקבוע פעם־פעמיים בשבוע בערבים עם המאמן ופשוט להתאמן. הרגשתי יותר טוב מבחינה פיזית, וזה הפך להיות המפגש החברתי שלנו, כמו מועדון חברתי שאולי לא היה מתגבש אלמלא הקורונה”.

נעמה משיח כהן, 48, מראשון לציון, רתמה, בנוסף לחברותיה, גם את בעלה לאימון קבוצתי עם מאמן. “תמיד הייתה לי זיקה לכושר, אבל לא התמדתי בגלל ענייני עבודה ועיסוק במשפחה”, אומרת משיח כהן.

“בסגר הראשון כולם היו בפחד, בפרנויות והיסטריה של חוסר ודאות. זה גרם לבעלי ולי להתחיל להתאמן יחד בפארק עם חברים נוספים. עד הסגר היינו ארבעה מתאמנים, וכשיתאפשר לחזור לזה, גם הילדים יצטרפו אלינו. זה עושה טוב לגוף, לנפש. זה עזר לנו לעבור את התקופה הבודדה הזו. בהתחלה הייתה מוזיקה, ואז התחלנו את האימון, שלכל אורכו לא דיברנו ולא צחקנו, אלא עשינו נטו אימון מקצועי עם המדריך”.
“בשבילי האימון הזה הוא 90% בשביל הנפש, במיוחד בתקופה הזו”, אומר עמרי כהן, 31, מתל אביב. “זו קודם כל תרופה לנפש”.

מה גרם לך להתחיל?
“הבנתי שאי אפשר להמשיך לשבת מול המסך ולאכול אם אני רוצה לראות שינוי בגוף והבנתי שהקורונה יכולה דווקא להוות יתרון גדול מבחינת הכושר. עשיתי את הסוויץ’ הזה בראש. בהתחלה חשבתי שיהיה לי פחות ביטחון להתאמן בקבוצה, אבל אז גיליתי שזה הרבה יותר כיף וגם הרבה פחות נעים לבטל. בזכות הכיף של האימונים האלה אני בטוח שאמשיך בכך גם אחרי שהקורונה תיעלם”.

נעמה משיח כהן וקבוצת האימון (צילום: שגב כהן)
נעמה משיח כהן וקבוצת האימון (צילום: שגב כהן)


מתמכרים לווייב

כעת המאמנים והמתאמנים ניצבים חסרי אונים מול ההנחיות החדשות, שכאמור אינן מתירות להן לחזור לאימונים הקבוצתיים עם מאמן למרות ההקלה במגבלות הסגר. “התקופה הזו לא פשוטה לאף אחד”, אומרת המאמנת של עמרי כהן, נטלי הלל. “בעקבות העובדה שאנחנו נמצאים בבית רוב הזמן בלי תזוזה ובבידוד חברתי, נוצר אצל אנשים הרצון להזיז את הגוף שלהם ולקבל מעט חברה. ‏ההנחיה החדשה של פיקוד העורף מצחיקה לגמרי. מה ההבדל אם אגבה תשלום או לא כדי לאמן? זו הנחיה שפוגעת גם במאמנים וגם במתאמנים. הכוונה וליווי של מאמן מקצועי הם הכרחיים לאימון".

מה סוג המתאמנים ששוכרים את שירותייך כמאמנת?
“אלה שהתאמנו לפני הקורונה - מתאמנים בבית באופן עצמאי, אבל יש המון אנשים שהקורונה דחפה אותם להזיז את הגוף בפעם הראשונה בשל המצב הבלתי אפשרי של לשבת כל היום על הספה ולהיות בבית. זה עורר אנשים להתאמן בקבוצות עם אנשים נוספים ולקחת כמובן מאמן”.

מה האימון הנפוץ בקבוצות הללו?
“האימונים בחוץ הם בעיקר פונקציונליים. אנחנו עובדים על כל הגוף ומשלבים את כל השרירים”.

התופעה תפרח גם אחרי הקורונה?
“אני מקווה ורוצה להאמין שאנשים ימשיכו להתאמן בקבוצות בפארקים. נתקלתי בהרבה אנשים שהתמכרו לווייב הזה של האימונים בחוץ וביחד. ימים יגידו”.

“ההנחיות החדשות מעוררות תחושה נוראית”, אומרת גם שיראל הלל, מאמנת כושר אישית ומאמנת סטודיו. “זה אבסורד שמדגיש את ההחלטות השרירותיות והלא ברורות. הממשלה צריכה להבין שאנחנו לא תרבות פנאי, אלא ענף המעודד אורח חיים בריא. יש לי מתאמנים שמתאמנים על מנת להוריד לחץ דם, להתמודד עם בעיות סוכרת וכו’. כשהם מפסיקים להתאמן, רואים במפורש את ההידרדרות במצבם הבריאותי”.

"קיבלנו בחוסר שביעות רצון ובלית ברירה את העובדה כי המסחר בישראל נסגר בשל עליית התחלואה, זאת למרות שהוכחנו בוועדות הכנסת השונות כי בחדרי הכושר, הסטודיו ובריכות השחייה אין הדבקות משמעותיות, אם בכלל”, מסר ירון סלע, יו”ר ארגון בעלי עסקים בתחום הכושר והספורט.

"מקבלי ההחלטות חייבים להפנים שחדרי הכושר, בריכות השחייה ומקצועות הסטודיו הם ענפים תומכי בריאות המשמשים כחיסון לציבור מפני השמנה והחמרה במצב בריאותי ונפשי קיים. לצערי הרב, בקבלת ההחלטות שלה הממשלה מעודדת מסחר בלתי חוקי המהווה פגיעה של ממש בתשתית העסקים בענף ומסכן את ציבור צרכני הכושר והבריאות. יש לפתוח את חדרי הכושר, הסטודיו ובריכות השחייה לאלתר בתו סגול שיאפשר לבעלי העסקים לספק שירות איכותי לציבור המתאמנים, תוך מתן דגש על בריאות הציבור ובאופן שיאפשר לבעלי העסקים לפעול באופן מאוזן כלכלית".

עמרי כהן וחלק מקבוצת האימון (צילום: צילום פרטי)
עמרי כהן וחלק מקבוצת האימון (צילום: צילום פרטי)


מפיקוד העורף נמסר בתגובה: "המענה ההסברתי בפורטל הלאומי ניתן בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כפי שגובשו ואושרו על ידי הממשלה. תפקיד הפורטל הוא לתווך את ההנחיות לאזרח ואין לו את הסמכות לשנותן".

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.